Ikarie XB 1 (1963)

Alternatieve titels: Voyage to the End of the Universe | Icarus XB 1 | Ikaria XB-1

Tsjechoslowakije
Sciencefiction

geregisseerd door Jindrich Polák
met Radovan Lukavský, Zdenek Stepánek en Frantisek Smolík

Een reusachtig ruimteschip is onderweg met kolonisten naar een nieuwe planeet. Onderweg komen ze allerlei problemen tegen, variërend van een verlaten buitenaards schip, storingen in de computers en de daaruit voortvloeiende spanningen onder de bemanning en passagiers.

avatar van Baggerman
Ruim vijf jaren voor '2001' zeker een bijzondere SF-film uit Tsjechoslowakije! (absoluut van invloed op Stanley Kubrick!) Ook een voorloper voor de Star Trek serie.

De special effects vanuit de ruimte mogen belachelijk ogen, het interieur en de ruimtepakken ogen wèl ontzettend gaaf voor die tijd. Qua verhaal is het geheel in onze moderne ogen (na zovele 'spectaculairdere' SF gezien te hebben) misschien wat saai wat betreft de ontwikkelingen. Er wordt eigenlijk meer gefilosofeerd over wat er gebeurd met mensen als ze uit het zicht van de Aarde verdwijnen en/of als ze gedwongen worden langere tijd met een kleine groep opengepakt te zitten.

Weer is de muziek van Zdeněk Liška perfect toepespitst op deze film en omlijst deze met sfeerverhogende Sf-sounds. Wat een geweldig (onderschat) componist van filmmuziek is dit toch!

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Second Run gaat dit op DVD uitgeven.

avatar van Dopke
Blij verrast door deze sciencefiction film. Wat deze film zo sterk maakt is de nadruk op realistische, sociale interactie. De jaren ’50 en ’60 sciencefiction film associeer je toch snel met de vele b-sciencefictionfilms die in Hollywood zijn verschenen en een film met een titel als deze (althans de Engelse titel) plaats je dan al snel binnen deze traditie. Het is dan ook interessant om te zien dat het veel meer een voorloper lijkt te zijn van films als Solyaris, 2001 of zelfs Alien waarbij de personages centraal staan en hun reacties tegenover de bijzondere gebeurtenissen. Het plot is onvoorspelbaar ik zag het niet aankomen dat het oude ruimteschip zou ontploffen en de personages zomaar zouden sterven en de gebeurtenissen passen goed in de sciencefiction traditie (onderzoek naar het onbekende, maar ook de horror die daar uitvoorkomt). Mooi camerawerk en sterk setdesign (vooral de ruimtepakken vond ik gaaf, met die lichten is goed gevonden). Deze film verdient het om meer erkend te worden.

avatar van Mochizuki Rokuro
Gezien het jaartal een mijlpaal (of op zijn minst een markeringsmoment) in de cinema. Gebaseerd op een boek van Stanislaw Lem, dus op zich niet verbazingwekkend dat het SF element flinke psychologische lading heeft (Lem is ook de schrijver van Solyaris). Daarom is het niet moeilijk om voorbij de hier al aangehaalde knullige schaalmodellen te kijken. Het interieur is overigens wel zo modern/spacy Jaren 60 interieur dat wel doet denken aan Japanse films uit de Jaren 60, als Tanin no Kao (1966) of zelfs de openingsscène van E+M.

Ergens halverwege de film zitten de twee meest opmerkelijke scènes (naast het einde): een schitterende ballroom-dansscène inclusief gala-outfit (en dat in een ruimteschip!) én kort daarop de verkenning van een vijandig object. Er wordt goed gebruik gemaakt van muziek en geluid. Ik kan er niet precies de vinger op leggen, maar daarna zakte het allemaal wat in. Het werd meer een schaakwedstrijd dan een overlevingsdrama.

Jammer, maar neemt niet weg dat gezien de leeftijd van de film en wetende wat er allemaal in korte tijd aan baanbrekende SF zou volgen (zowel uit Oost Europa als elders uit de wereld) kan toch wel van een mijlpaal(tje) worden gesproken - want deze film moet destijds door meerdere 'volgers' gezien zijn.

avatar van Montorsi
op Imagine te zien.. gaat op het lijstje

avatar van The One Ring
Deze Tsjechoslowaakse sciencefictionfilm doet nauwelijks onder aan zijn Amerikaanse tegenhangers van de jaren '50 en '60. In sommige opzichten overtreft hij hen zelf. Zo mag de vormgeving van het ruimteschip er absoluut zijn. Ook uniek is de nadruk die licht op het leven van het schip. De eerste helft besteed verrassend veel aandacht aan alledaagse handelingen, zoals sporten, daten, dansen, rondhangen en eten. Hierdoor komt het reilen en zeilen op het ruimteschip wat meer tot leven. Ook is er aandacht voor de verveling die komt kijken bij het lang verblijven op zo'n voertuig, met steeds dezelfde handelingen en altijd dezelfde personen. Latere sciencefiction zou hier een voorbeeld aan nemen, maar ik ken er geen die het al eerder deed. Het maakt het geheel minder statisch en zelfs wat minder pompeus.

Daarnaast is het vaak ook erg sfeervol, vooral als ze dat andere ruimteschip gaan bezoeken; echt een hoogtepunt van de film, samen met de dansscène. Zoals Mochizuki Rokuro al aangaf zakt het daarna een beetje in, maar in tegenstelling tot hem denk ik dat ik wel weet waar het aan ligt. Hiervoor kwam een hoop spanning uit de vraag waar deze missie naartoe zou leiden en wat (en wie) de mannen zouden aantreffen in het heelal. Dan ineens vindt de film een wat meer directe dreiging als de hoofdpersonages ineens vreemd vermoeid worden. Mysterieus, maar het is gewoon niet zo spannend als de dreiging van buitenaards leven waar eerder naar gehint werd. Uiteindelijk blijkt het wel gelinkt: de slaap wordt veroorzaakt door een magnetisch veld geïnstalleerd door ruimtewezens om de mensen te beschermen van radioactieve stralingen, maar op het moment dat het plaatsvind is het gewoon niet echt spannend en voelt het aan als een sub-avontuur dat lang uitgerekt wordt. Gelukkig is het einde wel weer leuk, hoewel het toch vooral koddig is in zijn optimisme.

Ik zie ook wel hoe veel latere sciencefictions op elementen van Ikarie XB1 hebben voortgeborduurd, maar zijn ze er ook direct op geïnspireerd? Is deze film wel ooit goed te zien geweest in het westen? Hij verdient in ieder geval wel meer respect dan hij krijgt.
Bij nader inzien ga ik dan ook voor 4*, in plaats van de geplande 3,5*.

avatar van Montorsi
Veel te laag gemiddelde voor een film die een mijlpaal is in het space sci-fi genre. Van 2001 tot Event Horizon, maar vooral Sunshine met exact dezelfde naam van het ruimteschip en veel inhoudelijke overlap, zijn ze schatplichtig aan Ikarie. Maar ook als op zichzelf staande film is dit aardig geniaal te noemen. Geweldige aankleding en decors, met misschien wel de mooiste corridor ooit, en een geweldige soundtrack. Verder een hoop coole scenes, met als hoogtepunt het onderzoek in het verlaten ruimteschip. Wel een beetje jammer dat het einde nogal abrupt is.

avatar van wibro
Bijzonder filmpje die wat het space S/F genre betreft zijn tijd toch best wel ver vooruit was. Kubrick zou pas 5 jaar later komen met zijn baanbrekend space S/F meesterwerk. Memorabel in dit alleraardigst S/F filmpje vond ik die ballroom dansscène en zeker ook de bijzondere soundtrack. Boeiend was dit filmpje uit de Tsjecho-Slowaakse filmkeuken echter niet altijd. Na die verrukkelijke dansscène werd het zelfs een beetje saai.

avatar van horizons
Vermakelijke sci-fi film. Van de ontzettend charmante special effects tot het space exploration verhaal. Gezien de tijd waarin deze gemaakt is goed gedaan.

avatar van Spetie
Ikarie XB 1 heb ik ook maar eens bekeken, naar aanleiding van het spel, waarin deze film tot de halve finales reikte. Ik had er daarvoor eerlijk gezegd nog nooit van gehoord.

Ik snap wel, waarom de film zo geroemd wordt. Gezien het jaartal is het behoorlijk baanbrekend. De al een paar keer genoemde ballroom dansscène is wat mij betreft het hoogtepunt. In het ruimteschip zelf ziet het er allemaal vrij tof uit. In de ruimte zelf is het niet zo geweldig.

Ik miste wel een beetje de spanning. Het is bij vlagen aanwezig, maar hier en daar zakt het wat in. De aankleding is erg goed en het lijkt me duidelijk dat Kubrick, maar ook Tarkovsky, deze film gezien moeten hebben, voor ze hun scfi-fi spektakel maakten.

avatar van arno74
Deze film heb ik ook ontdekt met de Science-Fiction knock-out. De link met Solyaris en 2001 begrijp ik wel (het begin doet qua sfeer wat aan Solyaris denken er komt zelfs een baby in beeld) al hebben deze films denk ik verder niet zoveel met elkaar gemeen. De decors van het ruimteschip zijn goed bedacht en zien er bijzonder goed uit. Het geeft ook een beetje het idee en de angsten weer die waarschijnlijk in die tijd speelden rond het concept ruimtereizen.

Grootste manco van de film is de spanningsboog die ernstig hapert. De film begint met een scène die de spanning flink opbouwt, de verwachtingen zijn gewekt.. en vervolgens raakt de spanning jammer genoeg volledig zoek. Net als in de film lijkt dan de tijd langzamer te gaan want de 80 minuten die deze film duurt verlopen dan tergend traag, en dat kost puntjes. Wel aardig om gezien te hebben. 2,5* a 3,0*

avatar van perceived
Voor zijn tijd een hypermodern filmpje en dan komt het ook nog eens uit het Oostblok. Het ijzeren gordijn valt dan ook goed te voelen. Verhaaltechnisch gezien gebeurt er eigenlijk veels te weinig. Desondanks heeft de film een heerlijk retro-sfeertje en een paar fantastische scenes in petto. Het decor-design is super sfeervol en mooi gemaakt. Petje af wat dat betreft!

avatar van perceived
Overigens... Het woord ROBOT is van oorsprong ook Tjechisch

avatar van Cellulord
perceived schreef:
Overigens... Het woord ROBOT is van oorsprong ook Tjechisch

En "robotnik" betekent werkman. hoe toepasselijk

avatar van Flavio
Flavio (moderator)
Tsjecho-Slowaakse SF lijdt aan een teveel aan personages, waardoor het claustrofobische van een ruimteschip teniet wordt gedaan en je weinig binding krijgt, geen idee wie er bv in het ontploffende ruimteschip zaten.

Het wordt deels goed gemaakt door de fijne soundtrack en het design, maar als serieuze sf valt het toch wat tegen- ik had er misschien iets te veel van verwacht.

avatar van tbouwh
Prachtige digitale restauratie gezien. Dat doet veel, heel veel - ik zat compleet in de roes/de sfeer van een film die op mij een even gemoedelijke als schrikbarende indruk maakte.

avatar van baspls
Ikarie XB 1 is een Tsjechische Science-fiction-film van Jindrich Polák gebaseerd op het boek De Magnetische Wolk van de Poolse schrijver Stanisław Lem. Die schreef ook het boek waar Andrei Tarkovsky's Solaris op gebaseerd is.

De film verteld het verhaal van een groot ruimteschip met kolonisten op weg naar een planeet waar leven mogelijk kan zijn in het Alpha Centauri-stelsel. Onderweg ontstaan er meningsverschillen onder de crew, zeker na een onheilspellende ontdekking.

Robot in de film is losjes gebaseerd op die uit de Amerikaanse film Forbidden Planet, maar verder kunnen we toch stellen dat de Tsjechen de Amerikanen al een heel eind voorbij waren wat betreft serieuze Science-fiction. Het is een van de films waar Stanley Kubrick onderzoek naar heeft gedaan in voorbereiding van 2001: A Space Odyssee. Daarnaast heeft de film Ridley Scott ook geïnspireerd voor de Alien-reeks.

De manier waarop het zoeken naar een planeet met leven hier wordt behandelt voelt zo anders als we gewend zijn van Amerikaanse films. Het draait niet om het verbluffen van de kijker met technische snufjes, maar houd zich ook bezig met de psychologische invloed die zoiets heeft op de crew.

Ik vond het een sterke film, maar wat het kijken bemoeilijkt is dat er erg veel personages zijn en deze ook moeilijk uit elkaar te houden zijn. Daarnaast is het tempo ook lekker rap waardoor de film niet echt de tijd krijgt zich te ontwikkelen. De scène met de dode kapitalisten is duidelijk de propaganda-factor in de film. In de Amerikaanse versie van deze film die Voyage to the End of the Universe heet is die scène dan ook verwijderd. Vreemd genoeg is het verhaal daar andersom en gaat het over ruimte-mensen die een weg zoeken naar de aarde.

avatar van Koenr
Bijna 60 jaar na dato is de score eerder dit jaar op vinyl uitgekomen bij Finders Keepers.

avatar van Baggerman
Koenr schreef:

Wow! Van Zdenek Liska is er bijna niets te verkrijgen! Een van mijn favoriete componisten en zou zeker in het rijtje Morricone, Barry, Williams en anderen genoemd zijn als hij niet de pech had gehadj tijdens zijn werkzame leven achter het IJzeren Gordijn te hebben moeten doorbrengen.. Ik zag dat The Cremator van hem inmiddels ook beschikbaar is gekomen.