The Uncanny (1977)

Verenigd Koninkrijk / Canada
Horror / Sciencefiction

geregisseerd door Denis Héroux
met Peter Cushing, Ray Milland en Joan Greenwood

Wilbur Gray, een schrijver van horrorverhalen, stuit op een verschrikkelijk geheim. Hij ontdekt dat katten bovennatuurlijke wezens zijn, en dat zij het eigenlijk zijn die alles op deze aarde beslissen. In een allerlaatste poging de mensheid te overtuigen vertelt hij drie verhalen over katten.

Reinbo
naar en creepy filmpje over katten die zich tegen hun bazen keren. Heb ik vroeger gezien op de tv piraat.

avatar van maurice74
Het zijn drie verhalen over poezen die laten zien dat de beestjes over bovennatuurlijke krachten beschikken. De eerste en tweede film zijn heel erg goed. Behoorlijk spannend. Doet wat denken aan het latere Cat's Eye van Stephen King, maar deze film van Hammer verdient de voorkeur.

avatar van Mac Hammer Fan
Een horroranthologie in drie schuifjes waarbij een schrijver als bindmiddel voor de verschillende verhalen fungeert. Hij heeft een heilige schrik van katten en probeert zijn uitgever ervan te overtuigen dat de vertellingen op ware feiten gebaseerd zijn. Het eerste segment is het sterkst: een oude vrouw onterft haar neef die haar toch verwaarloosd heeft en vermaakt al haar bezittingen aan haar katten. De dienstmeid, die een relatie heeft met de neef, probeert het testament te onderscheppen en helpt wanneer ze betrapt wordt de oude dame naar het hiernamaals. Maar de katten plegen wraak. In het tweede segment zien we hoe een weeskind bij familie belandt nadat haar ouders omkwamen bij een vliegtuigongeval. De enige vriend van het meisje is een kat. En dat is niet naar de zin van de dochter en de moeder des huizes. Wanneer ze het beest willen liquideren komt het hen duur te staan. Het finaal deel speelt zich af in Hollywood in 1936. Daar heeft een acteur een fake moordwapen (een slinger - denk aan "the Pit and the Pendulum") vervangen door een echt en brengt zijn vrouw om het leven opdat hij zou kunnen aanpappen met een jongere actrice. Maar de kat van zijn vrouw zorgt voor gerechtigheid. De film is onderhoudend, de vertolkingen zijn goed en de sfeerschepping is geslaagd. In de laatste twee delen worden de nodige knipogen niet geschuwd. Dit is geen Hammer film, ofschoon Peter Cushing erin speelt, maar een productie van Carlton en Astral Films, die destijds in een smakelijke driedelige boxset werd geserveerd: 'Classic Horror Collection' van Carlton UK. Momenteel is de film los verkrijgbaar in Engeland, maar helaas zonder Engelse ondertitels, die de box set wél had.

Aanbevolen voer voor wie van ouderwetse horror houdt en een zwak heeft voor katten.