Roxie Hart (1942)

geregisseerd door William A. Wellman
met Ginger Rogers, Adolphe Menjou en George Montgomery

Journalist Homer Howard vertelt het waargebeurde verhaal uit 1927, waarbij Roxie Hart terecht stond wegens moord. Met hulp van haar advocaat Billy Flynn probeerde ze de jury te manipuleren met haar charmes en leugens.

Zelden of wellicht nooit zo’n stompzinnige rechtbankzaak gezien als in het tweede deel van deze film. Ik heb op sommige momenten dubbelgelegen. Vooral Ginger Rogers is in topvorm en hoewel zij bij het maken van deze film al vooraan in de dertig was, speelt zij op geloofwaardige wijze een achttienjarige. Tussen de bedrijven door gooit Rogers er ook nog eens een schitterende charleston uit, andermaal het bewijs dat zij naast acteren ook voortreffelijk kon dansen.
Een heerlijke slapstickachtige film, goed voor vijf kwartier puur amusement.