Boefje (1939)

Nederland
Misdaad

geregisseerd door Douglas Sirk
met Annie van Ees, Guus Brox en Albert van Dalsum

Rotterdams schoffie (gespeeld door de 45-jarige actrice Annie van Ees) ontsnapt uit een opvoedingsgesticht en maakt samen met zijn vriend Pietje Puk het havenkwartier van Rotterdam onveilig. Alleen de pastoor erkent dat het kind niet slecht, maar verwaarloosd is en weet de jongen uit vele hachelijke situaties te redden.

kappeuter (moderator)
De mannelijke hoofdrol van de 12-jarige Boefje wordt gespeeld door de 45-jarige actrice Annie van Ees, die zelf al moeder van een zoon was. Film is in eerste instantie opgezet als hommage aan Annie van Ees, die de titelrol duizenden keren op de planken heeft gespeeld, en in tweede instantie als een poging om de bewonderaars van Annie van Ees de bioscopen binnen te lokken.
Op de laatste opnamedag zijn regisseur Sierck en zijn vrouw naar de VS vertrokken. Detlef Sierck heeft de film zelf nooit gezien. In Hollywood vergaarde hij roem onder de naam Douglas Sirk.
( bron )

Sierck schreef zelf over zijn aandeel in de film:
"...toen ik in 1939 uit Duitsland was gevlucht voor de Nazi's kreeg ik het aanbod om in Rotterdam een beroemde roman te komen verfilmen. Er was belachelijk weinig geld voor die productie. Curieus was dat de hoofdrol van het jongetje gespeeld moest worden door een actrice. Ik had liever met echte kinderen gewerkt. Maar ik heb zelf de film nooit gezien. Op de laatste opnamedag zijn Mrs Sirk en ik onmiddellijk aan boord van de Statendam gegaan, de laatste liner die vanuit Holland naar Amerika vertrok. Ik heb dus niets aan de montage gedaan, ik heb niet eens alle gemaakte opnamen gezien. Is het eigenlijk een aardige film geworden?"
( bron )

Op 30 april 2002 zond het ANP het volgende bericht rond:

De 63 jaar geleden in Nederland gemaakte speelfilm Boefje, met Anny van Ees in de hoofdrol, dingt dit jaar mee naar de prijzen van het komende Filmfestival van Cannes.

Dit merkwaardige feit doet zich voor als gevolg van een bijzonder initiatief nadat onlangs de selectielijst werd teruggevonden van films die in 1939 zouden zijn gepresenteerd als toen het festival was doorgegaan. Het belangrijkste filmfestival ter wereld zal van 15 tot en met 26 mei voor de 55e keer plaatsvinden. De eerste editie vond plaats in 1946, maar eigenlijk lagen in 1939 al plannen klaar om - in navolging van Venetië - in Cannes een internationaal festival te organiseren. Het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog betekende evenwel een streep door de rekening. De festivalorganisatie heeft nu gedacht om dit jaar de zeven films te vertonen die toen voor die beoogde allereerste editie van het festijn waren geselecteerd. Er zal ook een prijs worden toegekend voor de beste film van de zeven.

(de film heeft de prijs voor beste film niet gewonnen)

FisherKing
Boefje was destijds een beroemd boek van J.M. Brusse (de vader van...) dat als thema kinderverwaarlozing en criminaliteit had.
J.M. Brusse was prominent lid van Pro Joventute.

(Pro Juventute werd gesticht in 1899 in navolging van Franse en Belgische organisaties om kinderen te helpen in hun omgang met politie en justitie. )

Bron

Nogal statisch en moralistisch geheel met weinig boeiende of interessante gebeurtenissen. Ruimte voor komedie of drama is er vreemd genoeg zelden, pas in één van de laatste scènes valt er even wat te lachen. Het schreeuwerige en opdringerige spel van een groot deel van de cast doet de film ook geen goed. Annie van Ees, als 'Boefje', is helaas nog het meest irritant. Vaak onverstaanbaar ook. Visueel wel vrij aardig door de mooi in beeld gebrachte steegjes, binnenplaatsjes en andere locaties van het Rotterdam eind jaren dertig.

avatar van raymon
Boefje van Douglas Sirk

Boefje is een nogal matig film. Ook al zijn de decors en locaties in orde en zitten er een aantal mooie shot in, het helpt de film voor de rest niet..
De 45 jarige actrise Annie van Ees speelt vol overtuiging de jonge Boefje, alleen heel toneel en is in de dramatische scenes de grootste verliezer. En ook de rest van de cast doet niet veel goeds aan het geheel.

Maar voor de decors, de soms grappige scenes, de leuk rol van Albert van Dalsum als de pastoor en het camerawerk van Akos Farkas wat het Rotterdam laat zien zo'n jaar voor dat het werd plat gebombardeerd maakt boefje toch een best leuke film..
3***

Prima film en dat de 45-jarige actrice Annie van Ees, de 12-jarige Boefje speelt komt toch heel overtuigend over.

robertus65
De manier waarop de hoodrolspeelster van 45 jaar een jongetje van 12 speelt is zeker indrukwekkend, maar de manier waarop zij praatte was zo overdreven irritant hard en door de slechte geluidsband was niet alles goed te volgen. Ondertitels zou dus handig zijn geweest. Jammer dat er ook niet veel humor in zat, had ik wel verwacht.

avatar van chiel
Ik kon er niet aan wennen, de veel te oude vrouwelijke hoofdrolspeler, ook Corry Vonk werd genoemd voor de hoofdrol, wat dachten ze toen? Merkwaardig.
We weten nu ook wat Pietje Puk deed voor hij postbode werd .

avatar van Phantasm
robertus65 schreef:

Ik ben het helemaal met je eens, had beter ondertiteld kunnen worden.