The Sadist (1963)

Alternatieve titels: Profile of Terror | Sweet Baby Charlie

Thriller

geregisseerd door James Landis
met Arch Hall Jr., Helen Hovey en Don Russell

Drie vrienden, die onderweg zijn naar Los Angeles, krijgen autopech en moeten stoppen bij een afgelegen en verlaten autosloperij. Het duurt niet lang, voordat het trio daar worden geterroriseerd door een bloeddorstige psychopaat en zijn vriendin.

Klinkt leuk.

Klink erg leuk inderdaad.

De film werd in 1968 geband uit Finland en wordt gezien als de eerste film die gebaseerd is op het leven van de extreem geflipte seriemoordenaars Charles Starkweather en Caril Fugate. Later zijn nog veel films geïnspireerd door de psychopatische duo Charles en Caril, onder andere Terrence Mallick's Badlands en Oliver Stone's Natural Born Killers.

imdb trivia

Voor als je de DVD wil bestellen.

Klik

Erg goedkoop.

Zal wel een 4:3 versie zijn. Er bestaat een mooie transfer, schijnt.

(Hoeveel zijn de verzendkosten van DVD EMpire. btw?)

(Hoeveel zijn de verzendkosten van DVD EMpire. btw?)

best veel. Kun je hem beter bij Boudisque bestellen.

(Wat ik dus ook gedaan heb)

DVD The Sadist.

boudisque:
€9,99 voor de DVD + €2,04 verzendkosten = €12,03

DVD Empire:
$3,60 voor de DVD + $1,80 verzendkosten = $5,40

Denk dat je bij DVD Empire toch goedkoper zou uitkomen Wouter. Maar ja, wat maken die paar eurotjes nou uit. Trouwens, ik heb de film al op mijn harde schijf staan, met dank aan suprnova.org.

Ik las bij dvd empire $8 plus $1,80 per item.

En die verzendkosten bij Boudisque kun je omzeilen door de film op te halen in de winkel. Kan ik ook nog controleren of de film 1:1.66 is,.
De versie van dvd empire is 4:3 , lijkt me.

Wouter schreef:
Ik las bij dvd empire $8...
Hij is toch echt $3,60.

Wouter schreef:
De versie van dvd empire is 4:3 , lijkt me.
Standard 1.33:1 B&W.

avatar van Biosguru
Alpha video versie gezien op academy formaat 1:1.33 slecht geluid. Erg spannende film.

avatar van the spies
Wat the Beatles waren voor muziek uit die tijd, moet deze film voor alle fims uit die tijd zijn geweest! Ruig en zijn tijd ver vooruit! Ik denk dat films als Texas Chainsaw Massacre en The Hills Have Eyes en Natural Born Killers hier zeker door geinspireerd zijn.
4 sterren

avatar van RobbyT
Ik had er niet veel verwachtingen van, maar de film is enorm meegevallen. Wat ziet die psycho er eng uit. Na de helft wordt ie wat langdradiger maar het einde verrastte toch weer. Zeker een aanrader!

avatar van Halcyon
Nooit eerder van gehoord, maar klinkt inderdaad erg interessant.

avatar van the spies
Dit is wat mij betreft een was de best verstopte diamantjes uit the roaring sixties!! Absolute top voor toen!

avatar van Dogie_Hogan
Halcyon schreef:
Nooit eerder van gehoord, maar klinkt inderdaad erg interessant.

HIER kan de film bekeken worden...

avatar van bladonis
Had niet zulke hoge verwachtingen, maar ik heb me bijzonder vermaakt!!! SUPER verborgen juweeltje in het psycho-genre! Arch Hall. Jr. zet hier zowaar eens een geloofwaardig personage neer, het ene moment knuffelend met z'n teeny sweetheart, een seconde later met sadistisch genoegen z'n slachtoffers tot op het bot tormenterend en met zichtbaar plezier de strot doorsnijdend!!

ik heb hier bijzonder van genoten! Goed, er gebeurt eigenlijk geen fuck, de locatie is niet erg inventief, maar het wérkt!! De Sadist wil wat ie wil wanneer ie t wil, en de rest kan de kolere krijgen!! En z'n liefje spoort 'm nog aan ook! Je kan maar beter uit de buurt blijven van dit losgeslagen monster, of hij komt achter je aan, EN DAN BRENGT HIJ DE HEL MET ZICH MEE!!!

Het einde is een beetje knullig. Misschien hadden deze 'Charlie and Carrill-Ann' een stoerder, heldhaftiger lot verdiend. Maar het past wel bij de charme van de film. Zo'n stoere, maar nogal onhandige psycho moet je ook geen pistool in handen geven, da's vragen om ongelukken!!

Een favorietje in mijn 'What the Hailz???'- hoek! Dikke 4*

avatar van movie acteurs
Na gisteren het erg zwakke Maniac (1934) uit de 50 horror classic box gezien te hebben wilde ik even wat anders. Dit trok mij wel aan en ik vond het eerst vrij jammer dat deze film niet in de box zat. Ik wist wel dat dit soort filmpjes vaak op youtube te zien zijn dus nam ik even een kijkje. En jep, ik had het gevonden.

Ik zelf had hoge/leuke verwachtingen. In ieder geval geen omlaag gevallen, irritatie opwekkend bud filmpje. Het verhaal had ik, voordat de film begon nog niet gelezen. Ik had verwacht dat het ging over een sadist die met allerlei personen iets doet. Natuurlijk hoeft het niet allemaal schockerend te zijn. Het verhaaltje hier is vrij klein en had binnen een uurtje al klaar kunnen zijn. Maar het wordt wel erg lang uitgerekt dat het wat langer duurt.

Personages komen vrij "stupido" over. Ook zitten de zogenaamde sadist en zijn vriendin erg lang aan een fles te drinken. Zo doen ze vijf minuten over een helft Cola uit een flesje. Ze blijven door drinken maar het lijkt bij elke slok alsof er weer iets bijgevuld wordt.

De film is erg lang uitgewerkt en het einde is enorm knullig. Voor de rest is de film vrij ongeloofwaardig en wordt op een geven moment zelfs saai, wat niet de bedoeling was. De sadist moest (wat bij de beschrijving staat) een bloeddorstige psychopaat voorstellen. Bij mij kwam dat totaal niet over eigenlijk. Alleen het begin was hier nog wel redelijk.

The Sadist vind ik helaas een hele grote/enorme teleurstelling.
1,0.

Meneer Bungel
Film >> Genres en landen >> Films die zich in één ruimte afspelen (bijv. een kamer) - sloperij (en op het einde wordt en dan een vlucht ingezet, het achtergelegen gebied in)
Film >> Algemeen >> Films die verhaal vertellen in één dag of minder - het speelt zo goed als in real time af, of anders precies, volgens mij.

De film staat of valt vooral met bad guy Charles A. 'Charlie' Tibbs, en of je daarmee uit de voeten kan; deze vleesgeworden kruising tussen Goofy, Yogi Bear, James Dean in het kwadraat en (toch nog!) een sadistische moordenaar is niets minder dan over the top. Tóch zat er genoeg geloofwaardigheid in. Ook zijn evil liefje dat nauwelijks anders doet dan om hem heen hangen en giechelen kon er goed mee door, evenals de 3 slachtoffers.

Door de genoemde '1 setting / real time'-behandeling, is met de uitgebreide dialogen de indruk van een toneelstuk niet ver weg. Wat alle deelnemers te berde brengen is een tikkeltje te uitgebreid en mooi verwoord bij wat je in real life zou verwachten, toch werkte het. Het werd indringend gebracht (al heeft een typisch sfeertje dat bij een ander gedateerd kan overkomen) en werd een en ander heel mooi opgelost qua uitwerking - spannend, onderhoudend en aan het einde kwam dat ene (zinloos lijkende) gesprek over honkbal met een knappe curve ball weer terug.

Absoluut de moeite, maar ik schat in: niet voor iedereen. Dikke 3,5* van mij.
P.s. de film is dan wel gebaseerd op de gruwelijke daden van het duo Starkweather/Fugate, maar ondanks wat brute acties valt het bij de werkelijkheid in het niet.