Blithe Spirit (1945)

Verenigd Koninkrijk
Komedie / Fantasy

geregisseerd door David Lean
met Rex Harrison, Constance Cummings en Kay Hammond

De schrijver wil graag inspiratie opdoen door een medium uit te nodigen een seance te organiseren bij hem thuis. Hij verwacht echter niet dat hij zelf de stem van zijn overleden eerste vrouw hoort. Hij breekt de seance af en even later maakt ze een ectoplasmatische verschijning, alleen hij kan haar zien, tot jaloezie van zijn tweede vrouw.

Na een toneelstuk van Noel Coward, als ik het goed heb.

kappeuter (moderator)
Naar een toneelstuk van Noel Coward.

avatar van Wolkenmeter
Het toneelstuk van Noel Coward waar dit op gebaseerd was, kende veel succes: het draaide zo'n 18 maanden op Broadway met als resultaat dat zowat alle grote filmstudio's grof geld hadden geboden voor de rechten. Coward wilde echter dat het stuk verfilmd werd door David Lean, wiens vorige twee films ook voortkwamen uit de samenwerking met Coward, en die kon moeilijk anders dan dat genereuze gebaar te accepteren. Zo kwam het dus dat Lean zijn eerste en enige komedie regisseerde - een genre waar hij naar eigen zeggen totaal geen talent voor had - en bijgevolg ook een vreselijke film afleverde: er is duidelijk te weinig inspanning gedaan om het toneelmatige script naar een filmscript te vertalen, zowat alle actie speelt zich af in één kamer, en de situatie-humor werkt gewoon niet.
De film won vreemd genoeg wel één oscar: die voor special effects. Nadien zouden de technici zeggen dat het enige special effect dat ze gebruikt hebben, een groene spot was die ze de hele tijd op Kay Hammond gericht hielden.

avatar van Querelle
Ik vond het toch wel een vermakelijke film. Een beetje droogjes misschien, maar dat stoorde niet echt. Margeret Rutherford(Miss Marple) vond ik wel een uitschieter. Wat een maf wijf zeg.

avatar van wolfmanrene
Heerlijke film. Prachtige kleuren en een verrassend lichtvoetige Lean, al komt dat natuurlijk vooral op het conto van Coward.
Ik was aangenaam verrast.

Voor mij toch tegenvallend en gedateerd, deze over-de-top geesten-fantasieklucht, naar een komedie van Noel Coward. Het verhaal, rond vragen betreffende de echtelijke liefde en ontrouw, was luchtig en simpel, maar ook bij vlagen te flauw. De speciale effecten waren, zeker voor het jaar 1945, knap gedaan.

Britser dan dit wordt het niet. Maar best geinig niemendalletje en vooral goed gespeeld.
Rex en Rutherford zijn 'exquisite'.

avatar van Biosguru
Prima vermaak, maar inderdaad erg Brits. Lastig uit te leggen, maar er zit een bepaald soort on Britse vrijgevochtenheid in films uit die tijd. Denk bv aan Whisky Galore en andere Ealings. (ik weet dat dit geen Ealing is, maar toch).

Britser dan dit kan wel Dan kom je uit bij "Went the Day Well? (1942)"

avatar van Roger Thornhill
Volgens de IMDb-trivia-pagina vroeg Noel Coward na de film te hebben gezien aan David Lean: "How the hell did you fuck up the best thing I ever did?" Helemaal eerlijk lijkt me dat niet : misschien had Coward teveel zijn eigen toneelversie voor ogen, en misschien stoorde hij zich ook wel vooral aan die allerlaatste grap, maar wat we nu hebben is toch een spitse komedie met perfecte vertolkingen en een vrij hoog tempo. Natuurlijk gedateerd, want zich afspelend in een onbezorgde tijd die lang, lang voorbij is (de personages lijken hier zelfs dezelfde kleine "cucumber sandwiches" te eten als in Oscar Wilde's The importance of being Earnest uit 1895, een halve eeuw vóór deze verfilming dus), maar de combinatie van welbespraakte stiff upper lip-geciviliseerdheid en achteloze beledigingen doet het bij mij in ieder geval nog altijd goed. Rex Harrison als de geplaagde Charles Condomine en de onvergetelijke Margaret Rutherford als het excentrieke medium Madame Arcati stelen natuurlijk de show, maar zelf heb ik vooral genoten van de nasale landerigheid van Kay Hammond als de opdringerige Elvira. Gezien in een magnifieke gerestaureerde versie van ITV-DVD, met Engelse ondertiteling en verder minimale extra's (een trailer en een photo gallery).