Fabian (1980)

West-Duitsland

geregisseerd door Wolf Gremm
met Hans Peter Hallwachs, Gunter Berger en Cristel Braak

Berlijn 1931. Fabian (Hans Peter Hallwachs) werkt bij een klein commercieel bureau en is gespecialiseerd in sigarettenreclame. Geld en carriere zijn voor hem onbelangrijk. Hij spendeert de nachten met zijn beste vriend in clubs en barren. Hij heeft geluk bij de vrouwen en valt deze keer voor een vrouw die precies weet wat ze wil. Dan verliest hij zijn baan. Zijn vriendin maakt carriere in de filmindustrie en verlaat hem, en zijn beste vriend pleegt zelfmoord.

Hoewel ik veel van deze film verwacht had, viel hij me behoorlijk tegen. Krijgt van de stemmers hier flinke waardering, en dat voor een film van bijna 35 jaar oud. Dat vond ik ook meteen z'n zwakte: ontzettend traag en veel verhaal zit er niet in. Na een half uur had ik nog geen idee waar de film heen wilde en dat werd later niet veel beter. Toen de (mooie) blote meisjes arriveerden werd het wat levendiger.

En dan te bedenken dat ik het boek gelezen heb en het werk van Kärstner behoorlijk goed ken. Al dateert dat uit een ver verleden. Kon me er niets meer van herinneren. Fabian is dus een flierefluiter die het leven niet zo serieus neemt, geld genoeg heeft en alle vrouwen vallen voor hem. Maar wat hem precies drijft, wat er in z'n hoofd om gaat, dat komen we eigenlijk niet te weten. Daarom blijft het allemaal nogal afstandelijk. In ieder geval kun je je niet met hem identificeren. Vond Hans Peter Hallwachs geen sterke rol spelen als Fabian, beetje aan de vlakke kant. Vond ik trouwens van alle rollen, erg schematisch.

Aardig was het kleine rolletje van de Nederlandse actrice Christel Braak als Vera, die we na 1983 niet meer gezien hebben. Wat zou er van haar geworden zijn? Ze had in ieder geval (toen) een wonderschoon lijf. Het onbekommerde bloot in de film, inclusief geslachtsdelen, vond ik trouwens opmerkelijk, want dat was toen kennelijk geen enkel probleem. Daar moet je nu eens om komen, preutse boel allemaal. Zelfs in Europese films.

Deze film moet het vooral hebben van z'n sfeer, van z'n kleur, van z'n beweging, de decors, interieurs, kostuums, buiten opnamen. Ik denk niet dat er een andere film is waarin het Berlijn van begin jaren dertig zo fraai in beeld is gebracht. De kroegen, theaters, het verkeer, de prachtige auto's, de gebouwen die gebruikt zijn, zelfs de film Cabaret haalt dit niveau niet, en dat wil toch wat zeggen. In deze film is het wat minder nadrukkelijk 'jaren dertig'. Daarmee heb je het dan ook wel gehad. Ik vrees dat Christopher Isherwood een betere schrijver was en Liza Minelli en Michael York betere acteurs.

Las net dat Christel Braak in september van dit jaar is overleden aan eierstokkanker. Ze was pas 53 jaar. Triest.