Quantrill's Raiders (1958)

Western

geregisseerd door Edward Bernds
met Steve Cochran, Diane Brewster en Leo Gordon

In Amerika is de burgeroorlog in volle gang. Op verschillende plaatsen teisteren guerrillabendes het al zwaar getroffen land. Een zo'n bende plant een overval op het wapenarsenaal van Lawrence, Kansas.

avatar van IcU
IcU
Sympathieke western met bijzonder weinig om het lijf. Deze film is onderdeel van de Warner Archive Collection.

avatar van mr rumson
Waarom ze deze western Quantrill's Raiders genoemd hebben snap ik niet zo goed .
Want dit heeft weinig te maken met William Quantrill en het bloedbad in Lawrence.
Zo zie we Quantrill (Leo Gordon) met hoogstens 30 man in plaats van minimaal 200 man Lawrence binnenvallen.
Het stadje is echter gewaarschuwd waardoor ze al klaar staan om Quantrill en zijn bende in de pan te hakken wat nog lukt ook . In werkelijkheid zou Quantrill met zijn leger ongeveer 200 mannen en jongens voor de ogen van hun familie leden hebben doodgeschoten en daarna het stadje plat hebben gebrand.
Ook zien we in deze film niet wat er aan vooraf ging of waardoor Quantrill deze slachtpartij deed.
Zo klopt het ook niet dat de vrouw van Quantrill doodgeschoten word ze stierf pas in 1930.
Als je er niet te veel bij stilstaat dat deze film niet historisch correct is dan blijft er nog een aardige western over.
Steve Cochran speelt een tamelijk kleurloze held maar daar staat tegen over dat Leo Gordon het prima doet als een schurkachtige bendeleider.
Ook Gale Robbins die een pittige Kate king speelt de vrouw van Quantrill deed het niet onaardig .
De film zelf ziet door het gebruik van Technicolor en Cinemascope er mooi uit.
Waar het op neerkomt is dat de film je wel weet te vermaken zolang je de geschiedenis ervan met een korreltje zout neemt

avatar van Brix
Vandaag op BBC2 bekeken, en met plezier moet ik zeggen.
Zeker geen tegenvaller.
Cinemascope, prachtige kleuren en een goede cast.
Ook de kleinere rollen waren goed bezet.
Leo Gordon is altijd bezienswaardig, en een uitstekende keuze voor de rol van de bloeddorstige Quantrill.
Ik heb al talloze westerns gezien waarin dat (historische) personage (ook Quantrell genoemd) een rol speelde, maar Gordon is toch wel een van de sterkste vertolkers volgens mij.
Cochran heeft heel wat screen presence, een soort van bad boy randje zit er altijd wel aan.

Historisch gezien klopt er niet veel van het verhaal, maar als we daar op selecteren dan kunnen we het grootste gedeelte van alle gemaakte westerns wel elimineren.
Dus gewoon genieten is hier de boodschap.

Ik denk dat ik de DVD ook maar aanschaf.