Zoeken naar Eileen (1987)

Nederland

geregisseerd door Rudolf van den Berg
met Thom Hoffman, Lysette Anthony en Hans Kemna

Een man raakt zijn vrouw kwijt door een ongeluk en wil er niet aan toegeven dat hij haar kwijt is. Dan ziet hij een vrouw die exact op zijn vrouw lijkt. Hij kan haar niet meer uit zijn gedachten zetten en gaat op zoek naar haar. Dit met alle gevolgen van dien...

robertus65
Goede Nederlandse film met Thom Hoffman en Lysette Anthony in goede rollen. Had ik vele jaren geleden als eens gezien, maar blijft ook nu sterk. Ik zag ook nog Monique Klemann (van Lois Lane) in een bijrol. Rare dvd is het dat hij stopt na 11 delen.

avatar van niethie
Had de dvd als een klein jaartje in de kast staan, maar het kwam er steeds niet van maar gisternacht toch eindelijk gekeken.
Een klein ietswat onderschat nederlands filmpje, dat heel erg aardig is, alleen de vele positieve reacties hierboven kan ik me niet heel goed in vinden (zal wel aan mij liggen).
Een aardig drama dat zijn goede momenten heeft een heel sterk begin, maar op een gegeven moment vond ik de film een beetje op een nederlandse versie van hitchcock's vertigo lijken (uiteraard met zijn eigen originaliteit).
De laatste twintig minuten waren dan ook weer erg goed, ik houd het op
3 sterren

cambal
Weer een prachtige sympathieke Nederlandse film , geen standaardfilm, echt mooi hoor .

avatar van DwarreI
How Can We Hang On To A Dream, wat een mooi nummer.

K heb deze film gezien in de les van een door mij het meest gehate leraren,
maar allemensen wat heeft de soundtrack mij hard geraakt.. Telkens als ik het hoor krijg ik weer het kippenvelgevoel terug van het meisje waar ik voor het eerst verliefd op was. (ik was toen 15)

avatar van De Mees
robertus65 schreef:

En de twaalfde moet je handmatig starten. Inderdaad een slordige fout op de DVD van Universal.

Milan07
Mooie film, herkende enkele plekken in Haarlem waar gefilmd werd, toen hij achter de bus aan rende, en de boekenwinkel. Mooi tikje onderschatte film, die vaak in recensies maar twee ** krijgt. Soundtrack van Tim Hardin-How can we hang on to a dream is erg gevoelig gekozen. Kan mij herinneren dat dit nog een hit is gerweest toen de film uitkwam.

Film 22 jaar geleden in de bios gezien. Nu de dvd en 'zoeken naar eileen' heeft (tot mijn verrassing) nog niets aan kracht verloren. Een super Thom Hoffman, mooie muziek en de titelsong sluit naadloos aan.

avatar van raymon
Een onderschatte film! Toen ik de film kocht dacht ik dat ik een Nederlandse versie van Vertigo te zien zou kregen maar het tegendeel. Zoeken naar Eileen is een spannende, fascinerende, duistere film met een buitengewoon bijzonder plot. Een film die boven de Nederlandse maatstaven uit blinkt alleen al vanwege het geweldige camerawerk van Theo van de Sande en de perfect aansluitende soundtrack ( Tim Hardins muziek zet de toon voor de film ). Thom Hoffman en Lysette anthony spelen geweldig, trouwens ook heel leuk om John van Dreelen in een Nederlandse film te zien.

ik heb me zwaar vermaakt met Zoeken Naar Eileen 4****

avatar van Minotaures
Tijdens een les als ''tijdverdreef'' naar moeten kijken. Rare smaak hebben sommige leraren

robertus65
Heeft iedereen dit probleeem van de dvd met hoofstuk 11?
Heb een reactie gestuurd naar Universal, dit probleem was niet bekend volgens hun.
Dvd opgestuurd, ik hoor het verder wel.

Niet bekend? Ik heb ze daar zelf een aantal jaar geleden over gemaild én een mail terug gehad. Hebben ze daar bij de nieuwe uitgave niks aan veranderd?

robertus65
Geen flauw idee, ik heb in ieder de geval de verkeerde.
De dvd wordt wel gewoon verkocht via shops, zijn dit allemaal goede dvd's?

robertus65
:Ik heb nu de goede dvd gratis gekregen. Prima geregeld.

robertus65 schreef:
:Ik heb nu de goede dvd gratis gekregen. Prima geregeld.
Hoe? Dan kan ik die van mij ook ruilen nl.

robertus65
Ga naar Universal Nederland, dan Dvd, dan Contact en je komt op de Klantenservice.

Is de soundtrack van deze film ooit op cd of iets dergelijks verschenen? (en dan doel ik niet op de titelsong, maar de score)

Jeugdsentiment, vond het toen al een goede film met een soundtrack waarbij de tranen me nu nog in de ogen springen als ik het liedje hoor. How can we hang on to a dream.

Bjizonder verhaal en een wat onderschatte nederlandse film.

avatar van 93.9
Opnieuw gezien. Zo jammer van een paar nepscenes. Verder echt mooi te noemen.
Ordeel zelf, want dez film is voor belachelijke lage prijs van kruitvat tot de beijenkorf te koop

avatar van Quentin
Was recentelijk nog op de plek waar de eindscene werd geschoten, blijft een prachtfilm.

Quentin schreef:

Waar als ik vragen mag?

avatar van Quentin
93.9 schreef:

Waar als ik vragen mag?

Galérie Leopold II in het Parc de Sept-Heures te Spa (Belgie).

avatar van 93.9
Dan gaat daar mijn vakantie naar toe! dank!

Schitterende film, na het boek gelezen te hebben de video gekocht, een cd van Tim Hardin, en later de DVD.
Wat vooral knap is, is de gelijke verhaallijn van het boek/de film en het Koning Arthur verhaal over tristan en Isolde. Zelfs koning Mark uit Tristan en Isolde komt terug in het verhaal als Mark, de echtgenoot.
Tijdens een filmavond in Eindhoven in 1988 vertelde Leon de Winter een boek te hebben willen schrijven over een onmogelijke liefde. De keuze was: een verhaal over een Palestijns/ Israëlisch koppel, of een verhouding tussen een katholiek en een protestants persoon uit Ierland. Dit laatste is het geworden, en de in het boek meer aanwezige Eileen (=Isolde) en Kevin (=Tristan) overkomt zo goed als volledig datgene dat het genoemde liefdesverhaal tristan en Isolde behelst.

avatar van Phantasm
Wel aardig in elkaar gezet, leuk om een keertje gezien te hebben.

avatar van mishad
Heeft iets te maken met jeugdsentiment, maar deze knullige poging blijft sympathiek. Tom Hoffman is prima, Lysette Anthony is prachtig en de soundtrack mag er zeker zijn. Voor de rest veel leentjebuur en vooral veel soft focus, of ligt dat aan de verschrikkelijke DVD transfer...

Op de een of andere manier pakt deze film me iedere keer opnieuw. De slotscene inclusief het prachtige How can we hang on to a dream, is te zien op YT :
How can we hang on to a Dream - YouTube