• 8.293.171 stemmen

N'oublie Pas Que Tu Vas Mourir (1995)

Drama | 118 minuten

Genre: Drama

Alternatieve titel: Don't Forget You're Going to Die

Oorsprong: Frankrijk

Geregisseerd door: Xavier Beauvois

Met onder meer: Xavier Beauvois, Chiara Mastroianni en Emmanuel Salinger

IMDb beoordeling: 6,5 (540)

Oorspronkelijke taal: Frans

Releasedatum: 13 juni 1996

Plot N'oublie Pas Que Tu Vas Mourir

Benoit heeft grootse plannen voor het leven. Wanneer hij wordt opgeroepen voor de dienstplicht probeert hij alles om er onderuit te komen, antidepressiva, een poging tot zelfmoord. De legerarts vertelt hem daarop dat hij met HIV besmet is, waarna Benoit zich in de drugsscene begeeft. Als hij naar Italië trekt ontmoet hij Claudia, die een kortstondige opleving betekent.

Onbekende maar wel erg sterke film. 20 jaar geleden of TV gezien en later de DVD gekocht. Enkel te vinden samen met zijn andere film "Nord" en met enkel Engelse ondertitteling.

Pakkende, nihilistische film met een erg overtuigende hoofdrolspeler. Een brave student kunstgeschiedenis die zijn leven volledig omgooit nadat hij slecht nieuws ontvangt en beseft dat hij niet lang meer te leven heeft.

Wat volgt is een afdaling naar de donkerste kanten van de maatschappij (druggebruik, prostitutie,...). Een medegevange neemt hem hierbij op sleeptouw (ook een sterke rol). Zijn uitleg waarom hij voor bepaalde drugs een vrouwennaam gebruikt is hilarisch.

Op bezinning in Italië denk je even dat hij zijn leven alsnog een positieve wending zal geven wanneer hij een relatie begint met een plaatselijke schone. Op het eind gaat het opnieuw een andere richting uit die je niet ziet aankomen. Uitstekende en sterk ondergewaardeerde film. 4 sterren

Basto

Sterke film. Ooit op IFFR gezien. Is hier nig aan te komen? Was indertijd een groot talent.

avatar van henrygreenways

henrygreenways

Na 23 jaar zeer onderhoudend en met de dochter van Marcello en Chaterine + stukje A'dam. prima!

henrygreenways schreef:

Hoe / waar heb je die gezien?

avatar van henrygreenways

henrygreenways

op TV5 met ned.ondertitels !

avatar van Fransman

Fransman

Wat was dit vervelend zeg. Het begint al met een zeer onsympathieke hoofdpersoon (Xavier Beauvois), die niet in militaire dienst wil en daarvoor de gekste dingen uithaalt. Als niks lukt en hij toch in dienst moet vertelt een dokter daar (erg omslachtig) dat hij HIV besmet is. Voor deze Benoit een doodvonnis dat hij niet kan accepteren. Oké, daarmee zie je al dat deze film 25 jaar oud is, want tegenwoordig is er met HIV goed te leven.

Vervolgens komt deze engerd een Arabier tegen die hem introduceert in de drugsscene, en trekt Benoit op met 'Hélène en Caroline', slang voor heroïne en cocaïne (grappig hè). We krijgen uitvoerig te zien wat zo'n drugsverslaving inhoudt, want dat duurt meer dan de helft van de film. Films over drugsverslaafden, daar ben ik niet dol op. Pas als onze 'held' op een terrasje de mooie Claudia (Chiara Mastroianni) leert kennen komt er weer wat beweging in de film. Ze trekken naar Italië en bedrijven veelvuldig de liefde (wat we niet te zien krijgen), maar de dochter van Marcello heeft mooie tieten, dat is een ding wat zeker is. Het slot is overbodig en over de top.

Een verhaal vertelt deze film eigenlijk niet. De nogal onopvallende score is van John Cale. De poster is prachtig, mooier dan deze harde en overbodige film.

Basto

Waar heb je deze gezien Fransman?

Basto schreef:

Waar heb je deze gezien Fransman?

Ik heb hem op DVD samen met zijn andere film NORD. Frans gesproken, Engelse ondertiteling. Is niet te verkrijgen met Nederlandse.

Is zeker nog ergens te verkrijgen.

Voor mij een topfilm.