ad

Documentaire / Muziek | 103 minuten

Genre: Documentaire / Muziek

Geregisseerd door: Peter Spirer

Met onder meer: 50 Cent, Ice Cube en Ving Rhames

IMDb beoordeling: 7,3 (963)

Over Beef

Documentaire over de onderlinge ruzies in de hip-hop scene, waaronder de 'beefs' tussen enkele bekende rappers. Waar in de geschiedenis van de hip-hop al 'battles' werden uitgevochten door rappers die het tegen elkaar opnamen, worden de huidige teksten steeds persoonlijker en harder. Bovendien vertaalt de huidige generatie rappers de woorden regelmatig naar onderlinge vechtpartijen en gewelddadige incidenten. De film interviewt enkele grootheden in het genre en hun ervaringen met deze ruzies en bezoekt enkele clubs en podia waar battles worden uitgevochten.

image

Justice4All

... En een jaar later kwam BEEF 2 uit

avatar van psychonaatje

psychonaatje

Het idee is aardig, de uitwerking is alleen zwaar belabberd. Volgens moet je bij het maken van een documentaire één vraag centraal stellen, maar het lijkt erop dat de makers van Beef alleen hebben bedacht om iets met het onderwerp 'beef' te doen, niet om een bepaalde vraag te behandelen.

Volgens mij is gemakkelijk te testen of een documentaire goed is door een groep personen te nemen en elk van deze personen een willekeurig stuk van 15 minuten te laten kijken en vervolgens te vragen waar de documentaire precies over gaat. Als je veel verschillende antwoorden krijgt, heb je in ieder geval niet te maken met een goede documentaire, want dan zit er geen rode draad in of is deze in ieder geval niet duidelijk genoeg.

Mocht je een dergelijk experiment met Beef uithalen, dan krijg je, zo schat ik in, hele verschillende antwoorden. De één zal zeggen dat het een documentaire is die (oude) beefs verdiept, de ander zal zeggen dat het gaat om een algemene geschiedenis van de positie van beef binnen de hip-hop, een derde meent dat in de documentaire bepaalde elementen die centraal staan in de beef (hoe beginnen beefs, hoe worden ze weer opgelost e.d.) behandeld worden en een vijfde zal zeggen dat het gaat over rappers die voor hun tijd gestorven zijn, al dan niet door beef.

Zo springt Beef van de hak op de tak en dat is bijzonder jammer, aangezien er mensen aan het woord komen die zeker wat zinnigs te melden hebben, soms over de beefs waarin ze verwikkeld waren (Kool Moe Dee, Busy Bee, MC Shan, KRS-One, Common, Mack 10, 50 Cent), soms in het algemeen over beef (die kerel van Vibe Magazine en de twee rappers die altijd mee willen werken aan documentaires, maar ook altijd wel wat zinnigs te melden hebben en in ieder geval in staat zijn tot een goede analyse, KRS-One en Ice-T). Ook de archiefbeelden zijn erg interessant, vooral bij de korte geschiedenis van N.W.A. en de beefs die hieruit zijn ontstaan (N.W.A. vs. Ice Cube en Eazy-E vs. Dr. Dre). Dit zijn wat mij betreft de sterke punten van de documentaire: als het gaat over bepaalde beefs, dan wordt het interessant. Dit is echter nauwelijks de verdienste van de makers van Beef (alleen op het gebied van het zoeken naar archiefbeeld en het interviewen van de juiste mensen). Misschien is het daardoor wel triester dat de documentaire zo slecht in elkaar zit.

Oh ja, en who the fuck is Tru-Life?

avatar van Friac

Friac

Goede analyse, Psychonaatje, het verwoordt zowat perfect het gevoel dat ik bij "Beef" had. Het onderwerp van de documentaire fascineert me en ik heb heel wat opgestoken over enkele individuele "beefs" tussen bepaalde rappers, maar het algemene plaatje ging naarmate de film vorderde verloren. Om uit te monden in een veel te lang gerekt stukje over de vete tussen Ja Rule en 50 Cent, wat de documentaire toch behoorlijk onderuit haalde voor mijn part. Het eerste halfuur zag er veelbelovend uit, maar achteraf leek de inspiratie op en werd het veeleer een opsomming van feitjes dan een échte analyse. Een gemiste kans, helaas, weliswaar met enkele mooie informatieve momenten.

Ja, daar sluit ik me helemaal bij aan. Sowieso waren het grotendeels allemaal bekende 'beefs' die de revue passeerden.= en dat was toch wel weer aardig om te zien.

Soms ook grappig om het ontstaan van zo'n beef te zien die regelmatig gebaseerd is op misverstanden, zoals die lieve Common die opeens de Westside Connection achter zich aan kreeg. . oeps.

avatar van Stapler

Stapler