Zoolander 2 (2016)

Alternatieve titels: Zoolander No. 2 | 2oolander

geregisseerd door Ben Stiller
met Ben Stiller, Owen Wilson en Will Ferrell

In 'Zoolander 2' keert Derek Zoolander (Ben Stiller), 's werelds knapste model aller tijden, terug. Nu, dik tien jaar later, is hij aardig aan lager wal geraakt. Net als zijn voormalige concurrent Hansel (Owen Wilson) overigens, met wie hij zich nu bespottelijk laat maken in goedkope tv-shows. Hun kansen keren als interpol een beroep op ze doet: Zoolander en Hansel moeten andermaal modegod en superschurk Mugatu (Will Ferrell) zien in te rekenen.

avatar van david bohm
Pak minder dan het geestige eerste deel maar bevat een paar goede grappen. Duurt wel wat te lang allemaal.

avatar van Pelagatti
Zo enorm over de top slecht dat ie briljant is!! Je moet er van houden, maar liefhebbers van het eerste deel komen absoluut niet bedrogen uit!

avatar van IH88
“You're asking me why I killed Justin Bieber?”

Voor Penélope Cruz heb ik het echt geprobeerd, maar Zoolander 2 is een verschrikking. Nog slechter dan zijn voorganger, en dat wil wat zeggen. Het is allemaal pijnlijk ongrappig, en hetzelfde kan gezegd worden over het acteerwerk. Alleen Cruz en Wilson vond ik nog redelijk acteren en hebben zo hun momenten. De vele cameo’s zijn ook inspiratieloos, en wat Kiefer Sutherland, Theroux en Zane hierin doen is mij een raadsel.

Afschuwelijk.
Waar Zoolander 1 nog een soort van grap was over de modewereld, is deel 2 compleet uit de bocht gevlogen. Een parodie op zichzelf en daardoor nietszeggend. Het is een soort van incrowd feestje geworden waar voor de kijker verder niet veel te halen valt. De makers hebben vast heel veel plezier beleefd aan het maken van deze film. Ik heb met kromme tenen gekeken naar vervelende obligate cameo's en overwegend pijnlijk zoutloze humor.

avatar van Black Math
Zoolander was een stuk grappiger dan ik had verwacht. Een film waarin men duidelijk goed had nagedacht om de domheid van de hoofdpersoon zo goed en grappig mogelijk uit te laten komen. Het is erg makkelijk om over domme mensen grappen te maken, maar echt grappig zijn is iets anders. Dus deze keer wat hogere verwachtingen.

Het is allemaal flink over the top, het plot is net zo onzinnig als de modewereld, die weer flink te kakken wordt gezet, de hoofdrolspelers hebben er weer veel plezier in, en wederom veel cameos. En toch komt het er allemaal wat minder goed uit. De timing lijkt deze keer wat minder te zijn, de verrassing is ervan af, sommige grappen komen toch te makkelijk over en het grootste pijnpunt is dat de muziek toch vaak wat dramatisch klinkt.

Niettemin kijkt het wel prettig weg, mede door het al eerder aangehaalde enthousiasme van de acteurs. 2,5*.