Anna Karenina (1935)

geregisseerd door Clarence Brown
met Greta Garbo, Fredric March en Freddie Bartholomew

De vrouw van een Russisch aristocraat wordt verliefd op een officier van de cavalerie. Ze moet het voor haar man verbergen, maar is bang dat de relatie nooit kan lukken en haar zoon te verliezen.

avatar van Redlop
Tweede verfilming van Anna Karenina met Greta Garbo. Interessant vanwege Greta Garbo en dan vooral de legendarische scene waarin ze uit de damp van de lokomotief te voorschijn komt. Wel een geloofwaardige sterke actrice. Ook Frederic March is één van de betere acteurs uit de oude doos. Hij wachtte zowaar niet keurig met zijn tekst voordat zijn tegenspelers klaar waren.

Het verhaal is niet echt indrukwekkend. Ik heb het boek van Tolstoj nooit gelezen maar recensies die ik las schrijven dat het boek slecht gecondenseerd is tot 93 minuten. Geloof ik graag. 3*

avatar van The One Ring
Garbo kan nog zo goed zijn, zelfs zij kon de film niet interessant maken voor mij. Het zoveelste verhaal over mensen van hogere klassen in de 19de eeuw die verliefd worden terwijl dat eigenlijk op de een of andere manier niet kan. Verwacht weer eens veel irritante hooggeplaatste mensen die schijnbaar niks anders om handen te hebben dan roddelen en naasten met een kritisch oog in de gaten te houden. Wellicht was ik er gisteren niet voor in de stemming, maar dit soort verhalen gaan vaak, en ook nu weer, gepaard met een ontiegelijke stijfheid, onwaarschijnlijke dialogen waarin geliefdes hun gevoelens uiten (zelden heb ik een klein jongetje zo onrealistisch tegen zijn moeder horen praten) en personages voor wie je gewoon geen sympathie kan krijgen, zelfs al zou je het willen. Wellicht was men in de 19de eeuw helemaal van onder de indruk van dit soort verhalen, ze komen mij nu regelmatig gedateert over. Het boek van Tolstoj las ik niet en dat zal waarschijnlijk ook nooit door mij gelezen gaan worden. Alleen de cinematografie stijgt in deze film boven het gemiddelde uit.

avatar van Darbie
Anna Karenina is meermalen verfilmd.
Ook deze versie uit 1935 is een lust voor het oog; de fotografie (zw/w) is erg mooi en bij de kleding, de decors en de rekwisieten lijken kosten noch moeite gespaard om alles er zo origineel en in de tijd passend mogelijk te laten uitzien.

Deze film -75 jaar geleden gemaakt- heeft de tand des tijds goed doorstaan.

avatar van beavis
gedetailleerder en getrouwer dan ik gezien de reviews had verwacht, op het einde komen mooi de tegenstellingen / sociale dilemma's die dit verhaal zo ontzettend sterk en boeiender dan de gemiddelde romance maken samen. de plotdichtheid is echter wel zodanig dat de film nooit echt tot leven lijkt te komen… als ik Love (1927) en Anna Karenina (2012) niet eerder al had gezien, weet ik niet of ik de plot van deze versie sterker of zwakker had gevonden (in de zin dat er weinig verassingen meer waren, maar dat alle details en de sterke punten van de plot me nu juist wel in positieve zin opvielen...)

Hapsnap verfilming van Tolstoj’s veelgeprezen boek, die door een gebrek aan diepgang in ernstige mate afbreuk doet aan deze literaire klassieker. Ik ben doorgaans een liefhebber van films uit de jaren ’30 en ’40, maar van de vier filmversies van dit verhaal die ik totnogtoe gezien heb, is dit veruit de minste. Ik heb in de loop van de jaren iets meer dan een handvol van Garbo’s films gezien, maar waaraan zij haar faam te danken heeft, heb ik nog niet kunnen ontdekken.

avatar van Roger Thornhill
Degelijke verfilming van de éne helft van een klassieker, de romantische helft, en die is helemaal niet slecht : Garbo was nooit mooier (de rookwalm op het station!) en droeg haar lijden nooit met meer waardigheid, en de sociale druk en de publieke afkeuring worden mooi voelbaar gemaakt. Fredric March's deugdzame gezicht doet ons bijna vergeten dat hij bezig is een huwelijk te ruïneren en een leven te verwoesten, maar helaas projecteert hij te weinig passie om dat laatste te kunnen rechtvaardigen (hetgeen ook aan Garbo kan hebben gelegen, want regisseur Clarence Brown vertelde dat, wanneer zij zag dat March "showed signs of wanting to get romantic, before each love scene Garbo put a small piece of garlic in her mouth."). Zo krijgt zelfs Hollywoods favoriete ploert Basil Rathbone iets sympathieks, terwijl Hollywoods favoriete zoontje Freddie Bartholomew op het onverdraaglijke af klef is. Een fraai begin met die prachtige "rider" van de met talloze schotels gevulde tafel voor de officieren, een mooie rol van Reginald Owen als de vrolijke Yashvin wiens enige eigenschap oppervlakkigheid lijkt te zijn maar die uiteindelijk zijn vriend Vronsky niet verloochent, en ik ben blij dat Tolstoj's einde niet "verdund" is zoals in Love (1927), Garbo's eerdere verfilming van deze roman waarbij de distributeur een alternatief happy-end aangeleverd kreeg voor het geval het publiek daarom zou vragen...
        Nu nog Levins helft.