• 8.260.856 stemmen

Geregisseerd door: Sally Potter

Met onder meer: Joan Allen, Simon Abkarian en Sam Neill

Releasedatum: 22 september 2005

Plot Yes

Een Amerikaanse vrouw (Joan Allen) zit gevangen in een liefdeloos, verstikkend huwelijk met politicus Anthony (Sam Neill). Ze begint een affaire met een man uit het Midden Oosten (Simon Abkarian), een Libaneze chirurg die verbannen is naar Londen. Hun passie is de start van een persoonlijke reis waarin liefde en religieuze overtuigingen vechten om superioriteit. Hun wilde, erotische avontuur begint in Londen en brengt hen van Belfast en Beiroet tot Havana.

image

avatar van FisherKing

FisherKing

"Men schijnt alle dialogen in versrijm te doen, tevens wordt er veelvuldig in de camera gekeken" volgens een recensie. (een halve pagina maar liefst in NRC)

Om me een 0,5 te besparen laat ik deze maar schieten...

avatar van Arlo

Arlo

Elk zichzelf respecterende filmliefhebber (en dan heb ik het niet over zielloos consumerende sprinkhanen die alleen opgewonden raken van Hollywood spektakel) moet deze film zien. Hij is goed. Thank God, dat er nog mensen bestaan op deze planeet die dit soort films willen maken.

Zo, ik heb gesproken!

4 sterren.

avatar van Menni

Menni

Amen. Zéér bijzonder.

avatar van FisherKing

FisherKing

Dat zijn de betere berichten. Klopt die NRC beschrijving niet ?

avatar van ieliegale

ieliegale

lijkt me een te moeilijke nadenk film

avatar van neo

neo (crew films)

Dit kan juist een film zijn waarbij je helemaal niet hoeft nadenken! Een gedeelte waar de film over gaat is de manier waarop dingen worden geinterpeteerd, met een kritische snaai naar politiek zonder te verzanden in vervelende opdringerige boodschappen. De film verteld over de veranderingen in houdingen tussen mensen tot elkaar, eigenlijk over zoveel meer. Heel emotioneel en meeslepend.

De relatie tussen Joan Allen en Simon Abkarian is er ook niet eentje van zwart wit, op de manier waarop problemen onstaan in een relatie door grote cultuurverschillen. Besteed hier geen aandacht aan (ook als je dat wel doet), is het een heel mooie dromerige film. Dialogen zijn vaak in een gedicht vorm, waarbij regisseuse Potter meer geinspireerd werd door rappers dan door echte dichters. Dit in combinatie met prachtige score en vele editing truukjes en subliem camerawerk in stukken zorgt voor een apart geheel.

Daarnaast zitten er tal van merkwaardige personages in (schoonmaakster kijken allemaal de camera in en/ of hebben wat te vertellen). Kreeg het gevoel alsof ik als kijker verzand was geraakt een dromerige, merkwaardige en soms akelige, maar toch fijne wereld vol pracht. Ook de muziek, van Potter die zelf ook een score componeerde, of bestaande werken van wie dan ook. Vond het vooral overweldigend mooi wanneer ze Cubaanse muziek mixt met een stukje score met de duduk, terwijl de ene persoon in Beurut is, de ander in Cuba. 4 sterren

avatar van neo

neo (crew films)

Kijk ook eens goed naar de snottebel van Joan Allen in een paar scenes!

avatar van Mug

Mug

ja = tja

Eerlijk gezegd was ik vergeten dat de film in versrijm was. Wel herinnerde ik me dat de film 'poetisch' was en dat er veel in de camera gekeken zou worden. Niks mis mee, integendeel zelfs.

In het begin is het ook allemaal prima. Maar het gaat mis als 'She' de affaire start. Samenvattend gevoel: inferieure Shakespeare en inferieure Hiroshima Mon Amour.

De gekunsteldheid neemt de overhand, en de irritaties stapelen zich op. De Nederlandse ondertiteling (die ik niet kon uitschakelen door een tv-uitzending) is ook in 'rijm', en het rijmde niet inhoudelijk met wat ik hoorde.

Dan mag de cast formidabel zijn, muziek + beelden veelal fascinerend, maar er is meer nodig. Allerlei onderwerpen komen voorbij, veelal uit het perspectief van regisseuse & scriptschrijfster Potter. Maar ja, dan moet ik inhoudelijk ook achter haar staan, en zelfs dat lukte niet helemaal, zeker ook door de gekunsteldheid.

Toch heeft de film hier en daar nog goede momenten, maar de irritaties bleven terugkomen, zelfs bij de aftiteling (wat doet Potter nu weer... : ja = nou ja). Ik heb ook wel het gevoel dat sommige irritaties door externe factoren kwamen (ondertiteling, timing, 'verwachtingen'). Ja, ik zal de film een nieuwe kans geven (met Engelse ondertiteling), indien ik de kans krijg. Voor nu: een 'mislukt' experiment.

MovieEter

Goede en originele film!! Dat de film in versrijm was stond me in eerste instantie nogal tegen. Ik verwachtte dat dat me al snel zou gaan irriteren, maar niets is minder waar. Het maakt de film juist erg bijzonder, zowel emotioneel als humoristisch.

gauke

Een bijzondere intrigerende film.

avatar van Mescaline

Mescaline

Had jammer genoeg toch wel wat meer verwacht van deze film.. de boodschap die deze film probeerd over te brengen is erg mooi.. maar te onduidelijk.. waarom de acteurs rijmde weet ikniet.. maar het voegde in mijn geval niks toe aan de film.. het acteren was daarin tegen zeker om aan tezien.. en ookal vond ik het verhaal een beetje onduidelijk uitgewerkt.. vond het geen straf om er naar tekijken.. het had alleen wat beter en duidelijker gemogen.. het rijmen van de acteurs was soms zelfs irritant.. zo praten we toch ook niet tegen elkaar in dit leven..? zelfs als ze boos waren rijmde ze soms nog... maargoed.. geef deze film toch 3 sterren omdat ik het degelijke acteurs vond.. en het einde van deze film toch wel de moeite waard is..

avatar van jikamajoja

jikamajoja

Schitterende liefdesfilm, héél origineel, héél apart !

Ik ga hem zeker een tweede keer zien, om nog eens te genieten van die schitterende scènes in versrijm en de prachtige muziek. Helemaal geslaagd deze mooie film !

avatar van Djumbo

Djumbo

Wel een hele speciale film, doet af en toe wat Shakespeariaans aan. Ik had op het begin wat moeite om in de speciale "vorm" van deze film te komen.