ad

Genre: Drama

Alternatieve titel: Maelstrom

Oorsprong: Canada

Geregisseerd door: Denis Villeneuve

Met onder meer: Marie-Josée Croze, Jean-Nicolas Verreault en Stephanie Morgenstern

Oorspronkelijke taal: Frans

Releasedatum: 8 september 2000

Over Maelström

De 25-jarige Bibiane is een telg van een rijke en invloedrijke familie. Bovendien is zij een uiterst succesvolle zakenvrouw. Haar drukke carrière aan het hoofd van een keten van kledingwinkels kan de leegte van haar privé-leven echter niet verbergen.

image

Fishmonger's employee

Gas Station Clerk

avatar van xenne

xenne

kon me nooit echt boeien dit drama, filterdun verhaal met nogal wat onlogische wendingen. voor de rest veel water en sprekende vissen, en slechte (franse) muziek. ik had het gevoel van naar een pretensieuse wannabee artmovie zitten te kijken, een film die verdrinkt in de clichés & de voorspelbaarheid .... 1½

avatar van narva77

narva77 (crew films)

Mooie arthouse film, met goed acteerwerk van Marie-Josée Croze (Les Invasions barbares, Ararat, Munich).

Alleen, die sprekende vis vond ik een beetje overbodig. Die vis had wat mij betreft niet in de film gehoeven. Voorderest een prima filmpje. 3,5*.

avatar van Movie-Addicted

Movie-Addicted

Meesterlijke film! zo zie je maar hoe raar dingen kunnen lopen in het leven. Alhoewel het wel een klein beetje fictie is.

Welverdiende 4.

avatar van Leo1954

Leo1954

• 2071 berichten

Deze film pas na Incedies gezien en wist eigenlijk ook pas na de film dat de film van dezelfde maker was. Mooi verhaal, muziek erg goed en bij tijden mooi gefilmd. Mooi hoe de verhaal lijnen bij elkaar komen. Met plezier naar gekeken, al moet ik wel zeggen dat het Canadese Frans soms erg lelijk is.

BBarbie

Het duurt even voor de dwarsverbanden tussen de aanvankelijke, "Wet van Murphy"-achtige verhaallijnen duidelijk worden, maar achteraf moet je constateren dat regisseur Villeneuve een heel knap, waterdicht scenario geschreven heeft. Daarbij wil ik meteen opmerken dat de m.i. overbodige, bloederige overgangen met de sprekende vissen op het hakblok eerder storend dan verhelderend werken.

Maar voor de rest is het een prima film, die langzaam in je kruipt. Met groeiende interesse zie je hoe de puzzelstukjes van lieverlee in elkaar passen. Uitstekende regie en andermaal een uitmuntende vertolking van Marie-Josée Croze.

avatar van TornadoEF5

TornadoEF5

Opvallend dat quasi alle mindere beoordelingen van voor 2008 komen, en iedereen na 2008 vrij positief is.

Zou naamsbekendheid van een regisseur dan toch zorgen voor een algeheel hogere waardering van een film?

avatar van james_cameron

james_cameron

Degelijke tweede film van regisseur Denis Villeneuve, die qua plot fraai in elkaar steekt. Wordt een beetje ontsierd door de maffe raamvertelling, waarbij een bloederige vissekop de kijker toespreekt, maar gelukkig is de rest van de film boeiend genoeg om dit door de vingers te zien. De mooie Marie-Josée Croze is uitstekend in de hoofdrol.