Massacre at Central High (1976)

Alternatieve titel: Blackboard Massacre

Horror / Thriller

geregisseerd door Rene Daalder
met Derrel Maury, Andrew Stevens en Robert Carradine

Een scholier zint op wraak wanneer hij kreupel wordt geschopt door een bende. Hij besluit hen te elimineren, op een bijzonder gewelddadige manier.

Schijnt een boeiende film te zijn en zowaar een cult film. Erg nieuwschierig.

avatar van Quentin
Ben ik ook al heel lang, zie net dat er een dvd in de UK uit is, regisseur is trouwens een Nederlander

avatar van niethie
Heb hier nog een oude betamax tape van liggen maar heb helaas geen speler, toch best jammer want ik zou hem graag eens zien.

avatar van niethie
Na er al die jaren naar uitgekeken te hebben gister dan eindelijk gezien en hij viel me helaas nogal tegen. Het begint allemaal leuk en lijkt zomaar als voorganger gediend te hebben voor films als Class of 1984, maar helaas vervalt het in de tweede helft van de een in de andere ongeloofwaardige situatie, plus het plot is als een gatenkaas. Het hoofdpersonage (zeer terecht een vreemde vogel te noemen) lijkt oorspronkelijk een verademing te zijn voor de problemen op de school en na zijn ongeluk vond ik het ook niet meer dan logisch dat hij wraak nam op de mensen die hem dit aan hadden gedaan, maar alles wat doorop volgde was te belachelijk voor woorden, want niet alleen hij, maar werkelijk de hele school draait door, mensen worden zonder pardon opgeblazen, platgewalst of geelectrocuteerd en niemand schijnt het iets te doen. Zoiets pik ik misschien in een Friday the 13th film of een andere hersenloze slasher maar hier dus niet, aangezien het voor de rest allemaal erg serieus bedoeld lijkt. Op een gegeven moment vraag je je ook af waar in godesnaam de ouders of leraren zijn om de kinderen in het gareel te houden, want ik heb er (op een aantal hoogbejaarde aan het eind) de hele film geen enkele voorbij zien komen. De wraakacties opzich zijn redelijk orgineel en mooi in beeld gebracht maar negen van de tien keer waren ze dus absoluut niet geloofwaardig. Kwa acteerprestaties laat het ook flink aan de wensen over en visueel was het ook niets bijzonders, af en toe ook nog even een microfoon door het beeld heen, maar goed dat vond ik verder niet zo erg aangezien dat vaker bij films voorkwam in die tijd. En oja voor ik het vergeet, de score past werkelijk voor geen meter bij de film. Verder gewoon erg leuk om eens gezien te hebben en nog leuker dat het van de hand van een Nederlander komt, maar als geheel is het zo bizar en ongeloofwaardig als de pest.

2,5 sterren

avatar van Lui
Lui
Deed mij nogal aan Final Exam denken. Er gebeurd erg weinig, en de poster is gigantisch misleidend! Ik had er echt meer van verwacht. Op naar The Burning

avatar van wendyvortex
Nadat zijn film De Blanke Slavin (1969) volkomen flopte in Nederland wist regisseur Rene Daalder niet hoe snel hij hier weg moest wezen.
In Hollywood belande hij in het B-film-circuit om daar stevige cult-reputatie te halen met deze film uit 1976.
Mengeling van highschool-film en horror, maar in alles de anti-Breakfast-Club (die gruwelijke jaren tachtig pas-je-aan-aan-de-anderen-draak).
Nieuweling neemt het op tegen de schoolbullies die de boel terroriseren.
Even lijkt de school tot paradijs uit te groeien...maar al snel worden de voorheen gepesten de nieuwe bullies.
Blijft dus aardig doormoorden geblazen!!
Redelijk creatieve kills ook wel.
Jammer dat het einde toch nog wat moralisme toont maar als geheel kan ik me voorstellen dat veel highschool-pubers deze film destijds erg leuk vonden.
Intrigerend en vermakelijk mean-spirited filmpje van deze geheimzinnige Nederlandse regisseur die helaas nooit meer toekwam aan een echte eigen film - op een docu over vriend/kunstenaar Bas Jan Ader -die in 1975 verdween bij een poging de wereld om te zeilen in een klein zeilbootje.

avatar van zombie
Teleurstellende film die, zoals niethie het al aangaf, halverwege zijn geloofwaardigheid inruilt voor een karikaturale uitwerking.
Vooral nadat de 'bullies' uit de weg zijn geruimd, gaan alle andere studenten zich plots extreem gedragen. Jammer, want het sterke begin, wordt zo vakkundig de nek omgedraaid.