A Connecticut Yankee in King Arthur's Court (1949)

Alternatieve titel: A Yankee in King Arthur's Court

Komedie / Fantasy

geregisseerd door Tay Garnett
met Bing Crosby, Rhonda Fleming en Cedric Hardwicke

Door een val van zijn paard wordt de Amerikaan Hank Martin vanuit het jaar 1910 naar de Middeleeuwen verplaatst, naar het hof van King Arthur. De ridders van de Ronde Tafel zijn in eerste instantie weinig gecharmeerd van de komst van de ongenode gast, maar dat verandert snel...

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Bovengemiddelde musical die niet Crosby's beste is, maar wel een hoop mooie songs bevat.

Niet denderend.

Wel een populair verhaal, één van de vier verfilmingen, had er eerlijk gezegd nog nooit van gehoord. Crosby is een goeie lead, de rest van de cast werkt alleen niet geweldig goed mee. Al zijn Hardwicke en Bendix nog wel redelijk grappig.

Leukste deel van de film is het eerste half uur, daarna is de lol er wel een beetje vanaf. Film duurt dan ook veel te lang, zeker het tripje dat Crosby onderneemt met Hardwicke naar het einde van de film voelt overbodig. Fleming is trouwens een vreselijke doos in deze film, weinig chemie met Crosby.

Nummertjes vond ik ook minder, rest wat lompe maar best grappige humor in het eerste half uur. Zet in ieder geval niet aan om de andere verfilmingen te kijken.

avatar van Jan W
Onlangs 2de hands aangeschaft, samen met The Emperor's Waltz op één DVD in de Bing Crosby Collection (Engels met NL ondertiteling). Ik kende het verhaal nog van lang geleden uit een Illustrated Classics en was zeer benieuwd naar de verfilming.
Wat me na bekijken het meest intrigeert hoe ze zo ongelovelijk veel mogelijkheden hebben kunnen laten liggen met deze film. Je mag verwachten dat iemand uit de toekomst veel meer moet kunnen brengen dan lucifers, het maken van een pistool (en waar komen de kogels vandaan? Het kruit?), "moderne" muziek en een knipoog als teken van affectie..
Daarnaast lijkt het alsof de film op een koopje moest worden gemaakt. Daarbij vergeleken ziet een vooroorlogse film als Robin Hood met Erroll Flyn er qua set en aankleding vele malen beter uit.
De film bevat een aantal aardige liedjes (het is gelukkig zeker geen musical) en grappige momenten maar laat dus een gevoel achter dat ze met de premisse veel meer hadden kunnen doen. Tijd voor een remake want het verhaal zelf biedt zoveel mogelijkheden.

Wat betreft de kwaliteit van de DVD zelf: het beeld ziet er voor zo'n oudere film (in kleur!) over het algemeen goed uit op een aantal shots na die wat waziger zijn of wel heel duidelijk miniaturen laat zien. Ook het geluid (mono) is prima.