Untamed (1955)

Avontuur

geregisseerd door Henry King
met Tyrone Power, Susan Hayward en Richard Egan

Katie, de Ierse dochter van een grootgrondbezitter, wordt verliefd op de Zuid-Afrikaan Paul van Riebeck, die te gast is op het landgoed van haar vader. Op een gegeven moment keert Paul terug naar zijn vaderland om te vechten. Als er in Ierland hongersnood ontstaat, gaat Katie, die inmiddels getrouwd is met John, samen met haar man naar Zuid-Afrika. Hier ontmoet ze Paul weer, maar er is nog iemand die een oogje op haar heeft.

avatar van Brix
Lang uitgesponnen liefdesdrama in een kleurrijke setting.
Onsympathieke hoofdpersonages, maar wel goed vertolkt door Hayward (altijd goed voor stevige rollen) en Egan (heeft van nature al iets onsympathieks)

Waarom Power zo'n mega ster was destijds is me nooit echt duidelijk geworden.
In de meeste van zijn films vind ik hem niet echt indrukwekkend aanwezig.

De Afrikaanse scènes zijn handig gemixt met de opnames die in de USA gemaakt werden.
Wie van de hoofdacteurs er werkelijk in Afrika zijn geweest is me niet duidelijk, maar Hayward in ieder geval niet.
Die mocht het land (US) niet uit destijds, vanwege een op handen zijnde scheiding.

De natuuropnames en die met de Zoeloes (duizenden figuranten) zijn indrukwekkend.
De muziek is passend.

Het geheel heeft veel weg van een western, met dat verschil dat de Indianen hier Zoeloes zijn.
Kolonisten, huifkarren, shoot-outs, het zit er allemaal in.
Toch vind ik het al met al te zwak.
De dialogen zijn dat overigens ook.

Dick2008
Brix schreef:
Waarom Power zo'n mega ster was destijds is me nooit echt duidelijk geworden.
In de meeste van zijn films vind ik hem niet echt indrukwekkend aanwezig.

Dat antwoord staat hier bovenaan. Biography - Tyrone Power - tyrone-power.com. He was goodlookin' al vonden veel hem ook een goede acteur.

Bij IMDb staat overigens dit Most of his roles were colorful without being deep, and his swordplay was more praised than his wordplay. Dat lijkt me een goede beschrijving. Maar ik denk niet dat veel mensen nog weten wie het was.