Tricheurs (1984)

Frankrijk / West-Duitsland / Portugal

geregisseerd door Barbet Schroeder
met Jacques Dutronc, Bulle Ogier en Leandro Vale

Elric is een verwoed gokker en komt in een casino in Madeira Suzie tegen, die dezelfde passie heeft. De twee zijn als paar succesvol, maar Elric laat zich in met oplichter Jorg, die de casinozalen onveilig maakt met zijn bedrog. Hij verliest Suzie uit het oog, maar na een tijdje komen de twee elkaar weer tegen. Ze dromen ervan hun grote slag te slaan middels de uitvinding van een op afstand bestuurbare roulette.

Vrij onbekende film van Barbet Schroeder die me wel wist te boeien.

Jacques Dutronc is perfect in zijn rol van meer dan verslaafde aan gokspelen die niet alleen door zijn passie zijn eigen leven teistert maar anderen in zijn obsessie meesleept.
Goede schets van het doen en laten in de casino's.

avatar van frolunda
Dutronc,die ik eigenlijk alleen ken als zanger zet een sterke rol neer als gokverslaafde.Soms wat overdreven maar dan kan misschien ook komen omdat dat ik mezelf helemaal niks kan voorstellen bij deze verslaving.Ook Bulle Ogier zijn partner-in-crime is een fraaie verschijning en doet het prima.Verder boeiend verhaal dat op het einde nog behoorlijk spannend en verrassend is.Hierna vertrok regisseur Barbet Schroeder naar de Verenigde Staten waar hij met onder meer Barfly,Reversal of fortune en Kiss of death nog enkele mooie films maakte.Goed.