The Young Land (1959)

Western

geregisseerd door Ted Tetzlaff
met Patrick Wayne, Yvonne Craig en Dennis Hopper

Californië, 1848. In een rechtszaak staat Hatfield Carnes (Dennis Hopper) terecht voor moord, in een vuurgevecht, op een lokale burger van Mexicaanse herkomst. De centrale vraag: kan een niet-Engels sprekend Amerikaans staatsburger een eerlijk proces krijgen in het Amerika van deze tijd?

avatar van Brix
Een redelijk goed verhaal, dat overeind blijft door het acteerwerk van Dan O'Herlihy (rechter Isham) en Dennis Hopper.

Hopper lijkt wat misplaatst met zijn "moderne"stijl van acteren, die eerder thuis zou horen in een film over losgeslagen jeugd, in een recenter tijdperk.
Toch pakt het hier aardig uit.

Dat de naam Wayne niet vanzelfsprekend synoniem is aan uitstraling bewijst Pat(rick) Wayne weer eens.
Als acteur heeft hij het nooit echt waargemaakt, al voldeed hij later in zijn loopbaan soms wel redelijk.

Hier is dat nog maar kantje boord.
Een imitatie van het befaamde "loopje" van zijn vader is niet overtuigend genoeg, en hij komt wat flauwtjes over.
Toch wil ik hem nog wel enig krediet toekennen.
Het was per slot zijn eerste hoofdrol, en ook het personage dat hij speelt vraagt om een gematigde invulling.

Veel meer indruk maakte de tot in details nauwkeurig juiste aankleding van de film.
Werkelijk een groot plezier om te zien.

De Mexicaanse sfeer, die nog in het oude Californië kort na de overdracht hing, is goed getroffen.

Wel een beetje jammer dat er weer zo nodig een dommige komieke Mexicaan moet meedoen.
Een kolfje naar de hand van Pedro Gonzalez Gonzalez, die zo'n beetje getypecast was in dergelijke rollen.

Oud-gediende westerner Ken Curtis heeft ook nog een aardige rol.

Weinig actie, en heel veel dialoog, rondom een rechtszaak waarmee raciale belangen gemoeid zijn.

Al met al een wat ongebruikelijke western, die mij niet verveelde.

De vreselijk zoetige "teeny" titelsong past helemaal niet bij de film.

avatar van trebremmit
Goeie western wel, helaas heeft mijn dvd een vreselijke beeldkwaliteit.
Voor de rest wel eens met Brix, alleen de titelsong vind ik wel mooi.
Wel grappig dat de producer een zoon van Ford is en de hoofdrolspeler een zoon van John Wayne, er spelen ook veel acteurs mee die ook vaak in Ford/Wayne films te zien zijn.