Gung Foo Wong Dai (1981)

Alternatieve titels: Ninja Kung Fu Emperor | Kung Fu Emperor | The Kung Fu Emperor

1 stem

Hongkong
Actie / Avontuur

geregisseerd door Hsueh Li Pao
met Lung Ti, Tao Chang en Tao-liang Tan

Naarmate de gezondheid van de keizer achteruit gaat, zijn intriges aan het hof aan de orde van de dag. Zo proberen een aantal shaolin-monniken een aantal corrupte ambtenaren op te sporen. De ambtenaren blijken echter in dienst te zijn van een invloedrijke prins.

avatar van Legan
In zijn totaliteit toch alweer zo'n stuk of 10 films van Hsueh Li Pao gezien en de beste man heeft mij, op een enkele na, nooit echt teleurgesteld. Daartegenover staat dat hij, alweer op een enkele na, nooit echt iets spraakmakends heeft neergezet. En dat is met The Kung Fu Emperor niet anders.

Eerst maar even beginnen met een cliché uitspraak, dan hebben we dat ook weer gehad:
"zoals altijd een dun verhaal doch vol twists".

Met "dit soort films" draait het toch al snel om één ding, namelijk de actie. De gevechten zijn goed gechoreografeerd en bevatten zowel voldoende actie als diversiteit. Ze zijn goed verdeeld over de film en vervelen nooit. Toch is niet alles goud wat er blinkt. Er had meer vaart in gemogen (desnoods met wat meer fast motion) alsmede wat meer 'close contact'. Nu komt het allemaal soms te ingestudeerd over.

Goede cinematografie en uitstekende decors zorgen voor een heerlijke sfeer terwijl de beetjes humor bijdragen aan de onderhoudendheid. Gecombineerd met een cast dat verrassend goed bezig is, maakt dit van The Kung Fu Emperor een onderhoudende en sfeervolle film.

/edit: bovenstaande plot doet de film trouwens niet echt eer aan en is ook niet helemaal correct, maar ach... zoveel interesse is er nu ook niet in deze film.