• 11.225 nieuwsartikelen

Alternatieve titel: One Night Stand X - De Leerling

Oorsprong: Nederland

Geregisseerd door: Rutger Veenstra

Met onder meer: Halina Reijn en Thijs Boermans

IMDb beoordeling: 5,6 (452)

Gesproken taal: Nederlands

Plot De Leerling

De veertigjarige Lana, docent Nederlands aan het VMBO, weet zich totaal geen raad met haar nieuwe leerling Benny. De zestienjarige puber is een ongeleid projectiel dat Lana tot het mikpunt van zijn vernederende treiterijen heeft gemaakt. Het gevoel van machteloosheid dat de agressieve en wispelturige leerling bij haar oproept drijft de docent tot wanhoop. Ze is bang voor Benny maar voelt zich tegelijkertijd, tot haar eigen ontsteltenis, tot hem aangetrokken. Uit alle macht probeert Lana aan Benny’s duistere aantrekkingskracht te ontkomen.

kappeuter (crew films)

Onderdeel van de nieuwe One Night Stand reeks.

Vrijdag 9 oktober om 22.10 uur te zien op NPO3.

avatar van mjk87

mjk87 (moderator films)

Best sterk. Film neemt je mee in een wat vervelende sfeer waar je een naar gevoel van krijgt en die steeds sterker wordt. Jammer van het -ietwat matige- einde dan ook ineens, de regisseur heeft je net te pakken om je helemaal mee te trekken en dan zijn de 50 minuten alweer voorbij. Behoorlijke karakterschets ook met een prima spelende Reijn (al is zij net een te bekende kop van tv om er volledig in mee te gaan) en een leuke locatie (school). Kreeg een beetje een gevoel van Misdaad & Straf en de film doet op momenten niet onder voor pakweg Matchpoint, al had die laatste veel meer body om echt goed te zijn. Voor deze 3,5*.

avatar van Decec

Decec

Een goede thriller film...

Prima verhaal...

Prima acteerwerk...

Mooi HD kwaliteit breedbeeld...

Prima achtergrond geluid/muziek

(Dolby Digital)...

avatar van missl

missl

Jammer dat ze ervoor gekozen hebben er zo'n korte film van te maken, ik had graag meer gezien, verhaalopbouw is spannend, acteurs spelen goed. Einde is wat abrupt.

avatar van Baboesjka

Baboesjka

Een redelijk spannende, intrigerende film. Goed camerawerk en acteerwerk en een prima verhaal. De korte speelduur vind ik geen nadeel. Ik houd daar vaak wel van. Het eind is inderdaad vrij abrupt. Dat is best jammer. Deze One Night Stand geef ik 3,5*.

avatar van de grunt

de grunt

Als ik Giorgio Armani was zou ik hem contracteren.

avatar van Fransman

Fransman

Was wel nieuwsgierig naar deze tv-film die ik destijds gemist heb. Halina Reijn is toch niet de eerste de beste. Maar viel me nogal tegen. Het gegeven is niet nieuw, een ontsporende 'relatie' tussen een lerares en een nogal opdringerig, zeg maar stalkende, en eigenlijk ook wel bedreigende leerling. Maar de film wil maar niet op gang komen, dramatisch gebeurt er ook te weinig. Haar gewetensnood is voor de kijker, voor mij althans, niet echt invoelbaar. Normaal ga je in zo'n situatie natuurlijk hulp zoeken, bij de schoolleiding, bij die wat vreemde echtgenoot van haar, desnoods bij de politie. Maar nee. Een film waar weinig in gebeurt moet je natuurlijk afsluiten met een origineel en spetterend slot. Veel slechter dan dit had niet gekund.