Outside the Law (1920)

1 stem

Misdaad

geregisseerd door Tod Browning
met Priscilla Dean, Wheeler Oakman en Lon Chaney

Het verhaal over "Silky Moll" Madden, de dochter van ex-gangster "Silent" Madden. Ze doet haar best om op het rechte pad te blijven, net als haar wedergeboren vader. Wanneer haar vader echter valselijk beschuldigd wordt voor moord en de gevangenis in wordt gesmeten, gaat ze het misdadige leven in. Ze wordt verliefd op juwelendief "Black Mike" Sylva, die zonder dat ze het weet haar vader in de val heeft laten lopen. Wanneer ze hier achter komt besluit ze Sylva eens een lesje te leren.

rick@themovies
Vroege gangsterfilm met Lon Chaney in een dubbele bijrol. Hij speelt zowel Ah Wing als 'Black' Mike Sylva. De rol van Ah Wing is niet al te best en laten we zeggen politiek incorrect omdat Chaney in deze rol alle stereotype Chinese rolpatronen uit de kast trekt. Als de crimineel Sylva is hij een stuk beter op dreef; bruut, dreigend, sadistisch.

Het op zich interessante verhaal word verder niet zo boeiend weergegeven. Het middenstuk speelt zich vrijwel volledig in één kamer af en dat haalt de vaart er enorm uit.

Priscila Dean en Wheeler Oakman spelen trouwens al behoorlijk naturel, en da's vrij opvallend voor een film uit 1920.