Rio Rita (1942)

Komedie / Romantiek

geregisseerd door S. Sylvan Simon
met Bud Abbott, Lou Costello en Kathryn Grayson

Doc en Wishey krijgen te maken met Nazi-agenten, die bommen mee willen smokkelen naar Amerika vanuit een Mexicaans Hotel dicht bij de grens.

avatar van Metalfist
Lookout Army, watch out Navy, America's No. 1 comics have deserted...Now they're Rummios!

Ik had nog nooit een Abbott en Costello film gezien. Ik kende ze van naam en ik wist dat ze vroeger de Universal Monsters films zoals Frankenstein, The Mummy, ... hadden geparodieerd maar meer ook niet. Ze gaven deze Rio Rita een lange tijd geleden op TCM en ik besloot me er maar eens aan te wagen.

Ik sta altijd een beetje sceptisch tegenover humor van zo lang geleden. Ik heb een tijd geleden kennis gemaakt met Chaplin en die is heden ten dage verschrikkelijk overgewaardeerd maar langs de andere kant zijn er ook de Marx Brothers die vandaag de dag zijn ondergewaardeerd. Ik twijfelde dus of Abbott en Costello me gingen laten lachen maar Groucho Marx heeft ooit gezegd, na de dood van Abbott, dat Abbott de beste straight guy was die er ooit is geweest dus ik dacht wel dat ik dit goed ging vinden. Groucho heeft niet gelogen want het is inderdaad een zeer vermakelijk duo. Hun komische timing is dik in orde en het is vooral Costello die met zijn drukke gebaren en overslaande stem de show steelt. Iets wat ik in dit soort films altijd wel kan waarderen is dat er een grappig team is en dat alle moppen ook naar hen gaan. In films van vandaag moet iedereen grappig zijn in een film maar hier in Rio Rita zit juist de kracht dat Abbott en Costello grappig zijn en de rest van de cast bloedserieus is, iets wat door de Marx Brothers ook al werd gedaan. Het is een interessante gimmick waarvan het spijtig is dat het in de loop der jaren is verdwenen. De rest van de cast valt dan ook wat in het niets vergeleken met ons duo. Kathryn Grayson is een mooie verschijning maar ook niets meer en John Carroll voelt nogal fake aan met zijn nep Mexicaans accent.

Het verhaal van Rio Rita is gebaseerd op de gelijknamige musical (en film) maar als ik het internet moet geloven heeft S. Sylvan Simon geen spaander heel gelaten van het originele verhaal. Ik kan me het wel voorstellen want het verhaal hier is niet veel soeps. Er wordt vooral geconcentreerd op de capriolen van het duo en dat stoort ook nergens. Hier verwacht je simpelweg geen hoogstaand stukje poëzie maar gewoon grappige situaties en dat krijg je hier dan ook meermaals. Het enige wat stoort, iets wat blijkbaar vroeger standaard was bij dit soort films, is het vele gezang doorheen heel de film. Als de nummers worden gecombineerd met hilarische teksten, ik haal hier weer de Marx Brothers aan, dan is dat op zich voor mij goed maar in Rio Rita is het allemaal veel te droog. Het is niet dat de nummers slecht gezongen zijn, in tegendeel want zowel Grayson als Carroll hebben uitstekende stemmen, maar het past gewoonweg niet in de film. Je moet de makers van Rio Rita wel aangeven dat ze serieus veel lef hebben gehad om in de volle oorlogsperiode de Nazi's wat belachelijk te maken.

Rio Rita was een leuke eerste kennismaking met Abbott en Costello. Ze zijn een vermakelijk duo en zorgen ervoor dat de film voor de volle 90 minuten blijft boeien. Grayson en Carroll zijn een mooi klankbord voor hun grappen en alleen de nummers zijn ietwat storend.