Mat (1989)

Alternatieve titels: Mother | De Moeder | Мать

Sovjet-Unie / Italië

geregisseerd door Gleb Panfilov
met Inna Churikova, Viktor Rakov en Liubomiras Lauciavicius

Rusland rond de eeuwwisseling. De erbarmelijke omstandigheden in de fabrieken stompen de mensen af tot primitieve beesten. Toch dringt langzaam het besef door dat de eigen situatie verbeterd kan worden door op te komen voor betere werk en leefomstandigheden. Het wordt een dappere en moeizame strijd waar verraad telkens een grote rol speelt. De moeder (beeld van het Russische volk) ontwikkelt zich gaandeweg van slachtoffer tot een mens die weet dat haar offers niet voor niets zijn.

avatar van Anatolia
Is dit de enige (noemenswaardige) verfilming van Gorki?

Er is er nog één uit de jaren '20. Wel opmerkelijk weinig voor zo'n belangrijke roman...

damon
er is ook nog een andere verfilming uit 1955, waarin de moeder uit deze (1989) versie een rol heeft.
Dit is trouwens een zeer sterke verfilming waarin vooral de strijd van de arbeider tijdens de Tsaar-tijdperk centraal staat. De moeder speelt werkelijk subliem. Aanrader 4,5*

avatar van Anatolia
Je hebt me nieuwsgierig gemaakt.
Is het makkelijk te verkrijgen in Nederland?

damon
Uitgever Moskwood heeft deze film alleen op video in Nederland uitgebracht en dat was dan ook 10 jaar geleden. Hij is ook niet meer na te bestellen via de site (staat wel in hun catalogus)
Ik heb ze een e-mail verstuurd, met de vraag of het ook ooit op DVD wordt uitgebracht

Anatolia schreef:

Je hebt me nieuwsgierig gemaakt.
Is het makkelijk te verkrijgen in Nederland?

Volgens mij heeft cinematheek Eindhoven de video.

Dit staat in hun mail:

De DVD staat ergens voor 2005.

dus er is hoop!

avatar van Mochizuki Rokuro
Homescreen brengt deze film in april op DVD uit.
Opmerkelijk. De VHS was van Moskwood, toch dé specialist in Russische cinema in Nederland.

Homescreen brengt deze film in april op DVD uit.

Dit was onzin. Het gaat om een andere film. Foutje.

avatar van Boenga
starbright boy schreef:

Dit was onzin. Het gaat om een andere film. Foutje.

Beetje late reactie, maar: ik heb zonet (op een rommelmarkt) de dvd gekocht, en die komt wel degelijk van Homescreen.