Pauline & Paulette (2001)

Alternatieve titels: Pauline en Paulette | Pauline and Paulette

België / Frankrijk / Nederland
Komedie / Drama

geregisseerd door Lieven Debrauwer
met Dora van der Groen, Ann Petersen en Rosemarie Bergmans

Pauline is een 'klein meisje' van 66 jaar oud; ze kan niet correct lezen, schrijven of spreken. Ze woont in Lochristi, een dorpje niet ver van Gent. Sinds de dood van hun ouders, zorgt haar oudere zus, Martha, voor haar. Dan sterft Martha opeens. In haar testament staat dat al haar waardevolle bezittingen en de opbrengst van de verkoop van haar huis naar haar zussen zouden gaan, op voorwaarde dat een van hen zelf voor Pauline zou zorgen. Beide zussen zijn geïnteresseerd in de erfenis, maar geen van de twee - noch Paulette, die een klein winkeltje heeft in het dorp, noch Cécile, die in Brussel woont - wil de zorg voor Pauline op zich nemen...

kappeuter (moderator)
Lieve film van Lieven Debrauwer.
Je gelooft Dora van der Groen volledig. Schitterend!
Het verhaal is wat voorspelbaar, maar zo goed gemaakt en goed gedoseerd, dat dat nauwelijks een minpunt is.

Leuke film, maar zo'n meesterwerk vind ik hem ook niet. De acteerprestaties daarin tegen zijn schitterend.
We hebben het personage van Pauline helemaal moeten uitdokteren op school, waardoor de beperking van Pauline en de reacties van Paulette en de anderen rondom haar heel duidelijk zijn geworden. Hierdoor vindt ik de acteerprestaties werkelijk subliem, het verhaal komt zeer geloofwaardig over. Helaas vind ik het verhaal niet zo super, het is een gewoon dagdagelijks gebeuren die ze in een film gegoten hebben.

***

avatar van gondwana
Walgelijk, oude seniele vrouwen, bloemenmotieven, alberto, vuil dialect,...

bweuh

avatar van catweasel
gondwana schreef:
Walgelijk, oude seniele vrouwen, bloemenmotieven, alberto, vuil dialect,...

bweuh

Wat een walgelijk slecht commentaar...

avatar van Sportingerke
Gondwana's commentaar is inderdaad weinig geargumenteerd...

Ik vond het een mooie film (mooi is een adjectief dat ik normaal weinig gebruik in de bespreking van een film, maar hier vind ik het wel van toepassing).
Ik dacht wel dit hij langer dan 78 minuten duurde maar ik kan mij natuurlijk ook vergissen (niet dat ik mij verveeld heb).

De leukste scènes vind ik de scènes waarin Pauline - die in de film blijkbaar in Lochristi woont, wat ik als inwoner van deze bloemengemeente toch had moeten weten - naar de slager gaat.

Zeker een aanrader wat mij betreft!

avatar van DeCol
Leuke film uit mijn buurland! Sterk gespeeld door Pauline. Ik heb ook het idee dat de film wel wat langer duurt dan 78 min maar dat zijn maar details.

Couch Potato
Vanaf deze film moest het toch duidelijk worden dat er in Vlaanderen echt talent zat,
Zowel wat regie, setting, script als vertolkingen betreft een topper over heel de lijn!
Héél genietbaar en dit doet nadenken over het leven!

avatar van kimberlyVD
prachtige film! ontroerend, grappig op sommige momenten, gewoon wat vanalles... een echt belgisch meesterwerk !

avatar van lucdecoster
kimberlyVD schreef:
****

Ooit heb ik deze film gezien maar totaal vergeten. Dora en Ann waren wel 2 topactrices in België.

avatar van Friday the 13 th
Puur Belgisch. En ik vind dit echt een leuke film, al 2 keer gezien of zo. Zo aangrijpend, zo echt !!

Ann Petersen was een topactrice, dit heeft ze bij deze toch weer eens bewezen.

avatar van notorious_kim
een van de beste nederlandstalige films ooit gemaakt.
Echt schitterend deze film!

Deuze film sjuustement afgekeken, knappe kleine charmante film

De film wordt gedragen door Dora van der Groen (Pauline), die écht een schitterende en overtuigende rol neerzet. Haar personage is charmant, ontroerend, tragisch en aandoenlijk ineen.

Allicht dat de acteerprestatie van Ann Petersen niet onbelicht mag worden, die is van hetzelfde hoge niveau. Ik heb me ook zéér vermaakt over het overweldigende karakter van Paulette

Tot voor relatief kort was ik verre van fan van de Vlaamse film maar deze film brengt me op andere gedachten. De fantastische en sublieme acteerprestaties van de twee hoofdrolspelers, de humor, de mooie (maar soms ook ietewat te sterk aangedikte) muziekscore, het aandoenlijke en ook tragische verhaal maken van deze film een absolute aanrader ! Zozeer zelfs dat ik het zwakke(re) slot de film vergeef.

avatar van Mescaline
Mooi stukje Belgische Cinema!
Jammer dat de film na 1 uur en 11 min al met de aftiteling begon.. had best wat langer doormogen gaan!
Regiseur Lieven Debrauwer heeft er een goede film van weten te maken.. en vertelt op de dvd in de Making Of nog wat dingentjes die ze veranderd hebben aan de film en hoe ze de film maakte..
Erg jammer dat Ann Petersen al overleden is.. ze was een erg goede actrice! en ook in deze film liet ze weer zien dat ze haar rol waard was als Paulette..
Natuurlijk ook de rol van Dora van der Groen die Pauline speelde was erg overtuigend! We kunnen veel zeggen over Belgische cinema.. maar slecht is het zeker niet!
3,5 sterren..

avatar van AGE-411
Pakske maken!

avatar van ankiepankie1
Gisteravond deze film weer bekeken. Vond het eind inderdaad heel onbevredigend en bovendien sommige stukken niet helemaal realistisch. Bijvoorbeeld kan ik me het niet helemaal indenken dat Albert, de vriend van Cecile, zich zomaar zijn bed uit laat sturen, hij is meer het type die terugblaft dat ze moet gaan slapen .
Maar de muziek en mooie beelden maken die minpuntjes weer ruimschoots goed! Geweldig leuk!

avatar van misterwhite
Mooie en soms ook grappige film

avatar van horrorfreak23
dit is een prachtige film, meer hoef ik er niet over kwijt

avatar van Brix
Een pracht van een film, ontroerend en warm, met twee top actrices, de betreurde Ann Petersen en Dora van der Groen.
Mooiste werk van regisseur Lieven Debrauwer, en tevens een van de mooiste Vlaamse films die ik ken.

Rosemarie Bergmans herinner ik mij nog van de BRT TV serie uit de jaren zeventig 'Circus Rondau', waarin zij een hoofdrol speelde (ook) naast Ann Petersen.

robertus65
Wat overschatte film vind ik zelf, tenminste niet direct mijn favoriete genre. Het lijkt of de film in de eerste plaatst bedoelt is voor een bepaalde doelgroep.

avatar van JDSsmetje
De acteerprestaties van Ann Peters zijn echt fantastisch, op momenten veel beter dan de doorsnee Hollywood-acteurs en realistisch op elk vlak. Meer dan geslaagd.

avatar van Halcyon
De term charmant kwam hier al enkele keren voorbij en daar kan ik me wel in vinden. Vooral het acteerwerk van de beide hoofdrolspeelsters is erg knap. Realistisch en herkenbaar, maar tegelijkertijd ook komisch en soms een tikkeltje ontroerend. Qua regie is de film nogal simpel en kinderachtig, al behoeft een thema als dit natuurlijk geen spectaculaire stilering. Maar iets minder gekunsteld had wel gemogen. Spijtig van het einde dat wat snel afgeraffeld wordt. De film had gerust twintig minuten langer mogen duren. Nu mis je diepgang aan het einde waardoor je niet genoeg voldoening krijgt over hoe het verhaaltje afloopt.

avatar van J. Clouseau
Dora Van der Groen is écht schitterend in deze film, maar de rest is een beetje flauwtjes. Té gemaakt (die spuuglelijke roze winkel! Die vreselijke operette!), té klassiek en té ouderwets. Het verhaal is eigenlijk een beetje Le Huitième Jour light. Spijtig, hier had veel meer ingezeten.

avatar van Mug
Mug
J. Clouseau schreef:

Goh, dat vond ik juist de betere aspecten. Uberkitsch galore vol rood en roze, overdadige make-up, en bloemen bloemen bloemen en nog eens bloemen water geven onder de tonen van een aantal klassieke muziek stukken. Dat imponeert, net als de cast. Maar het verhaaltje is té gemakkelijk en kent weinig tot geen verrassingen. Ik kon er derhalve geen traan om laten. Film die zeer mooi is ingepakt met bloemetjescadeaupapier, simpelweg gezegd.

avatar van moviechick-99
echt een leuke film zo als er klanten in de winkel komen zegt ze altijd bedankt he en op z'on grappig accent en ze is eigenlijk een bomma maar diep van binnen is ze 60 jaar jonger

avatar van ibendb
Schoon taske kapot, Martha slaapt op de grond, Scoon taske kapot.
Dat was de enige zin die mij raakte in Pauline en Paulette.
Het is een typische vlaamse film. Geen humor, saai, en niet boeiend. Ann Petersen vind ik wel goed acteren, samen met Dora Van Der Groen. Verder een saaie film. 2*

Knappe film. Hij begint weliswaar wat houterig, maar de relatie tussen de zussen bouwt heel mooi op. Ook de elementen bloemen en operette zijn een mooie toevoeging aan de film.

avatar van Beertje45
prachtig kleurrijk drama met topprestatie's met vlaanderens grootste actrices ann petersen en dora van der groen.

avatar van J.V.L.
een meesterwerk

avatar van Tom-Hanks
Gisteren gezien op TV en de film had mij al snel te pakken. Dora Van der Groen acteerde fantastisch. Niet veel mensen kunnen dat nadoen. Maar doorheen de film kreeg ik het idee dat Pauline en Paulette een nabootsing was van Rain Man. 2 broers/zussen waarvan 1 geestelijk ziek is. De andere vindt hem/haar maar niets, maar op het einde hebben ze een hechte band.

Het einde van de film vond ik wat saai. Het leek alsof Paulette Pauline enkel in huis liet omdat ze zich eenzaam voelde en niet uit liefde voor haar zus. Uiteindelijk toch uitgekeken.

Een beetje te expliciet en toneelmatig naar mijn smaak. Ook ik zag de film gisteren op één, na een aflevering van de Kampioenen, en ik had teveel het gevoel van "continuïteit" - met alle respect voor het knappe acteerwerk van An en Paula...

avatar van Fisico
Sympathieke geromantiseerde ontwapende debuutfilm van Lieven Debrauwer. Geen topper, maar best wel eens leuk voor een select nichepubliek. Het valt in die zin wel binnen de lijn van Sprakeloos van Hilde Van Mieghem. Topactrices Dora van der Groen of Ann Petersen hadden daar ook wel een rol(letje) versierd indien ze nog geleefd hadden. De naturel, de verwondering en andere emoties van Pauline, ... wat een prestatie van Dora!

Beide actrices acteerden fenomenaal goed en dragen de film tot op een aanvaardbaar niveau. Voor de rest is deze vrij korte film (amper 78 minuten) weinig ambitieus en zeer eenvoudig. De omstandigheden om de zorg op je te nemen van een gehandicapt familielid kan nochtans voldoende stof opleveren om er iets boeiends van te maken. Het zou je tot nadenken moeten zetten, maar daar slaagt de film niet. Daarvoor is de film inhoudelijk te beperkt en is er visueel en qua montering of camerawerk te weinig geboden.
Erfenissen en het daarbij horend kapitaal is vaak een motief op zich voor nabestaanden om zich welwillend op te stellen. Ook in Pauline en Paulette is dit een rode draad doorheen de film, maar werd dit alweer te weinig uitgediept, jammer. De scènes daarentegen met de Franstalige vriend van Cécile daarentegen waren wel interessant. Wel clichématig, maar ok. Decor en kostumering zat wel best ook ok, ook de muziek vond ik passend en best fijn (vooral het tweede deel, dat meer bombastische). Ondanks de vele tekortkoming toch nog een voldoende gegeven al was het maar uit respect voor Dora en Ann.