Pomni Imya Svoye (1974)

Sovjet-Unie / Polen
Drama / Oorlog

geregisseerd door Sergey Kolosov
met Lyudmila Kasatkina, Tadeusz Borowski en Ryszarda Hanin

Aan het begin van de Tweede Wereldoorlog wordt Zinaida, een Russische vrouw, samen met haar zoontje Gena gevangen genomen en samen met andere vrouwen en kinderen door de Duitsers naar concentratiekamp Auschwitz gestuurd. Ze besteden een korte tijd samen in het kamp, totdat ze worden gescheiden. Eerst binnen Auschwitz zelf, vervolgens als de Duitsers de oorlog verliezen en besluiten te evacueren, ook binnen Europa. Meer dan twintig jaar later woont Zinaida in Leningrad (Sint-Petersburg) en krijgt ze nieuws uit Gdańsk, een stad in Polen.