15: The Movie (2003)

Singapore

geregisseerd door Royston Tan
met Melvin Lee, Erick Chun en Melvin Chen

Vijf jongeren gaan op zoek naar hun afkomst in Singapore. Ze kunnen en willen zich er niet bij neerleggen dat ze arm zijn en geen toekomst hebben...

Deze film viel me erg goed mee, had er eigenlijk niet veel van verwacht.

Toch wel uniek te noemen. Het tempo, vooral in het eerste deel is erg apart. We volgen het leven van 5 15-jarige punks in deze film, aan de hand van voornamelijk onafhankelijke scenes. Er valt wel een rode draad te herkennen, maar die is erg dun. Wat je wel krijgt zijn korte, sketchachtige scenes die de personages diepgang geven.

Soms iets te hippy poppy computergames cool, maar altijd erg gestileerd, bij momenten rauw, soms grappig, dan weer pijnlijk, emotioneel, tragisch. Uiteindelijk is het wel een hip filmpje (gezien de soundtrack en visuals), maar eentje waar veel gevoel en diepgang achter schuilt.

Een mooie collage van gevoelens, gaande van erg lollig (al die muziekclipjes) tot erg hard, van ingetogen emotioneel tot extreem koel. Royston Tan is een naam die op m'n lijstje mag. Moeilijk met iets anders te vergelijken deze film, en dat is altijd een voordeel. 4*

avatar van J.T.O
Hoe komen jullie aan deze film of dvd? Overigens zegt IMDB dat het maar 25 minuten duurt?

avatar van Mug
Mug
De imdb-link gaat toch echt naar de film. Opnieuw een voorbeeld van een succesvolle kortfilm die uitgebouwd is naar een feature length project. Zie bijv. ook Cashback om een voorbeeld te geven van de laatste tijd.

avatar van J.T.O
Dus vandaar, bedankt voor je reply. Ik heb de film ondertussen al gezien en het was inderdaad erg leuk. Beter dan dat ik had verwacht en bovendien nog erg grappig ook tijdens bepaalde momenten. Meer hoef ik niet te zeggen, want dat heeft Onderhond al vermeldt

avatar van Wadjoe
Dit zou wel eens één van de meeste zieke film zijn die ik 'ga' zien. De trailer en stills zien er veelbelovend uit. Helaas is de film uiterst lastig te bemachtigen, maar luckily ga ik dit jaar naar Singapore en begin een daar een zoekactie. Het shot waar één boy rook uitblaast in de mond van de ander is ongelofelijk ziek, ter*ng kan niet wachten op deze flick.

Hmm, als ie nou maar niet tegenvalt...

avatar van Wadjoe
Niet echt wat ik had verwacht van deze film, maar bleek wel een toffe flick te zijn. Met name het eerste deel was onverwachts, vanwege de manier van filmen. Een filmstijl die ik niet verwachte toen ik de trailer en stills zag.

Onderhond schreef:
Er valt wel een rode draad te herkennen, maar die is erg dun.

Ik misde inderdaad ook een rode draad in de film, maar dit werd goed gemaakt met prachtige shots en scenes. Met name de 'anthem clips' waren geniaal. De kleuren waren ook erg sterk gebruikt en creëerde een hele toffe, eigen sfeer.

Sommige gedeeltes van de film waren me niet echt duidelijk. Het werd ook niet duidelijk gemaakt en dat vind ik toch altijd wel jammer in een film. Een minpuntje dus.

Synopsis schreef:

Dit komt totaal niet in de film voor, of ik moet een andere flick hebben gezien. Er komt zelfs een quote in de film voor waar dit wordt ontkracht. Helaas is mijn synopsis verloren gegaan, ander keertje dan maar veranderen.

15 is niet je gemiddelde film, maar toch zeker de moeite waard. Een aantal shots zullen me zeker voor een lange tijd bijblijven.

avatar van J.T.O
Leuk dat je het een goede filmpje vindt

- Die stukje in discotheek vind ik persoonlijk het meest memorabel. Onder drugs en lekker leip dansen was nogal droog.

- Of dat stukje in de bus met die dame die aan het telefoneren was is ook erg grappig.

avatar van Wadjoe
Klopt, de scene in de discotheek was zeker memorabel. Eén van de scenes waar ik op doelde die me zullen bijblijven.

Goto
Weet iemand of de R2 versie van deze film volledig uncut is?

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
De Britse filmkeuring heeft in elk geval geen cuts opgelegd. Dus het lijkt me van wel.

Goto
Bedankt, zal die site ook maar eens in de gaten houden.

avatar van Inland Rabbit
Had verwacht dat deze film wel meer stemmen zou hebben. Kwam bij mij over als betrekkelijk toegangkelijk namenlijk. Op zich wel een orginele film, mooi drama en zwarte humor gemixt. Ik kon me alleen vaak genoeg nogal ergeren aan de dreunende liedjes vooral. Verder wel op een aparte manier verteld. Ook leuk met dat terugspoelen
3.5

avatar van Chuck Taylor
Af en toe grappig, af en toe gestileerde scenes, maar over het algemeen kon dit me niet boeien.

De harde jongens zonder toekomst die geen fuck geven om de moderne maatschappij waarin ze leven die ik verwacht had, kon ik niet terugvinden in deze jongens die regelmatig hun teksten uit hun hoofd op leken te dreunen, karaoke zingen en lief zijn voor elkaar.

avatar van maxcomthrilla
De soep wordt niet zo heet gegeten als hij wordt opgediend......Of toch wel?

Een apart gedoseerde film. Zeker als je net nog even op de hoes hebt gelezen dat deze film, Kids (1995) transformeert tot een speelschool en je vervolgens geconfronteerd wordt met jongeren die popnummers staan te vertolken ( in hun dromen? ). Op muzikaal vlak kunnen zij hun hevige emoties en slechte toekomstperspectieven uiten. Kortom stoere praat verpakt in poppy nummers met een vreemde, flitsende en kleurrijke choreografie.

De jongeren verhalen over hun idealen in de nummers, maar lijken eigenlijk geen voet aan de grond te krijgen in het echte leven. Dit alles is op zo `n manier verpakt, zodat je er om moet gaan lachen. Niet schaterlachen, maar verpakt in de vorm van pikzwarte humor. De uitgebreide handleiding die informatie verschaft over op welke manieren je wel niet zelfmoord kunt plegen en het uitzoeken van een pittoresk gebouw om vanaf te springen waren hier voorbeelden van. Wat te denken van de opblaaspop scenes Die overigens wat meer onder de banale humor vielen.

De film ziet er op visueel vlak fijn uit. De tripscene en de scenes in de discotheek waren slechts een kleine indicatie van het visuele machtsvertoon van de regisseur, die dankzij gestileerde scenes en een vlotte editing de aandacht er gemakkelijk bij weet te houden. Een film die zich moeilijk laat vergelijken qua filmstijl, de regisseur maakt gebruik van animatie, kort en lang uitgesponnen sketches en van meer apart gerei dat eigenlijk alles doet behalve het weergeven van een realistisch getint drama, men lijkt de kijk op de werkelijkheid kwijt te zijn. Toch voel je de uitzichtloosheid van de jongeren soms goed aan. Qua thema kent de film uiteraard genoeg collega films.

Een wat wrang portret over enkele Singaporese jongeren die zich aan de rand van de maatschappij bevinden. Door de unieke en vreemde uitwerking laat het zich alleen niet gemakkelijk doorgronden. Een komisch drama dat aan de oppervlakte blijft borrelen en waar ik het soms ontroerend vond om te zien hoe liefdevol er soms toch nog met elkaar werd omgegaan, ondanks alle tatoeages en uiterlijke stoerheid, waarmee men slechts ongelukkige gevoelens hoopte te verdringen. 4*

Best een goede en interessante film!
Wat ik zie zijn jongens (in gangs) met hun liefde, wanhoop, vreugde, kwaadheid, verdriet, etc.
Heel apart uitgebeeld in allerlei stijlen, film, anime, muziek, etc.
Een boeiende en afwisselende schets van het leven van kids aan de zelfkant in Singapore.

avatar van Goldenskull
Apart filmpje toch weer.

Een mix van veel verschillende gevoelens en stijlen, dat is inderdaad de perfecte omschrijving. Niet constant even boeiend, maar meer dan de moeite waard.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Nogal wat langspeelfilmdebuten van interessante regisseurs gaan over de belevingswereld van jongeren en het heeft ook nogal wat bijzondere films opgeleverd. 15 is er duidelijk een van.

Het beeld dat westerlingen van Singapore hebben gaat nogal eens over schone straten en hoge boetes voor kauwgum of propjes op straat. Maar uiteraard loopt ook in Singapore nioet iedereen in de pas en vallen er altijd wat mensen stevig buiten de boot. Over vijf van die jongens gaat dit.

De film wordt vooral bij elkaar gehouden door gevoel, sfeer en stijl en niet zozeer door plot. Vaak droogkomisch, soms met een zwarte ondertoon, nogal eens gevoelig, maar vooral zonder te oordelen en duidelijk maar deels echt gescript en veel ruimte voor improvisatie.

Mooi qua stijl ook, veel elektronische muziek op de soundtrack, jumpcuts, letters door het beeld, dynamische editing, gestyleerde kaders en nog meer gecombineerd met de onervaren hoofdrolspelers die heel dicht bij hun dagelijks leven spelen. Ik hou wel van dat gezoek naar een evenwicht tussen heel echt en heel nep. In sommige recensies wordt MTV weer eens aangehaald, maar MTV is (zeker tegenwoordig) tig keer conservatiever dan deze film.

Fijne film.

avatar van jeroentjuhhhhh
Een pareltje.

Eigenlijk een beetje op de gok gekocht, zag er behoorlijk stylish uit en trok op die manier mijn aandacht. En stylish it is! Vooral het eerste uur is machtig, razend tempo waarin verschillende (vaak niet écht samenhangende) scenes op een geweldig hippe manier voorbij komen. Lekker geeky, een leuk contrast met de wijze waarop hun 'stoer' proberen te leven.

Kan me niet herinneren dat ik het eerste uur zonder een brede lach heb gezeten. Was het niet om de humor an sich, dan was het wel om de geweldige speelse wijze waarop Royston Tan de scenes weet te brengen. Vaak random (vecht scene met bit-sounds ) en altijd grappig.

Het laatste gedeelte neemt het (hoge en vreemde) tempo af, het heen-en-weer springen wordt wat gematigder. Waar het eerste uur zwaar wisselend in toon was (qua emotie) is het hier toch iets meer eenduidig. Hier vormt zich wat meer een verdieping in de personages, erg fijn en bovendien knap om dat nog te laten werken(!) na een opvallend eerste uur.

Qua humor, personages en vooral wat betreft het visuele...is dit niets minder dan briljant. Owja; die trip scene !!