Pauline & Paulette (2001)

Alternatieve titels: Pauline en Paulette | Pauline and Paulette

België / Frankrijk / Nederland
Komedie / Drama

geregisseerd door Lieven Debrauwer
met Dora van der Groen, Ann Petersen en Rosemarie Bergmans

Pauline is een 'klein meisje' van 66 jaar oud; ze kan niet correct lezen, schrijven of spreken. Ze woont in Lochristi, een dorpje niet ver van Gent. Sinds de dood van hun ouders, zorgt haar oudere zus, Martha, voor haar. Dan sterft Martha opeens. In haar testament staat dat al haar waardevolle bezittingen en de opbrengst van de verkoop van haar huis naar haar zussen zouden gaan, op voorwaarde dat een van hen zelf voor Pauline zou zorgen. Beide zussen zijn geïnteresseerd in de erfenis, maar geen van de twee - noch Paulette, die een klein winkeltje heeft in het dorp, noch Cécile, die in Brussel woont - wil de zorg voor Pauline op zich nemen...

avatar van Fisico
Sympathieke geromantiseerde ontwapende debuutfilm van Lieven Debrauwer. Geen topper, maar best wel eens leuk voor een select nichepubliek. Het valt in die zin wel binnen de lijn van Sprakeloos van Hilde Van Mieghem. Topactrices Dora van der Groen of Ann Petersen hadden daar ook wel een rol(letje) versierd indien ze nog geleefd hadden. De naturel, de verwondering en andere emoties van Pauline, ... wat een prestatie van Dora!

Beide actrices acteerden fenomenaal goed en dragen de film tot op een aanvaardbaar niveau. Voor de rest is deze vrij korte film (amper 78 minuten) weinig ambitieus en zeer eenvoudig. De omstandigheden om de zorg op je te nemen van een gehandicapt familielid kan nochtans voldoende stof opleveren om er iets boeiends van te maken. Het zou je tot nadenken moeten zetten, maar daar slaagt de film niet. Daarvoor is de film inhoudelijk te beperkt en is er visueel en qua montering of camerawerk te weinig geboden.
Erfenissen en het daarbij horend kapitaal is vaak een motief op zich voor nabestaanden om zich welwillend op te stellen. Ook in Pauline en Paulette is dit een rode draad doorheen de film, maar werd dit alweer te weinig uitgediept, jammer. De scènes daarentegen met de Franstalige vriend van Cécile daarentegen waren wel interessant. Wel clichématig, maar ok. Decor en kostumering zat wel best ook ok, ook de muziek vond ik passend en best fijn (vooral het tweede deel, dat meer bombastische). Ondanks de vele tekortkoming toch nog een voldoende gegeven al was het maar uit respect voor Dora en Ann.

Ook na vele jaren, bij een tweede kijkbeurt, komt deze film even ontroerend over.
Wordt niet zo dramatisch uitgewerkt, maar het is een film over mentaal gestoord zijn, eenzaamheid en zusterliefde.
Kan men de film links en rechts wat aanwrijven, het wordt allemaal onder tafel geveegd geveegd door de meesterlijke, ingeleefde vertolkingen van Dora van der Groen en Ann Petersen. Onuitwisbaar de scène met het besproeien van het bloemenperk.
Geslaagde debuutfilm destijds van Lieven Debrauwer.

avatar van CINEMATEKbe
We herdenken een hele maand Dora van der Groen, ondermeer met deze film ...http://cinematek.be/?node=17&event_id=300277502

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Mescaline schreef:
Regisseur Lieven Debrauwer heeft er een goede film van weten te maken. We kunnen veel zeggen over Belgische cinema.. maar slecht is het zeker niet!
3,5 sterren..
Nu 11 jaar later blijft dit een fijne film, een tamelijk zwaar onderwerp maar met de nodige humor gebracht. Stem blijft hetzelfde.