Certi Bambini (2004)

Alternatieve titel: A Children's Story

Italië

geregisseerd door Andrea Frazzi en Antonio Frazzi
met Gianluca Di Gennaro, Carmine Recano en Arturo Paglia

De elfjarige Rosario woont met zijn zieke grootmoeder, in een troosteloos appartement in een voorstad van Napels. Samen met zijn vrienden brengt hij de tijd door in een obscure kroeg of in een goktent. Ze roken, drinken en stelen, zoals ze de volwassenen rondom hen zien doen. De film vertelt de voorvallen uit het leven van de jongens in flashbacks, waar Rosario tijdens lange ritten met de metro aan denkt. Telkens wanneer de metrodeuren bruusk sluiten, neemt de jongen ons mee naar zijn recente verleden en stelt de drie belangrijkste personen in zijn leven voor: de bewonderde Santino, de gevreesde Damiano en de verleidelijke Caterina. Op een wrede manier wordt getoond hoe makkelijk het is om als verwaarloosd kind verstrikt te raken in de Napolitaanse camorra.

starbright boy (moderator)
Won een European Film Award in de categorie "Discovery of the Year".

Eerdere winnaars zijn onder andere The Return, Hukkle, The War zone en Festen.

Is deze film veschenen op DVD (met Nederlandse ondertiteling)? Zo ja,waar te koop?

Is er niemand die een antwoord kan geven op de vraag of Certi Bambini te koop is opDVD en zo ja,WAAR???

Filmfreak brengt 'm, als alles meezit, 15 augustus op rental uit en naar alle waarschijnlijkheid een maand later op sell thru. Maar Filmfreak wil nog wel 's gaan schuiven met data....

avatar van BenicioDelToro
Heftige film, dit. Zit goed in elkaar, wordt ook innovatief opgebouwd. Acteerwerk is prima.

avatar van BenicioDelToro
dvd release:
15/08 rental
18/09 koopdvd (prijs wordt geschat op € 14,99)

starbright boy (moderator)
Boeiende film. Zeer interessante structuur. Het verhaal wordt verteld als een a-chronologische serie herinneringen aan de afgelopen maanden van Rosario terwijl hij in de metro zit. Vaak lopen de realiteit en de herinnering visueel mooi in elkaar over. Omdat je langzaam maar zeker gaat voelen waar de film heen wil wordt er een behoorlijke spanning opgebouwd. Ik zat op het laatst met ingehouden adem te kijken. Fraaie eindscene. Schrikbarend genoeg gebaseerd op een waargebeurd gegeven.

Hoewel geen perfecte film, oneindig veel interessanter dan The Sky is Falling van dezelfde regisseurstweeling.

Raffael77
Deze film is een aanrader voor iedereen over drie vrienden die leven in Napoli om te zien hoe het is om te overleven in het zeer arme zuiden van italie. een 10

avatar van maxcomthrilla
Ongelofelijk hoe zo `n mooie film in de vergetelheid kan geraken. Deze film won naast de European Film Awards ook nog eens de David Di Donatello Awards en het Karlovy Vary Festival. Niet dat zulke dingen altijd wat zeggen, maar in dit geval heel veel.

De film is vanaf begin af aan boeiend en geeft gelijk een goede impressie van het dagelijkse leven in Napels, een gevaarlijke stad waarin vele zondelijke verleidingen lonken en waarin de tijd gedood wordt met spelletjes die gevaarlijke vormen aannemen. Het begin deed mij denken aan het eveneens uit 2004 afkomstige Spaanse El Bola, daarin wagen kinderen hun leven door vlak voordat een trein passeert het spoor over te steken.

Deze film zit qua vertelstructuur prima in orde, het verhaal gaat niet van a naar z. Scènes uit de verleden tijd wisselen zich in rap tempo af met scènes uit de tegenwoordige tijd. Het camerawerk is ook zeer divers, soms lange shots en soms snelle editing, de beelden die aanvankelijk enige context missen vallen vanzelf als een puzzelstukje in elkaar. De roltrapscène deed mij een beetje denken aan Conseguenze Dell Amore.

Fijn ook dat de film nergens moraliserend is, het is vooral een registratie van, zonder daarover te oordelen of naar oorzaken te zoeken waarom het niet zo goed loopt met de jongeren aldaar. De film maakt alles gelukkig ook niet mooier dan het is en is lekker rauw. Vrij apart die rauwheid afgewisseld met mooie scènes, bijv. als de jongeren de pier oprennen, gezien vanuit verschillende camerastandpunten. De voice over van een crimineel die Rosario van advies voorziet was ook boeiend, net zoals de sfeervolle muziek.

Verder hoop ik alleen dat de filmmaker weet dat het niet erg is dat iemand die aan suikerziekte lijdt, suiker eet.

Grote positieve verrassing deze film. Dikke 4*

maxcomthrilla schreef:
Ongelofelijk hoe zo `n mooie film in de vergetelheid kan geraken.

Eens. Ik vind 'm op deze site nogal onderbekeken. Erg positieve verrassing dit. Bepaald geen film die weg is gezakt ook. Blijf het ook opvallend vinden dat dit van dezelfde regisseurs is als het zeer matige The Sky Is Falling. Het niveauverschil is enorm vind ik.

Gaat dit zien.

Op dvd verschenen in Nederland? Te huur in de videotheek?

starbright boy (moderator)
Hij is op DVD verschenen in Nederland zoals hierboven staat (bij filmfreak) en zal in de gemiddelde cultvideotheek ook wel liggen lijkt me.

Bij de Cinematheek wel.

avatar van Phantasm
Geslaagde en boeiende film, is zeker een dikke 4 waard.

avatar van MNV2
Ik heb 'm in de bibliotheek gevonden en ik had er toch nog net iets meer van verwacht. Op zich is het een prima dramafilm met mooie beelden maar ik heb me soms toch een beetje gestoord aan de verwarrende afwisseling van beelden uit het verleden en beelden uit het heden. Maar het verhaal was wel interessant en je wordt als kijker gewoon keihard op de feiten gedrukt zonder ergens een morele boodschap opgedrongen te krijgen. Verder kan ik geen kwaad woord uitbrengen over het acteerwerk e.d.

3.5 sterren

avatar van wendyvortex
Sociaal drama over jonge boefjes die op een gegeven moment verstrikt raken in het web van de camorra.
Niet helemaal een uniek verhaal, maar de vormgeving/structuur van de film is mooi gedaan.
Hoofdpersoon Rosario zit in de metro en is onderweg naar een afspraak.
Via zijn herinneringen zien we wat de hele voorgeschiedenis is en waar hij naar toe op weg is.
Mooi ijzersterk begin overigens met een wedstrijdje "snelweg oversteken".

avatar van pirlo444
Top film heb hem zelf thuis ook !

Gefragmenteerde film over een crimineel in de dop, die tijdens een reis met de metro zijn nog prille misdaadcarrière de revue laat passeren. Het blijkt een aanloopje te zijn naar een schokkende climax. Het oogt allemaal authentiek, maar ik ben toch niet erg onder de indruk. Dat hele camorra-gedoe doet mij niet zoveel.