ad
  • 8.090.037 stemmen

Forever James Dean (1988)

Documentaire / Biografie | 60 minuten

Genre: Documentaire / Biografie

Geregisseerd door: Ara Chekmayan

Met onder meer: William Bast

IMDb beoordeling: 6,8 (182)

Releasedatum: 1 januari 1988

Over Forever James Dean

James Byron Dean, geboren 08-02-1931, had een carrière van 18 maanden. Toch wordt hij gezien als een van de grootste acteurs.

avatar van savi_7

savi_7

stinissen waar een 2 voor deze docu??

Vind dat ze het goed gedaan hebben, en een mooie beeld van Jimmy dean neerzetten.

avatar van Matchostomos

Matchostomos

Forever James Dean, dat zeker wel, maar als documentaire is het niets speciaal. Dit is namelijk een documentaire zoals we er al vele kennen. Alles wordt naar behoren verteld met hier en daar een vleugje humor en drama. De rede waarom de documentaire me wel kon boeien is omdat het leven van Dean zondermeer merkwaardig is(wat ook de boodschap van de makers was).

Volgens de site duurt de documentaire 89 minuten, maar degene die ik heb gezien duurde slechts 56 minuten. Heb ik dan toevallig een documentaire gezien met dezelfde titel?

avatar van Metalfist

Metalfist

Zit deze docu bij de 2 disc special edition van east of eden?

avatar van niethie

niethie

Klopt!

Vond het persoonlijk wel een interessant portret van het leven van Dean weergeven. Ik kwam in ieder geval een aantal dingen over hem te weten (zowel uit zijn jeugd als vanuit zijn laatste dagen) die ik nog niet wist. Het kijkt ook prima weg vlak nadat je weer eens een van zijn films hebt gezien.

3 sterren

avatar van Film Pegasus

Film Pegasus (moderator films)

Het leven van een acteur die 3 grote films heeft gemaakt en nog bekender is vanwege het feit dat hij vroeg overleden is. De tegenhanger van Marlon Brando. In de documentaire zei iemand dat in 1955 twee acteurs zijn gestorven. Dean zelf en het talent van Brando, die zich liet gaan na het heengaan van zijn tegenhanger. Daar is op enkele uitschieters wel iets van waar.

De documentaire is toch niet zo goed. Voor zo'n iconische figuur, voel je dat het wat rekken is om er iets over te vertellen. Zijn leven en palmares is nu eenmaal vrij kort. Het is nogal een droge weergave en sommige getuigenissen lijken wel alsof men snel nog iemand gebeld heeft om iets te komen vertellen. Uiteraard interessant als je van het onderwerp houdt, maar hier zullen betere docu's over bestaan lijkt me.

avatar van Metalfist

Metalfist

Film Pegasus schreef:

Ik heb de documentaire nog liggen maar als er zo'n belachelijke statements worden gezegd, dan heb ik er weinig zin in:

The Chase (1966)

Reflections in a Golden Eye (1967)

The Godfather (1972)

Apocalypse Now (1979)

...

avatar van Film Pegasus

Film Pegasus (moderator films)

Metalfist schreef:

The Chase (1966)

Reflections in a Golden Eye (1967)

The Godfather (1972)

Apocalypse Now (1979)

...

Dat zijn dan die enkele uitschieters. Ik kan je een langere lijst geven van genante rollen. In Godfather zie ik de man wel graag, de rest valt wel mee, maar hij was nooit zo goed als in de jaren '50.

Edit: het is de getuigenis van één van de mensen die geïnterviewd wordt, niet de algemene conclusie.