Madame Bovary (1949)

geregisseerd door Vincente Minnelli
met Jennifer Jones, James Mason en Van Heflin

Gustave Flaubert moet terecht staan voor aanstootgevende literatuur vanwege de publicatie van Madame Bovary. Ter verdediging vertelt Flaubert het verhaal zoals hij Emma Bovary ziet. Niet als een verachtelijke vrouw, maar als een vrouw die haar dromen volgde en het lef had daarvoor de onpopulaire weg te kiezen.

avatar van Mochizuki Rokuro
De raamvertelling met de rechtszaak is een zwaktebod, maar zal ongetwijfeld iets met de tijd en puriteins Amerika te maken hebben gehad. Wat wél duidelijk wordt is dat Flaubert een schandaal roman voor zijn tijd had gemaakt.

De zwierige entourage van het verhaal van Emma Bovary komt ook niet van de grond met de mediocre acteurs als Jennifer Jones (wanneer is zij wel eens goed?) en Van Heflin aan boord. Maar eht ziet er prachtig uit, maar geld is voor Minnelli bij MGM vast nooit een probleem geweest.

Het verhaal van een vrouw die ten alle prijze tot "de grote wereld" wil behoren en dit verkiest boven het geluk van een goed, maar eenvoudig gezin is niet nieuw, maar moet in Flaubert's tijd zeker tot opschudding hebben geleid.
Wat er gebeurt is kort samen te vatten maar Minnelli houdt het bij een lang uitgesponnen verhaal die meerdere keren ter plaatse blijft trappelen en daardoor aan spanning verliest.
De acteurs vond ik best passend voor hun rol. Louis Jourdan had ik nog nooit zo jong gezien.
Technisch goed ineengestoken zwart-wit film.

avatar van xgogax
Een van de meeste invloedrijke filmscènes ooit ( film technisch ) !

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

Floating dolly shots die Scorsese dikwijls gebruikt schijnen hier geboren te zijn !

Spike Lee's free-floating, dolly shots collected, stitched together and deconstructed