Op de Hollandse Toer (1973)

Alternatieve titel: Going Dutch

Nederland

geregisseerd door Harry Booth
met Wim Sonneveld, Joop Doderer en Adele Bloemendaal

Robbie van Henegouwen de Boer (Wim Sonneveld) is een aan lager wal geraakte man van goeden huize die de kost probeert te verdienen bij een reisbureau. Voor het eerst moet hij gids spelen voor een internationaal gezelschap toeristen, maar dat verloopt niet helemaal zoals hij dat in gedachten had, vooral omdat de toeristen zich totaal niet lijken te interesseren voor zijn praatjes.

O, deze wilde ik van de week ook toevoegen. Ik had een stukje gezien in het programma 'Allemaal Theater'.

Artikel over de productie.

avatar van Kricky
deze film is gigantisch afgekraakt heb ik gelezen

Vanaf vandaag verkrijgbaar op DVD in de reeks Nederlandse Filmklassiekers.

"(...) Toen de film op 20 december 1973 in première ging, was de kritiek niet mals. Vooral Sonneveld had het flink te verduren. Onterecht, want Sonneveld is juist een van de weinige positieve elementen van de film. Zijn spel is gedoseerd, zijn mimiek en timing perfect en het is duidelijk zichtbaar dat hij plezier had in de onderneming. Helaas kan dit alles niet voorkomen dat de film door het weinig verrassende en fragmentarische scenario vaak bijzonder flauw en gemakkelijk aanvoelt. Het scenario is overigens compleet afgestemd op Sonneveld: naast het feit dat hij vrijwel continue in beeld is, krijgt hij ook enkele malen de gelegenheid om een liedje op te voeren.

Het basisidee van de film schept veel mogelijkheden: Nederland biedt genoeg locaties waar de reisleider en zijn groep toeristen het ene na het andere avontuur kunnen beleven. Het is dan ook niet zo gek dat de film meer een soort aaneenrijging van allerlei sketches is en daardoor als los zand aan elkaar hangt. Dit is op zich geen bezwaar, ware het niet dat vrijwel al deze sketches bijzonder flauw en voorspelbaar zijn en bovendien veel te lang duren. De paar sketches die wel redelijk weten te boeien (het bezoek aan het museum, het Ajax stadion en aan het plaatsje Marken) worden dan weer zo lang uitgerekt - waardoor de ene na de andere herhaling optreedt - dat ook daar na enige tijd de verveling toeslaat. (...)"

Complete (DVD-)recensie.

avatar van mdj
mdj
Wat een ontzettend flauwe film, maar door de gedateerdheid moest ik ondanks mijzelf toch soms lachen. Vooral om Joop Doderer als overdreven dronkeman. Allemaal standaardgrappen zitten erin met Adele Bloemendaal bijv. als de opdringerige vrouw die Sonneveld in bed probeert te krijgen. Werkelijk Theater van de lach niveau maar wel eens aardig om Sonneveld als acteur te zien ipv als cabaretier.

robertus65
Vrij oubollige komedie, zelf maar weinig gelachten.
Zelfs Wim Zonneveld kon niet lachen om de flauwe moppen van Joop Doderen. Het enigste wat echt leuk was, was de scène in het kleedhok van Ajax.

Dick2008
Weinig gelachen bij deze film die ook behoorlijk gedateerd overkomt. Veel scenes duren ook veel te lang. Toch doet Wim Sonneveld zijn best, het jaren '70 tijdsbeeld en de (te weinig) toeristische plaatjes als van Madurodam zijn grappig.

avatar van BlueJudaskiss
Ontzettend oubollig, met een paar scenes waar ik flink heb doorgespoeld. Joop Doderer is altijd schitterend. 2,0*

avatar van AGoos
heb me toch stiekem wel vermaakt met deze film...idd joop doderer is erg grappig..maar ook sonneveld in de scene bij ajax is erg leuk...

avatar van janfilmfan
Als iets niet werkt is film genadelozer dan de bühne. Toch goed dat zoiets beschikbaar blijft. Eerder genoemde link naar achtergrondartikel is verplaatst naar
Op de Hollandse Toer – DVD-Recensie - neerlandsfilmdoek.nl

De enige die ik eigenlijk echt leuk vind in deze film is Joop Doderer. Vooral die scene in de kroeg waar hij steeds zatter wordt is vreselijk komisch.... Verder vind ik de film erg uit de tijd. De sfeer die getroffen wordt lijkt gewoon niet meer te bestaan. Wim Sonneveld doet zich weer enorm kameleonnerig voor....