Sadko (1953)

Sovjet-Unie
Avontuur / Muziek

geregisseerd door Aleksandr Ptushko
met Sergei Stolyarov, Alla Larionova en Yelena Myshkova

De Russische Sinbad wil geluk brengen onder zijn volk. Eerst probeert hij dit te behalen door geld en goederen te geven aan de armen en later begint hij een zoektocht naar de 'Blue Bird of Happiness'.

Hmm.. bij nader inzien hoort dit plaatje denk ik niet bij de film.

Ik heb voor de zekerheid een ander plaatje meegestuurd.

kappeuter (moderator)
Lijkt de soundtrack van een gelijknamige opera / theaterstuk link.

kappeuter (moderator)
Diesel schreef:

Ik heb voor de zekerheid een ander plaatje meegestuurd.

Dit moet 't juiste plaatje wel zijn.

avatar van Vinokourov
Wel een geinige folkloristische film met allerlei onzinnigheden en choreografische intermezzo's. Het verhaal is niet hoogstaand, maar daarvoor is het ook een sprookje. Het heeft allemaal wel weg wat van de Eisenstein-films Alexander Nevsky en Ivan Grozny, als je kijkt naar de groots opgezette decors en de acteurs (allemaal bebaard en de protagonist heeft wel wat weg van Ivan Grozny zelf).

avatar van otherfool
De prachtige sets en kostuums weten het non-verhaal rond de zoektocht naar een magische vogel behoorlijk te verbloemen. De overvloedige dansscenes hadden van mij dan weer niet gehoeven maar gelukkig ligt het tempo vrij hoog...

2,5*.

avatar van beavis
Het verhaal van deze film heeft niets met Sinbad the maken. Nadat de film is aangekocht voor de Amerikaanse markt is de film (door Francis Ford Coppola) gereconstrueerd tot een Sinbad verhaal, maar op de Ruscico DVD is de originele versie in al zijn glorie te zien. Je moet de film niet naast een huidige productie als Lord of the Rings zetten, maar het blijft een (kleine en veelal vergeten) mijlpaal in de geschiedenis van de epische fantasy film.

avatar van danuz
Ben toch erg benieuwd naar dit soort Russisch folkloristisch/epische films. Waar haalt men dit vandaan?

avatar van Vinokourov
Ik heb deze film gezien via MST3K, een serie waarbij een dude met twee robots opgesloten zitten in een ruimteschip en daar gedwongen worden slechte films te zien. Tijdens de film leveren ze grappig commentaar op van alles en nog wat. B-Films als Manos, the Hands of Fate en Bride of the Monster zijn in die show gepasseerd. Heel soms is er op MST3K een film, die nog niet eens zo heel slecht is, maar waarbij het gedateerde/oubollige uitnodigt tot grappen en grollen (overigens niet bedoeld om de film geheel de grond in te trappen ofzo). Sadko is zo'n voorbeeld dus daarvan.

Het lijkt me overigens dat deze film ook gewoon te downloaden is. In de USSR kende men het begrip copyright niet.

avatar van danuz
Bedankt voor de uitleg Vinokourov! Heb wel van MST3K gehoord, kwam het inderdaad tegen toen ik op zoek was naar Manos. Wel prefereer ik film te zien zonder commentaar, dus ik zal eens kijken of die nog op een andere manier te zien is

avatar van mrklm
Houterig acteerwerk, een (zelfs voor Sinbad-begrippen) dwaas verhaal en een ronduit bizarre finale maken dit tot een klassieker der wansmaak, hoewel deze film destijds nog een prijs won (!) op het filmfestival van Venetië. Goed, er is een aantal redelijk overtuigende special effects te zien, maar de magie is vaak ver te zoeken, zeker wanneer Sinbad aankomt bij Neptunus en kornuiten en ontdekt dat het ook onder water hard kan waaien. En dat is dan nog nadat we de goedkope en ietwat vulgaire sets van Atlantis hebben moeten zien. Het meest bewonderenswaardige van deze film is dat de acteurs hun lachen hebben weten in te houden terwijl ze door de dwaze sets hobbelen. Een rommeltje, slechts tot op beperkte hoogte vermakelijk. Maar dan wel om de verkeerde redenen.