El Gran Calavera (1949)

Alternatieve titel: The Great Madcap

Mexico

geregisseerd door Luis Buñuel
met Fernando Soler, Rosario Granados en Luis Alcoriza

De sobere familie van een rijke man irriteert zich aan zijn geldverkwistende en met veel drank gepaarde levensstijl. Zij denken dit gedrag te kunnen veranderen door hem middels een list te laten geloven dat zijn gehele fortuin verdwenen is. Hij leeft hierdoor een tijd in armoede in Mexico totdat hij ontdekt dat zijn familie hem er ingeluisd heeft. Hij besluit net te doen alsof zijn neus bloedt om zijn familie, die hij beschouwt als luie, waardeloze parasieten, op hun beurt weer een lesje te leren.

Onze vriend zat na zijn vorige fiasco dus helemaal aan de grond en besloot dan maar een screwballl komedie te regisseren.Deze werd trouwens wel een box office hit en stelde Bunuel in staat om hierna los olvidados te maken.
Don Ramiro (Soler) beschouwt zijn familie niet alleen als parasieten, het ZIJN ook daadwerkelijk parasieten.De enige die het nog enigszins goed met hem voor heeft is zijn broer,een arts.Die verzint een procédé zo oud als Aristophanes: zet de wereld rondom een "gek" op zijn kop,en de gek komt als vanzelf weer met beide voeten op de grond te staan.En zoals al even gebruikelijk in een komedie leidt dit aanvankelijk tot nog meer misère,om na allerhande mallotigheid te eindigen met verzoening,een huwelijk, en de Liefde die overwint.
De Bunuel factor is hier eigrenlijk 0,al zijn er natuurlijk critici die per sé typische elementen in deze film willen zien.Sure,als een personage uit een droom ontwaakt moet dat wel verband houden met het surrealisme...quatsch.En dat slot in de kerk zou dan anti-klerikaal zijn zeker.Ja hoor,in komedies zie je anders nooit een huwelijksceremonie die wordt verstoord.
Meer Bunuel is misschien de impliciete boodschap:de upper clas bestaat uit klaplopers die godverdomme eens aan het werk moeten als iedereen.
Dan nog best een vermakelijk filmpje,zij het meer geschikt voor screwball liefhebbers dan Bunuel aficionados.
Goed geacteerd weer van Soler,die zich schijnbaar heeft laten inspireren door Michel Simon,en zijn schattige dochter leek wel wat op Jessica Alba.