Volg jij MovieMeter al op Facebook?
MovieMeter op Facebook

All Fall Down (1962)

geregisseerd door John Frankenheimer
met Eva Marie Saint, Warren Beatty en Karl Malden

De 15-jarige Clinton Willart reist naar Florida om zijn broer Berry-Berry 200 dollar te brengen, zodat hij vrij kan komen uit de gevangenis. Clinton bedenkt dat hij thuis beter niets kan vertellen over zijn broer, omdat zijn ouders toch al de hele tijd ruzie maken. Dan blijkt bovendien dat de nieuwe geliefde van zijn broer een oudere vrouw is.

Mooie film die verhaalt over de familiebanden binnen een nogal onconventionele familie. Vader drinkt stiekem in de kelder, moeder maakt zich alleen maar zorgen om de jongste zoon, die niets anders doet dan de hele dag gesprekken opschrijven. En alle drie zijn helemaal idolaat van de oudste broer (Beatty) die echter meer in de bak zit dan er buiten.

Langzaam komt de familie erachter dat de oudste broer niet zo'n ideale jongen is dan je zou denken. Hij drinkt, sloert en hoert, zonder dat je écht de sympathie voor hem verliest. Zeker in de slotscène waarin hij eindelijk breekt als hij erachter komt dat zelfs zijn ouders en jongere broertje geen geloof meer in hem hebben is heel mooi.

All Fall Down is sterk geacteerd en bij vlagen fantastisch geschreven. Jammer alleen wel dat het script op sommige momenten wat sturing mist. Totdat Beatty de laatste keer binnen het gezin verschijnt duurt het net wat lang voordat er weer écht iets gebeurt. Al snel is wel duidelijk waar het verhaal heen zal gaan (het personage van Beatty wordt 'verliefd' op een oudere vrouw, waar zijn jongere broertje al een lange tijd een oogje op had) en je bent dan eigenlijk ook alleen maar geïnteresseerd in de afloop van die verhaallijn. Enkele onnodige zijpaadjes hadden er dan ook uit gekund, waardoor het geheel een stuk vlotter had gelopen.

Een kleine smet op een verder voortreffelijke film. Gaat dat zien!

Een interessant familiedrama.

Het betreft 'gewone' mensen met hun mogelijkheden en onmogelijkheden, met hun vreugdes en frustraties, hun liefdes en afkeren. Ieder heeft z'n eigen vastgeroeste (of onaangepaste) gedrag wat voor problemen zorgt. Daarbij een coming-of-age van de jongste zoon.
De film zit goed in elkaar en geeft een goed inkijkje in de individuele levenshoudingen.
Ik vond het boeiend om naar te kijken.

Familiaal drama met alle personages op een ander level en op alle vlakken verschillend en eigenlijk is niemand gelukkig.
"All fall down" is een typisch Amerikaans plattelandsdrama met hoogoplopende emoties en theatrale scènes, vaak op het randje van overacting.
Het einde vind ik maar warrig.