The Navigator (1924)

geregisseerd door Donald Crisp en Buster Keaton
met Buster Keaton, Frederick Vroom en Kathryn McGuire

Rollo en Betsy zijn twee verwende rijke mensen. Rollo wil Betsy ten huwelijk vragen en vervolgens op een luxe zeilschip op huwelijksreis naar Honolulu gaan. Betsy weigert echter en Rollo besluit om dan maar alleen op reis te gaan. Hij gaat echter per ongeluk aan boord op het verkeerde schip. Wat Rollo niet weet is dat het schip van de ouders van Betsy is. Betsy is op zoek naar haar vader en gaat ook aan boord. Dan vaart het primitieve schip per ongeluk weg en zijn de twee verwende mensen aan boord zonder dat ze het van elkaar weten.

avatar van Poisonthewell
Niet de eerste keer dat Buster Keaton op een boot terechtkomt (The Boat uit 1921 ook al), maar toch weet ie weer een bijzonder originele en enorm amusante film te presenteren. Wat een genie was die man toch. 4*

avatar van Friac
Dit is niet Keaton's beste film (heb nog niet alles gezien, maar voorlopig gaat die eer naar Sherlock Jr., nipt gevolgd door Our Hospitality), maar wederom slaagt het genie van de stille film er in om de kijker een uur te amuseren met zijn ingenieuze grappen (al was er in deze film misschien iets teveel valwerk, wat je na een tijdje wel gezien hebt). Ik onthou vooral het achtervolgende kanon, de autorit naar zijn geliefde en de keukenscènes.
Het einde was een tikkeltje abrupt, wat wel vaker voorkomt bij komische films uit die periode. Toch voelde het me iets te gehaast aan, beetje jammer.

Adrenal
Bijzonder grappige en vermakelijke film. Jammer dat de films van Buster Keaton nog maar zo'n klein publiek hebben. Zijn films lijken me nochtans voor bijna iedereen geschikt en tijdloos. 4*.

avatar van Spetie
Aardige film van en met Buster Keaton, al is deze lang niet zo goed als bijvoorbeeld een Sherlock Jr. De film speelt zich grotendeels af op een boot en omdat daar niet zoveel personen aan boort zijn vervalt de film op een gegeven moment in herhaling aan grappen en lijkt het allemaal wat eentonig te worden. Gelukkig wordt dat op een gegeven moment weer beter als het kannibaleneiland wordt bereikt. Verder heeft de film een hoog tempo en duurt het allemaal niet te lang. Ondanks dat het niet Keaton’s beste film is krijgt deze toch makkelijk een voldoende omdat Keaton ook hier best wel weer creatief bezig is geweest en de film als geheel best vermakelijk is.

avatar van The One Ring
Wederom een Keaton die ik niet echt bijzonder vond, zelfs al kan ik genoeg leuke momenten bedenken (met name het onderwaterstuk was best gaaf). Wellicht heb ik wat te veel slapstickfilms gezien de afgelopen paar jaren, want enkele grappen kwamen me bekend voor. Keaton blijft echter wel een zeer creatief persoon, zoals blijkt uit de eerder genoemde onderwaterscène, de oplossingen voor de voedselproblemen en de manier waarop de rit van Keatons huis naar zijn geliefde gefilmd is. Maar soms zou ik, net als in Go West die ik een week geleden zag, willen dat de grapdichtheid wat hoger was. Nu is het meer een aardige film dan een briljante film.

avatar van LimeLou
Heerlijke Keaton. Nog net geen 4 sterren, maar de droge situaties en fysieke humor van Keaton komen hier beter uit de verf dan in Three Ages.

avatar van Metalfist
Living proof that every family tree must have its sap

Het is weer zover, ik heb weer examens. Een periode in het jaar dat een aantal keer voorkomt en waar ik weinig tijd lijk te hebben om enige vorm van ontspanning te hebben. Gelukkig bieden de avonden de oplossing want er is geen betere vorm van ontspanning dan 's avonds een filmpje op te zetten. Het probleem is dat ik nooit iets te lang wil zien en toen viel mijn oog op de Buster Keaton box die ik ooit eens heb gekocht. Twee films had ik al gezien dus er blijven er zo'n acht over geloof ik. Gisteren maar begonnen met deze The Navigator.

Het is vreemd, ik ben nooit een fan van silent films geweest maar Keaton's slapstick kan ik altijd wel waarderen, een stuk meer dan die enorm overgewaardeerde Charlie Chaplin maar dat terzijde. Ik had tot nu toe nog maar twee Keaton films gezien uit zijn silent periode (Steamboat Bill Jr en Go West) en een weetal talkies maar The Navigator mag zich met gemak in de top 3 nestelen naast de twee andere silents. Hetgeen Keaton hier doet is dan op zich ook niet zoveel anders dan hetgeen hij in die andere films doet maar het heeft zijn effect nog altijd niet verloren. De film komt wat traag op gang maar eens de film vertrokken is wanneer de twee op de boot terecht komen, wordt het pas echt leuk. De ene na de andere slapstick scène wordt op je afgevuurd en de film verveelt nergens. Even lijkt Keaton in herhaling te vallen maar dat wordt handig opgelost door het schip te laten crashen bij een eiland vol kannibalen. Dit geeft op zijn beurt weer genoeg stof voor het laatste restje van de film waarmee je met een dikke glimlach kunt afsluiten. Het einde is wel enigszins abrupt maar dat is maar een kleine smet op een voor de rest uitstekende film.

Keaton is echt een held, zoveel is duidelijk. Ik weet nog toen ik voor het eerst kennis maakte met Keaton dat ik er niet zo enorm veel aan vond. Dat was echter met een talkie (The Villain Still Pursued Her als ik me niet vergis) en die kun je nu blijkbaar eenmaal niet vergelijken met hetgeen hij daarvoor had gedaan. Het was dan ook met Steamboat Bill Jr dat mijn ogen opengingen en dat ik zag hoe geniaal hij in feite was. In The Navigator is hij dan ook van datzelfde niveau en levert hij weer een aantal geweldige scènes. Vooral de climax onder water spreekt tot de verbeelding, ongelooflijk dat dit alweer meer als 80 jaar geleden is. Keaton was zijn ver vooruit en het is dan ook jammer dat zijn films vandaag de dag maar een erg klein publiek weten te bereiken. De film concentreert zich vooral op maar twee mensen: Keaton en Kathryn McGuire. Dit is altijd een gewaagde zet want als één van de twee niet goed overkomt, heb je kans dat heel de film slecht is. Met Keaton zat het dus al goed maar ook McGuire mag er zeker en vast wezen. Het samenspel wanneer ze nog niet van elkaar weten dat ze op de boot zitten is fenomenaal en de twee zijn dan ook erg sterk op elkaar ingespeeld.

Meer als 80 jaar oud maar de film voelt helemaal niet oubollig aan. De korte speelduur vliegt enorm snel voorbij en Keaton blijft een genot om naar te kijken. Hoeveel keer hij hier op zijn smoel gaat, geweldig! McGuire is een goede toevoeging aan het spel van de Great Stone Face. Vanavond maar eens aan Sherlock Jr opzetten, schijnt ook erg goed te zijn maar The Navigator mag er zeker vast ook zijn.

avatar van Roger Thornhill
Alleen al dat begin: "I think a long walk would do me good." Zoals gebruikelijk bij Keaton een hoge grapdichtheid, maar toch voel ik hier net als bij The General een diepere laag: wereldvreemd in zijn onpersoonlijk-luxe huis waar hij in de watten wordt gelegd, komt Rollo pas tot leven op het schip dat eerst vijandig is (blijkens zijn onvermogen om er zelfs een eenvoudige maaltijd op tafel te krijgen) en zelfs spookachtig (de open- en dichtklappende deuren, en natuurlijk de bijna surrealistische scène met het voor de patrijspoort heen en weer bungelende schilderij van de norse kapitein – overigens een portret van co-regisseur Donald Crisp), maar later warm (de regen heeft weer plaatsgemaakt voor de zon) en herbergzaam (getuige de prachtige lopende-band-arrangementen om een smakelijk ontbijt te bereiden). Een waarlijk magische film, waarvan ik het einde overigens nooit als abrupt heb ervaren.

avatar van Vinokourov
Geen uitzonderlijk filmpje van Buster Keaton, maar wel aangenaam om te zien. Hij raakt samen met zijn chickie-in-spe alleen op een groot schip dat op de grote zee ronddobbert. Ze moeten het maar zien te redden! Uiteindelijk lukt dat ook wel, maar dan koersen ze af op een eiland waar een gevaarlijke kannibalenstam woont. Als dat maar goed gaat! Dit alles natuurlijk gepaard met de nodige slapstickhumor. Best simpel gedaan allemaal, maar Keaton kan in mijn ogen weinig fout doen. Ruime voldoende voor deze film

avatar van mjk87
Een wat mindere van Keaton, vooral door een wat laag tempo en erg flauwe slap-stick soms. Jammer, waar The General perfect was op elk vlak zo ongeveer is dat bij deze minder. Slecht is het niet te noemen, met een aantal aardige scènes en een strak uiterlijk (ziet er minstens 30 jaar jonger uit) en het geheel kijkt redelijk weg, maar de meligheid is te hoog. 3,0*.

avatar van Metalfist
Vind dit juist één van de besten van zijn stille periode. Niets tegen The General trouwens (ook met 4* beloond) maar Sherlock Jr. is visueel indrukwekkender terwijl Steamboat Bill Jr. qua stunts indrukwekkender is waardoor het voor mij toch niet de Keaton is die op elk vlak perfect is.

Vermakelijke Keaton met opnieuw een aantal geniale vondsten. Niet z’n beste (dat is naar mijn mening Our Hospitality) maar toch wel bijzonder leuk. Vooral bij de scènes onder water heb ik een paar keer in een deuk gelegen. Bewonderenswaardig ook hoe atletisch Keaton is, want hij doet alle stunts zelf.