Le Mur de l'Atlantique (1970)

Alternatieve titel: Atlantic Wall

Frankrijk / Italië
Komedie / Oorlog

geregisseerd door Marcel Camus
met Bourvil, Sophie Desmarets en Peter McEnery

Normandië 1943. Léon Duchemin (Bourvil) krijgt in zijn restaurant zowel nazi-officieren als Franse verzetsstrijders over de vloer. Om al zijn klanten te paaien stelt Léon zich neutraal op, totdat een Britse piloot letterlijk uit de lucht komt vallen in het bed van zijn dochter. Door een ongelukkige samenloop van omstandigheden raakt Léon betrokken in de activiteiten van het verzet.

deze is onlangs op dvd verschenen met nl ond
het is 1 leuke oorlogs komedie
bourvil speelt zijn rol weer goed
hoop dat er meer van deze films komen op dvd met nl
zijn er genoeg van opgenomen in deze gerne 60 en 70 jaren

Terwijl hij vooral bekend staat om zijn komische rollen, kende ik Bourvil tot dusver alleen van zijn serieuze (en overtuigende) rol in Le Cercle Rouge.
Ik moet zeggen dat ik wat meer verwacht had van het komische talent van de man. Hij speelt eigenlijk continu de onnozelaar. Dat doet hij goed, maar het is allemaal wel erg voorspelbaar.
De locaties zijn goed gekozen en zijn afwisselend. Dat kan de film ook goed gebruiken want verder heeft de film veel van een toneelstuk.
Het is een luchtige en kluchtige film die wel vermaakt. De kinderlijke manier waarop alle partijen met elkaar omgaan is maf.
Vreemd genoeg blijkt het verhaal losjes gebaseerd op werkelijke gebeurtenissen (link)
Bourvil overleed overigens in het jaar dat deze film verscheen.

Le Mur de l'Atlantique is 31 augustus op dvd verschenen bij Lumière (adviesprijs € 9,99).

Deze klucht is inderdaad wel érg lichtvoetig en er had zeker meer ingezeten. Na afloop was ik toch niet helemaal tevreden, maar aan de de andere kant heb ik me uitstekend vermaakt. Le Mur de l'Atlantique is een frisse film met leuke karakters. Als je hem niet te serieus neemt, dan heb je een gezellige avond!

Dus 3,5* vind ik hem wel waard. En kapp bedankt voor het lenen!

avatar van DeCol
Leuk, onnozel filmpje.

Zoals hiervoor al gezegd is het erg luchtig. Je kunt het zelfs kinderlijk noemen, want sommige situaties zijn wel heel simpel. Zo makkelijk hoe de duitsers om de tuin worden geleid. De film zit vol leuke karakters. Vooral die duitse soldaat die alles op zijn hoofd kreeg vond ik erg grappig. Verder moet je het allemaal niet te serieus nemen en gewoon op je af laten komen. Wel een minpuntje was de afwisseling van talen. Er wordt van de hak op de tak gesprongen met de franse, engelse en duitse taal.

avatar van Mochizuki Rokuro
Het was een beetje tegen beter weten in dat ik de film uit de pakketservice opduikelde. Maar het feit dat Marcel Camus -bekend van het toch intrigerende en redelijk unieke Orfeu Negro- de film had gemaakt maakte me tóch te nieuwsgierig. Niks te bespeuren dat enige vergelijking kan doorstaan helaas.

De film kijkt wel heel vlot weg, maar behalve dat de grappen minder flauw zijn en er minder seksistische toespelingen zijn heeft het toch wel een hoog 'allo 'allo niveau. Naast dat ik bevestigd zag dat Normandië een van de mooiste streken van Frankrijk is was Bourvil de enige die het voor mij de moeite maakte. Zijn onverstoorbaarheid en mimiek lieten wel wat klasse zien.

Opvallend dat Lumière naast deze Franse 70-ties pulp ook al eerdere Les Pétroleuses uitbracht. Blijkbaar een markt voor. Al is deze DVD (gelukkig) ruim een half uur korter dan de tijdsaanduiding hier (en op imdb blijkbaar).

avatar van The One Ring
Ik kon hier eerlijk gezegd niet echt iets uithalen. Het is simpelweg mijn humor niet. Toegegeven, ik heb me niet geërgerd, wat vaak wel gebeurt als ik niet moet lachen om grappen, maar er was ook totaal niets dat mijn aandacht trok. Ik vond het een erg suffe bedoeling, dat op een gegeven moment mij nog nauwelijks bij de les wist te houden. Het is ietwat melige humor, waarbij men niet veel verder komt dan wat pesterijtjes en vrij onschuldige misverstandjes. Het geheel is het best te omschrijven als 'gezellige humor', maar ik vrees dat ik het daar niet voor doe.

avatar van Humphrey
Typische Bourvil prent met zijn sterke en zwakke kanten. De film is best nog leuk voor zijn leeftijd. Een 3.

avatar van speedy23
In tegenstelling tot wat op imdb staat, is Le Cercle Rouge niet de laatste film van André Bourvil, maar wel deze Le Mur de l'Atlantique. Eerstegenoemde werd op 20 oktober 1970 in roulatie gebracht, terwijl deze zijn release 6 dagen eerder was, namelijk op 14 oktober.

avatar van b00ts
Jammer..... Bourvil.... ik had me er veel meer van voorgesteld. Wazig en rommelig verhaal, ook voor een komedie.

avatar van AnthonyG.
De laatste film van Bourvil, humor die binnen het verhaal blijft en een rol die hem eer aandoet.
3 sterren.

Dit is heel, heel wat minder dan "La Grande Vadrouille", film waarin Bourvil (en anderen) schitterde terwijl nu deze Frans top-komiek er deze keer niet in slaagt al was het maar even te doen glimlachen, zo slecht is het scenario. Tenzij ge houdt van lawaai en smijt-en gooiwerk, natuurlijk, maar zelfs dan is deze atlantische muur te flauw opgebouwd.

avatar van alexspyforever
Voor een comedy vond ik deze toch erg flauwtjes. Het was ook een heel rommelig verhaal en op het laatste vroeg ik me nog steeds af wie nu bij wie hoorde en wat eigenlijk de bedoeling was van deze film. Neen, hier heb ik me echt niet mee vermaakt. Geef mij dan toch maar La Grande Vadrouille.

avatar van 93.9
Wilde het zelf eens bekijken of deze film inderdaad 'niet grappig' is.
Film is niet grappig.
Verder ook weer niet heeeel slecht, maar wat onbeholpen.
Lengte is 100 min.