L'Uomo Che Guarda (1994)

Italië
Drama / Erotiek

geregisseerd door Tinto Brass
met Katarina Vasilissa, Franco Branciaroli en Cristina Garavaglia

Een professor aan de universiteit lijdt onder een depressie, omdat zijn knappe vrouw hem net heeft verlaten voor een andere man. De man wil haar natuurlijk terug en heeft voortdurend erotische dagdromen over haar. Op een dag wordt de man aangesproken door één van zijn studentes en het meisje begint hem te verleiden. Maar terwijl hij met haar een affaire beleeft, droomt hij nog steeds van zijn eigen vrouw.

avatar van 93.9
De film heeft meer om het lijf dan de gemiddelde soft erotische film.
Zaten zelfs wel aardige vondsten en beelden in.
Nee, ik bedoel niet alleen van de vrouwen in de film.

avatar van Exploitation
Deze film is een van de beste erotiek filsm die ik ooit gezien heb! Petje af voor de Italiaanse meester Tinto Brass... deze film schetst een aparte wereld van huidige tijd met verbluffende flashbacks die de ontknoping rustig aan op gang laten komen. Meer dan soft-porno, maar ook weer niet te vergelijken met hardporno, beetje ertussenin, maar wel Goed ertussenin

avatar van code9
Italiaanse 'harde softpornofilm' (of softe hardporno, whatever...) die -zoals gebruikelijk- ook kwa scenario en acteerprestaties bijzonder weinig om het lijf heeft.

Filmtechnisch ziet het er niet zo goedkoop uit als je van een softpornofilm zou verwachten -ook al lijkt de film in de jaren '70 geschoten en verschijnt er zo af en toe een verdwaalde haar voor de lens-, maar dat is dan zo'n beetje het enige pluspunt van L'uomo che guarda. De gebeurtenissen zijn nl. even onwaarschijnlijk en stompzinnig als in elk willekeurig erotisch werkje.

Neem nu de eindconclusie. Welke zichzelf respecterende jongeman accepteert het dat zijn knappe vrouw het eigenlijk liever met zijn (foeilelijke) vader doet? Deze bizarre driehoeksverhouding prikkelt wellicht de perverse contreien van het fantasiegebied, maar met geloofwaardigheid heeft het natuurlijk helemaal nada te maken.

Wat doet deze film eigenlijk op MM? Is het vanwege Tinto Brass?

In het erotische genre wellicht bovengemiddeld en dan wel een paar sterretjes waard. Maar we beoordelen hier speelfilms, dus films waarin het ergens over gaat, en dan gelden andere maatstaven.

code9 schreef:

Ach, dit soort films is wat mij betreft maar voor één ding bestemd: een fijn avondje met je partner. Over het algmeen helpt dit soort films (vooral vrouwen) beter om in de stemming te komen dan een straight up harde porno. Dus moet er dan een goed verhaal in zitten of goed geacteerd worden? Als je samen in de stemming komt met en film als deze, wil je geen ingewikkelde verhaallijnen enzo, op een gegeven moment volg je de film toch niet meer .

code9 schreef:

Wat doet deze film eigenlijk op MM? Is het vanwege Tinto Brass?

Moet het ier alleen over hoogstaande kwaliteitsfilms gaan dan, code9?Dan kun je ongetwijfeld nog een hele hoop andere films gaan verwijderen hier. Je kunt ook gewoon films die je niet aanspreken vermijden. Ik gok dat jij Police Academy ook niet interessant vindt, maar je hoeft er dan ook niet naar te kijken en op te reagere!

Erli schreef:

Heb je voor zoiets een film nodig...?

Neuh, maar het kán een fijne hulp zijn . Geldt vooral voor mijn vriendin in dit geval, die gewoon iets minder makkelijk in de stemming komt dan ik (is toch geen nieuws mag ik aannemen? Dat is toch over het algemeen bij vrouwens zo...!?!?).

Deze film begint eigenlijk pas echt na circa 3 minuten als de fraaie Silvia (gespeeld door Katarina Vasilissa, overigens voorzien van een flink tapijtje tussen de benen, waarbij de spatlappen overigens nog goed te zien zijn. Op het einde trimt ze haar tapijtje wel nog een beetje) bloot komt binnen gehuppeld en Dodò (gespeeld door Francesco Casale) gaat verlijden die liggend op bed ligt. Als ze uiteindelijk de daad doen valt Dodò daarna inslaap

Het verhaal in deze film gaat overigens over Silvia en vooral professor Dodò en hun huwelijksproblemen (in het begin scheiden ze ook) en stelt eerlijk gezegd ook weinig voor. Dit thema wordt overigens veelvuldig gebruikt in films van Tinto Brass en is inmiddels behoorlijk standaard en ook wel cliché. Wat dat betreft is deze film dan ook niet vernieuwend, maar erg is dat niet want in dit soort films is het verhaal juist bijzaak en draait het om het erotische. Het erotische is zoals altijd in een Tinto Brass goed en ruimschoots vertegenwoordig en wordt ook regelmatig visueel fraai in beeld gebracht.

Met name de fraaie vrouwen Katarina Vasilissa, Cristina Garavaglia (in de rol van studente Fausta. Ze ging op een gegeven moment lekker met zichzelf spelen en stak daarbij ook even een sigaar in haar fraaie sigarendoos ) en de donkere Raffaella Offidani (in de rol van Pascasie) verdienen hierin vooral de credits. De laatste was een exotische schoonheid en had ook maar een heel dun tapijtje op haar poes waardoor alles goed te zien was. Ze trok het zelfs open waarbij de camera van onderen het geheel filmde (zag er visueel fraai uit). Ze deed dat overigens om aan te tonen dat ze geen clitoris had, maar besneden was. In deze film maakt Tinto Brass ook voor het eerst gebruik van nep penissen (ook trouwens een echte die je ziet stijgen) die regelmatig te zien zijn en waarmee ook gespeeld wordt (inclusief handenarbeid).

Tussen de bloot en seks scenes door is de film behoorlijk langdradig en saai (dit keer ook een drama verhaal i.p.v. een komisch) en heb ik regelmatig moeten vooruitspoelen. Maar al met al is dit toch ook weer een vermakelijke film die zich lekker wegkijkt.

P.S. dit is de eerste keer dat ik een Tinto Brass film zie waarin een vrouw niet plast of gebruik maakt van een bidet.