Oblomok Imperii (1929)

Alternatieve titels: A Fragment of Empire | De Man Die Zijn Geheugen Verloor | Обломок Империи

Sovjet-Unie

geregisseerd door Fridrikh Ermler
met Yakov Gudkin, Sergei Gerasimov en Ursula Krug

Deze Russische stomme film gaat over een soldaat (Yakov Gudkin) die tijdens de Eerste Wereldoorlog zijn geheugen verliest. Na tien jaar ontwaakt hij in Leningrad, terwijl hij zich Sint-Petersburg herinnert en meent hij achter het raam van een voorbij rijdende trein zijn vrouw te herkennen.

FisherKing
Nederlandse titel: De Man die zijn Geheugen Verloor.

Slechts door 8 mensen gezien met een behoorlijk hoog gemiddelde op IMDB. Het filmmuseum gaat deze film vertonen op 26 en 27 September (met begeleidingsorkest)

FisherKing
Filmmuseum Amsterdam. (Vondelpark)