Schlafes Bruder (1995)

Duitsland
Drama / Romantiek

geregisseerd door Joseph Vilsmaier
met André Eisermann, Dana Vávrová en Ben Becker

Johannes Elias Alder is geboren in een klein dorpje in de bergen van Oostenrijk. Naarmate hij ouder wordt gaat hij zich steeds meer afzetten tegen de rest van de dorpelingen. Ook krijgt hij steeds meer liefde voor de muziek, speciaal voor de kerkorgel. Na een akoestisch wonder kan hij zelfs de kleinste geluidjes horen en wordt hij verliefd op Elsbeth, een buurmeisje. Nadat Elsbeth echter met iemand anders trouwt, besluit Elias om zijn leven te beëindigen door niet meer te gaan slapen.

avatar van Kuck-x
Jammer, zo niet schandalig, dat deze film niet wat meer bekendheid geniet. Aan de kwaliteit kan het niet liggen... Alles in dit epos is perfect. Het verhaal, het acteren, de sets, de sfeer, de muziek, het licht. Deze film is een meesterwerk. Dit is het verhaal van strijd om liefde. Tussen personen, maar ook binnen personen - de grens met haat is dun: geweld en zelfdestructie liggen op de loer. Ga nou eens kijken! En nog eens... En nog eens..!

In veel gevallen, als je het boek gelezen hebt, valt de film wat tegen.In het algemeen prachtige beelden en mooie muziek, echter ik vond sommige rollen wat overgeacteerd.

avatar van Palau
Een favoriete film welke ik ooit op een Duitse zender zag. De film ook daar gekocht aangezien deze nagenoeg in Nederland bijna onbekend is. Werkelijk een TOPfilm: bijzonder aangrijpend.

avatar van wendyvortex
Mooi drama dat speelt aan het begin van de twintigste eeuw in een klein bergdorpje.
Elias is er de outsider, maar heeft een absoluut gehoor en blijkt een talent voor het spelen op het kerkorgel.
Plattelandsdrama van hoog niveau, nog extra punten voor enkele hele mooie scenes die het verhaal een mytisch tintje geven.