Knetter (2005)

Nederland / België
Familie / Drama

geregisseerd door Martin Koolhoven
met Jesse Rinsma, Carice van Houten en Tom van Kessel

Bonnie en haar moeder Lis houden van olifanten. Lis is wel een lieve maar geen gewone moeder. Soms is ze heel druk en vrolijk, en dan weer heel somber. Bonnie's vriendje Koos heeft een heleboel broertjes en zusjes en eigenlijk wil Bonnie ook graag een broertje. Maar dat vindt haar moeder niet zo'n goed idee. Baby's krijg je niet zomaar, dan kun je beter een huisdier nemen, vindt Lis. Om Bonnie te verrassen neemt Lis op een dag een olifant mee naar huis.

De film is uitermate geschikt voor kinderen. Ik zelf prefereer deze aanpak voor de "kinderen zijn debiel"-Pietje Bell achtige wijze.

gotti schreef:

Nou inderdaad!

Maar kinderen worden tegenwoordig wel debiel gemaakt door de 'kinderen kunnen vast of hebben vast geen zin om ondertitelingen te lezen dus laten we buitenlandse films maar inspreken door soap'sterren'' methode (waardoor Nederlanders over een aantal jaren even beroerd vreemde talen zullen verstaan en spreken als pakweg de Duitsers en Fransen!).

avatar van BoordAppel
Dat lijkt me onzin. Volgens mij worden kinderfilms al járen nagesynchroniseerd.

BoordAppel schreef:
Dat lijkt me onzin. Volgens mij worden kinderfilms al járen nagesynchroniseerd.

(Lichamelijk) ben ik al jaren geen kind meer, dus precies weten doe ik het niet..........maar tijdens het zappen wordt ik nu vaak geconfronteerd met (slecht) nagesynchroniseerde films en series! Vreselijk! Nagesynchronisatie is ècht het slechtste idee sinds die Entlösung!

Toen ik klein was had je die nog niet op de Nederlandse tv, hoor! Wij lazen nog netjes ondertitels.

Maar laten we niet off-topic raken......

neo (crew)
Het zijn eigenlijk haast enkel series die voor tv worden nagesynchroniseerd. De meeste kinderfilms zijn echt gewoon met ondertitels. En degene wel zijn nagesynchroniseerd zijn vaak ook voor de allerkleinste. Voor de bioscoop kan men vaak kiezen tussen een nasynchronisatie en een originele versie met ondertiteling.

rose
Baggerman schreef:

Maar laten we niet off-topic raken......

Nou, echt wel. Kijk maar naar Pipi Langlous. Zo goed was die ook niet nagesynchroniseerd...

rose schreef:

Okay, díe had ik inderdaad al verdrongen!

Misschien heb ik het ook mis en/of een selectief geheugen. Maar ik denk wel dat (het gebrek aan) nasynchronisatie wel één van de redenen is waarom men in Nederland gemiddeld wat beter en makkelijker andere talen spreekt dan bv. in Duitsland, Frankrijk, Italië, Spanje....etc.

avatar van niethie
Toen die destijds uitkwam eens gezien vond het een erg vermakelijk filmpje maar zeker niet zo geweldig als sommige mensen hier. De kinderlogica is weer erg leuk verwerkt in het verhaaltje en het meisje dat de hoofdrol speelde (Rinsma) en natuurlijk Van- Houten vertolkte hun rollen prima maar verder vond ik het niet zo bijzonder allemaal.

3 sterren

Pure
Universeler dan Knetter vind je ze niet gauw. Een geweldige, compacte film die doet wat hij moet doen: jong en oud vermaken. Geen onnodige subplots, maar gewoon een geconcentreerd, bescheiden verhaaltje. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat iemand spijt heeft van het spenderen van 80 minuten aan deze film.

Visueel gezien is alles lekker fris en vrolijk. Het 'light-drama' wordt zo op aangename wijze gebracht, zonder dat het te speels of infantiel wordt. Ook noemenswaardig zijn de prestaties van de twee kleine hoofdrolspelertjes en (uiteraard) Carice van Houten.

De making-of is trouwens ook heel leuk om te bekijken; wat een baasje is die kleine Tom. Daan Schuurmans is er niks bij.

Terecht dat Knetter destijds zoveel prijzen in de wacht heeft gesleept.

Té typische jeugdfilm.

Gooi er een wat zwaarder thema in en begin dan op alle fronten te timmeren om het toch maar zo luchtig mogelijk te houden.

Enkel de fleurige en kleurrijke wereld kon mij wel bekoren. Jammer genoeg staan daar tegenover nogal vervelende elementen die al snel tot irritatie leidden. Voorop staat de abominabele soundtrack die zo'n beetje in elke scene aanwezig is om zo hard mogelijk het gevoel van de scene uit te drukken. Het resultaat is een Top 100 verzamelCD van afgewezen popnummers. Vreselijk gewoon, maakt er meteen een erg lawaaierige film van.

Ook het acteerwerk en bepaalde typetjes kwamen maar slecht uit de verf. Zo is dat rode ventje gewoon enorm vervelend en is ook de buurvrouw maar erg flauw. Van Houten is vooral onopvallend en maakt zich er nogal makkelijk vanaf met haar personage.

Jesse doet het op zich nog wel aardig, maar haar voice over stukken zijn ook van niet al te best niveau. Eigenlijk enkel de meester was een echt leuke vent, de scenes met de kinderbeschermdinges hadden er integraal uitgemogen.

Het drama valt trouwens finaal het water in met het ultraflauwe einde, was meer iets voor een Ernest film vond ik, beetje erg makkelijk ineens.

Vond er uiteindelijk niet veel aan, buiten het warme visuele sfeertje dat van de film straalt. De rest is nogal doorzichtig en vooral erg saai.

avatar van Linn
Leuke film!!

Deze is me nu eens 100% meegevallen aangezien ik films als Suzy Q en Het schnitzelparadijs helemaal niet kon waarderen was dit heel leuk, fris en fleurig. Een tikkeltje drama wat het nooit echt te zwaar maakt en goed acteerwerk van Jesse en de meester.

Ik vond de muziek af en toe wat te hard waardoor de sfeer van bepaalde scenes niet goed uitkwamen dat was wel jammer.

En god o god wat zag je er fashionable uit Martin

Leuk en fris vermaak voor op een saaie zondagmiddag!!

avatar van gukker
Slechte film,

Slecht acteerwerk en veel te cliché. Dit is al de driehonderduizendste film die over een meisje met problemen thuis en in de liefde gaat. En dan die olifanten. WTF????

avatar van maerk
Knetter.

Knetter is een typische jeugdfilm, maar bevat net ietsje meer. Koolhoven heeft geprobeerd hier een leuke feel good film van te maken daar is hij ongeveer in geslaagd. Op momenten is Knetter erg leuk, maar soms ook veel te flauw en te cliché. Het komt er dus op neer dat Knetter het feel good niveau niet constant weet vol te houden en dus eigenlijk net niet haalt.

De film opent erg goed. Een steadycam die Bonnie volgt terwijl ze naar huis rent, het deed me erg denken aan het begin van Trainspotting. Vooral als ze voor die auto staat. Koolhoven heeft ook goed naar Jean Pierre-Jeunet gekeken. De zonnige gloed die over de film hangt deed me denken aan Amélie en Un Long Dimanche de Fiançailles. Het acteerwerk is erg goed. De volwassen acteurs (Van Houten, Brunner) zijn in topvorm, enkel Schuurmans was irritant. De kinderen doen het ook leuk, maar acteren toch duidelijk. Jammer genoeg is Knetter soms erg flauw en veel te sentimenteel. Het leek wel een Amerikaanse soap op momenten. Dit gedoe bouwt zich langzaam op tot een tenenkrommend einde. Knetter is daarnaast zo voorspelbaar als wat. Het bevat alle standaard elementen die een jeugdfilm moet hebben. Problemen in familie, alles komt goed. Ruzie met beste vriend, alles komt goed. Enge buurvrouw blijkt heel aardig te zijn, alles komt goed. De voice over van Bonnie had beter achterwege gelaten kunnen worden. Ze leest haar tekst een beetje emotieloos op en dat is jammer, een groot minpunt.

Over het algemeen een leuke jeugdfilm, maar toch iets te sentimenteel en te flauw om écht goed te zijn. 3,5*

avatar van Drs. DAJA
maerk schreef:
Knetter.

Ook een feelgood-film heeft een spanningsboog waarin bepaalde zaken voor de personages negatief lopen, film is conflict dus kan niet alles feel-good zijn. Deze benaming heeft in mijn ogen dan ook vooral te maken met het eindgevoel wat een film achterlaat en daar slaagt deze film grandioos in. Vooral als je kijkt naar de zware ondertoon en realiteit.

avatar van maerk
Drs. DAJA, ik snap dat ook een feelgood-film zijn droevige momenten heeft. Maar bij een écht goede feelgood zit ik de volle speelduur met een warm gevoel van binnen te kijken, en dat gonst nog even na als de film is afgelopen. Dit was net niet het geval, maar bij een film als Amélie bijvoorbeeld wel. Met feelgood niveau bedoel ik niet dat alles goed moet gaan, maar het algemene gevoel dat mij overheerste. Snap je?

avatar van tommykonijn
Gisteravond maar eens Knetter opgezet. Het is een aardig leuke film. Zeker voor kinderen. Het acteerwerk was in zijn algemeen goed, maar Daan Schuurmans vond ik niet zo geweldig. En in het begin vond ik het personage van Carice van Houten erg duf: ze ligt de hele tijd in een ''zieke stemming'' in bed. Gelukkig verandert dat wel; en Carice deed het wederom gewoon goed. Ik had echter geen moeite ermee dat er vaak een vergelijking werd gelegd tussen olifanten. Gewoon een leuk wegkijk-filmpje die ik wel kan aanraden aan kinderen die vaker films leuk vinden die in de Zapp-Bios te zien zijn op Nederland 3.

Prima jeugdfilm zoals een jeugdfilm moet zijn. Lekker vlot, leuk verhaal en leuk geacteerd.