Human Experiments (1979)

Alternatieve titels: Beyond the Gate | Women in Prison

Horror / Drama

geregisseerd door Gregory Goodell
met Linda Haynes, Jackie Coogan en Geoffrey Lewis

Zangeres Rachel wordt levenslang veroordeeld wegens moord en opgesloten in een gevangenis. Al snel wordt het gedrag van Rachel waanzinnig en begint ze grip op de realiteit te verliezen. En dat allemaal onder toeziend oog van de bijzondere psychiater dr. Kline.

Huiveringwekkend verhaaltje.
Claustrofobisch naar sfeertje.
Vrij onbekende film maar wel eentje die op je netvlies blijft hangen.

avatar van brucecampbell
Nog geen dvd-release?

avatar van BlueJudaskiss
Lekkere cover.

avatar van movie acteurs
Human Experiments heeft inderdaad iets huiveringwekkends door het sfeertje. De rest van de film zoals Linda Heynes vond ik niet te harden. Vond haar vrij irritant en dat geschreeuw van haar kon ik ook niet uitstaan. De film mocht ook wat meer tempo hebben en kwam wat langzaam op gang Het verhaal was op zich wel apart dus een 2,5.

avatar van mikey
Gezien vanwege de coole cover. Die 2 ogen zijn naar het schijnt van een cover van 1984: big brother. Die enge psychiater is trouwens de vader van Juliette Lewis (Cape Fear).

Schokkend filmpje over een vrouw die tot waanzin wordt gedreven in een akelig Texaans sfeertje. Tamelijk effectief gedaan. De insectenscene vond ik dan wel weer rondruit smerig en maagomkerend.

avatar van Lennert
Zijn er serieus mensen die hier van genieten? Aan de hand van de IMDB score hadden we al niet veel verwacht toen we de vhs in de speler stopten, maar dat het zo'n oersaai product was had ik nooit durven denken. Ik zal maar meteen het enige pluspunt aanhalen: Linda Haynes was een mooie vrouw. Jammer dat haar acteerwerk vrij rampzalig is, maar in een cast waar niemand echt moeite lijkt te doen om er verder iets van te maken maakt dit alsnog niet heel veel uit. De zogenaamde methode die Geoffrey Lewis wil handhaven om mensen te genezen slaat nergens op en is oninteressant. De personages die hier onder lijden deden me nog minder. Wat men hier in godsnaam mee probeerde te bereiken is me in dat opzicht compleet onduidelijk. Misschien een interessante film voor mensen die graag kijken naar masturberende vrouwen in gevangenissen die daarna insecten over zich heen krijgen, persoonlijk hoop ik niet nog een keer zo'n experiment als een film als deze te moeten verduren.

Deze film was eerlijk gezegd gewoon lachwekkend slecht (understatement). Ik heb deze film overigens alleen gekeken vanwege het meespelen van Linda Haynes, die ik laatst heb zien meespelen in de film "Rolling Thunder (1977)". En dan wilde ik haar niet terug zien vanwege haar acteerprestaties (die zeer matig zijn), maar ik wilde eens zien hoe ze er bloot uitzag en ik wist dat dit in deze film gebeurde. Het gebeurde overigens een paar keren (daarin is ze ook van top tot teen bloot te bewonderen als ze wordt onderzocht in de gevangenis) en in een enkele scene, halverwege het verhaal, speelde ze ook met zichzelf. Daarbij kreeg ze zichtbaar in beeld harde tepels van

Het belachelijke slechte verhaal omtrent zangeres Rachel Foster (gespeeld dus door Linda Haynes die ook zingt in deze film. Niet om aan te horen overigens net zoals haar vele geschreeuw) die onschuldig (vanwege een zogenaamde moord op een hele familie) in een sadistische vrouwengevangenis belandt en waar de gestoorde doctor Hans R. Kline (gespeeld door Geoffrey Lewis) de vrouwen manipuleert en brainwasht tot moordenaars die alleen nog maar naar zijn commando's luisteren, sloeg gewoon nergens op. Ook weet het belachelijke verhaal totaal niet te boeien en spannend wordt het natuurlijk ook nergens.

Ook de hele uitvoering slaat gewoon nergens (op het bloot na en de bizarre scene met de insecten) en alles oogt zeer goedkoop, o.a. de aankleding en de sobere decors. Het einde waar Rachel Foster te horen krijgt dat ze onschuldig is en daarna begint te schieten (omdat ze is gebrainwasht), was best lachwekkend slecht. Maar omdat je haar daarna weer ziet zingen en spelen op een synthezhier/piano, mag je aannemen dat het toch goed is gekomen met haar. Niet dat het overigens interesseerde. De cast speelt tenenkromend slecht en dat is zowel van toepassing op hoofdrolspeler Linda Haynes als Geoffrey Lewis (in april van dit jaar overleden).

Niet meer dan een zeer matige bedoeling deze Thriller / Drama film (de betiteling Horror vind ik persoonlijk nergens opslaan) en deze film is alleen nog het kijken waard omdat Linda Haynes van top tot teen bloot is te bewonderen, met als hoogtepunt haar masturbatie scene.

Lennert schreef:
Misschien een interessante film voor mensen die graag kijken naar masturberende vrouwen in gevangenissen die daarna insecten over zich heen krijgen.
Dat zei me moeder ook toen ze me betrapte op een LP van Slayer 'Vind je dat nou mooi??

mikey schreef:

Natuurlijk is Slayer mooi, ik heb ze nog in 2013 live gezien. Dat was helaas wel zonder wijlen gitarist en belangrijkste liedjesschrijver Jeff Hanneman, die in dat jaar is overleden, en ook zonder drummer Dave Lombardo die toen vlak van te voren ontslagen werd.

???
Lombardo, die was misschien wel de beste van de band! Maniakale drummer.

Lombardo was inderdaad muzikaal gezien de beste van de band, maar met zijn vieren waren ze gewoon een geweldige muzikale eenheid en hebben ze eigenlijk ook alleen maar goede albums gemaakt. Ik draai ze vooral als ik alleen in de auto rij en tijdens de fitness (dat sport lekker ).