Going Upriver: The Long War of John Kerry (2004)

Documentaire

geregisseerd door George Butler
met John Kerry, David Alston en Dan Barbiero

Gedesillusioneerd keerde hij terug in de Verenigde Staten. Hij werd vredesactivist en was actief betrokken bij de massademonstraties in 1967, waarbij veteranen hun regering oproepen de oorlog in Vietnam te stoppen. In openbare bijeenkomsten getuigden hij en vele andere veteranen over de gruwelen waarmee ze als soldaat geconfronteerd waren in Vietnam. Deze documentaire doet verslag van John Kerry's tijd in Vietnam en zijn bijdrage aan de vredesbeweging via archiefmateriaal, aangevuld met interviews met vrienden, familie en oorlogsveteranen.

Diesel
Ja hoor, nog een Kerry documentaire..

Op hoeveel staat de teller?

goh, dat de propaganda-machine van kerry dit nog kan betalen

avatar van Redlop
Ik hoop enorm dat Bush niet wint, maar Kerry is helaas een erg matige tegenkandidaat die steeds weer zijn 'Nam'-verleden oprakelt. Jammer.

Redlop schreef:

Tja, alles liever dan die doorgedraaide boer Bush..

heh, je weet niet wat je zegt

Hoe bedoel je?

lijkt me niet de juiste plaats voor een discussie van politieke aard...
maar jullie reacties hier lijken er een beetje op te doelen dat men er van uit gaat dat 1 man alles voor het zeggen heeft
dan kan Bush in jouw ogen wel een doorgedraaide boer zijn die aan alle touwtjes trekt, maar zo zit de politiek niet in elkaar (vgl. Balkenende heeft ook niet zoveel te zeggen). het gaat tussen de republiekijnen en de democraten. wie daar aan het hoofd staat is, kort door de bocht, eigenlijk alleen maar de PR man.

Art
Zet vast de volgende dag in uw agenda

Donderdag 7 oktober 23.45 - 01.25 uur Nederland 3

Dan zal de VPRO deze docu gaan uitzenden. De videorecorder staat al op scherp want ik ben toch wel benieuwd

ah, dank voor de info

Art
Als ik goed reken duurt de uitzending 100 minuten. Waar zijn die andere 30 minuten dan gebleven?

scherp...
misschien mysterieus verdwenen door invloed van de Bush-campagne

MFEO
De trailer van deze film is op deze site te vinden:

avatar van Captain Pervert
Het is een beetje dubbel.

Enerzijds gooi je in de USA hoge ogen als je een ruig oorlogsverleden hebt (patriottisme!) maar in deze prent wordt Kerry meer neergezet als vredesactivist.

Als je tegelijkertijd in ogenschouw neemt dat er ook vele geluiden zijn dat Kerry helemaal geen oorlogsheld is (getuigenissen van mensen die door de republikeinen naar voren geschoven zijn), vraag ik mij af wat nou precies het doel van deze film is, en waar de maker staat.

Ik weet wel dat ik de persoon Kerry minder boeiend vind dan een copulerende strontvlieg, dus ik ga hier niet naar kijken.

Captain Pervert schreef:

Dat bleek achteraf helemaal niet te kloppen geloof ik.

dat zal wel weer in mystieries gehuld blijven... rond verkiezingstijd worden die dingen nooit helemaal duidelijk... et gaat er dan alleen maar om wie et meest geloofwaardig zijn 'waarheden' kan verkondigen. et publiek slikt et toch wel.

Komt inderdaad nogal propaganda-achtig over. Het is natuurlijk erg voorspelbaar dat men uitgerekend nu met zo'n film op de proppen komt. Dat maakt het allemaal wat wrang om naar te kijken.
Het was iets prettiger geweest als deze film na de verkiezingen was uitgekomen.

Het helpt ook al niet dat Kerry in het eerste halfuur af en toe wordt voorgesteld als een soort Rambo, al levens reddend van kameraden met gevaar voor eigen leven, erg vervelend.

Het tweede gedeelte is toch wel een stuk interessanter. Indrukwekkend om te zien hoe Kerry op z'n jonge leeftijd al zo'n grote invloed had op de Vietnam-oorlog (althans, daar lijkt het op). Het helpt dan natuurlijk dat er al zoveel beelden te tonen zijn van hem in die periode aangezien hij al zo vaak sprak voor menigtes en op televisie (wat we hier natuurlijk nooit hebben meegekregen).

Al met al komt het toch erg over als een lange verkiezingsfilm, hoewel er wat interessante stukjes inzaten.

Kijk liever The Fog of War mensen .

Ik zie dat andere mensen deze film duidelijk beter vonden dan ik . Iemand nog wat commentaar te geven?

Ben het met kos eens dat het nogal propogandistisch is. Maar juist dat Rambo-gedeelte zal de gemiddelde Amerikaan aanspreken.
En hij wordt uiteraard nu uitgebracht want als hij de verkiezing mocht verliezen is deze film al snel niet meer interessant.

some men are changed by history, others make it.

mister blonde schreef:

some men are changed by history, others make it.

lol, ja, wat een held heh

avatar van Mischa
Beejeej schreef:

lijkt me niet de juiste plaats voor een discussie van politieke aard...

Dit is niet kort door de bocht, dit is gewoon je reinste onzin!