Endless Night (1972)

Verenigd Koninkrijk
Drama / Misdaad

geregisseerd door Sidney Gilliat
met Hayley Mills, Hywel Bennett en George Sanders

Michael Rogers, een jongeman van het type 12 ambachten en 13 ongelukken, ontmoet bij een te koop staand, oud Engels landhuis een Amerikaans meisje, Ellie Thomsen. Ze leren elkaar beter kennen en besluiten dan te trouwen. Ellie blijkt schatrijk te zijn en koopt het huis en de grond waar ze Michael voor het eerst heeft gezien. Het oude huis wordt afgebroken en samen laten ze een modern droomhuis bouwen. Maar wat hebben de waarschuwingen van het vreemde, oude vrouwtje te betekenen. Verfilming van het boek 'Endless Night' van Agatha Christie.

Een van de minder bekende Agatha Christie romans (en zeker geen detective), verschenen in 1967 en dus al kort daarna verfilmd. Redelijk goed volgens het boek.

Mooie beelden, soms wat traag. De spanning wordt goed opgebouwd. De climax is een klassieker.

avatar van wendyvortex
Jongeman trouwt met meisje dat rijke erfgename blijkt te zijn en hun hi-tech-huis op het Engelse platteland wordt plots omgeven door Amerikaanse familieleden, een helderziende en een zich permanent in het huis vestigende vriendin van zijn vrouw.
Wat steviger dan gebruikelijk bij Agatha Christie al zijn de (beschaafde) sexscenes er ondanks bezwaren van de schrijfster door de filmmakers in gestopt.
Beetje Hitchcock-achtig terrein hier, jammer genoeg met net iets te weinig full-time suspense, maar het hele plot zit wel lekker in elkaar.

avatar van henkula
Het boek heb ik niet gelezen, maar wel andere boeken. Noem het een plot, ik noem het een onverwachte wending, die bij deze film mager uit de verf komt.