Countess Dracula (1971)

Verenigd Koninkrijk
Horror

geregisseerd door Peter Sasdy
met Ingrid Pitt, Nigel Green en Sandor Elès

Countess Elisabeth regeert met ijzeren hand over haar land, daarbij geholpen door haar slaafse minnaar Dobi. Als Elisabeth ontdekt dat ze eeuwig jong kan blijven door te baden in het bloed van jonge maagden, geeft ze Dobi de opdracht om zoveel mogelijk meisjes te ontvoeren.

Eigenlijk is alleen al de aanwezigheid van Ingrid Pitt een positieve waardering waard, maar als ik daar even niet naar kijk blijft een fantastische Hammerfilm over. Uit de Hammerstudio´s zijn eigenlijk slechts zeer zelden echt slechte films komen rollen, en ook slechts enkelen die ik 5 sterren zou geven (en die hebben dan allemaal Peter Cushing erin, met zijn aanwezigheid zou ook deze tot die catagorie hebben behoord).
Dit is een van de beteren. Niet teveel comic relief, geen echte grote monsters, maar een steeds naargeestiger wordende sfeer, die nergens verbroken wordt.
En Ingrid Pitt.

avatar van Fangs
Fangs (crew)
Middelmatige Hammer-horrorfilm met goed spel van de cast en een sterke (nare) sfeer, maar de make-up laat vooral in het begin te wensen over. De titel is slecht gekozen en het verhaal is op sommige punten langdradig en saai. In tegenstelling tot Kabukiman vind ik dit juist één van de mindere Hammer-films. > 2.5*

Ja, de titel slaat nergens op, en is alleen een goedkope cash-in na het succes van Christopher Lee's vertoling van Dracula. Maar voor de rest prefereer ik toch deze film (al is Peter Cushing's van Helsing natuurlijk niet te versmaden).
Maar goed - ik ben een sucker voor bijzonder naargeestige sferen

avatar van kungfuzombie
Eén van de mindere Hammer-films die ik gezien heb. Locaties, kostuums, enz, zijn zo als altijd bij Hammer dik in orde. Alleen leunt de film te veel op het drama vlak waarbij suspense en horror soms vergeten wordt.

En ze hadden het inderdaad gewoon Countess Bathory moeten noemen (of zoiets, als het maar zonder Dracula is)

avatar van maurice74
De 22ste Hammer film die ik zag. Ik vind het verhaal wel goed en soms spannend, ondanks dat het weinig met Dracula te maken heeft. Het is vooral een mengeling van kostuumdrama en horror. Niet echt heel bloederig, maar sfeervol als altijd.

avatar van wendyvortex
Matige Hammer horror. Was al een beetje in hun nadagen en ze bleven een beetje hangen in de ouderwetse horror. Hoogstens nog wat opgeleukt met wat blote borsten.
Sfeer is wel aardig, maar dat is naast Ingrid Pitt een van de weinige hoogtepunten. Verhaal, suspense en interessante karakters daarin schiet het allemaal wat te kort.

avatar van Brix
Niet zo'n beste Hammer film.
Eerdere Hammer producties waren beter.
Wel een bijzonder sfeertje
Toch drie sterren als waardering, voornamelijk vanwege Ingrid, de vrouw met pit(t)
Geweldig mens.
Humoristisch ondanks haar trieste levenservaringen
(Enkele keren ontmoet en gesproken, echt bijzonder)

avatar van movie acteurs
Aardige Hammer film. Prima kostuums, decor en sfeertje. Actrice Pitt doet het hier wel leuk.
Het heeft alleen niet veel met Dracula te maken.
Het was inderdaad meer een drama en het verhaaltje had wel wat beter gekund eigenlijk. Ondanks dit was deze film toch wel aardig. 3,0.

avatar van Richard_Voorhees
Misschien wel de 'zwakste' Hammer film die ik tot op heden gezien heb.
De film is meer een drama over een door midlifecrisis getroffen weduwe. Ingrid Pitt weet haar schoonheid op subtiele (en minder subtiele) wijze tentoon te spreiden. Daarnaast is haar acteerwerk ook best aardig.
Waar het de film echter aan ontbreekt is de horror, want dat zou je met zo'n titel wel wat verwachten. De titel slaat nergens op en probeert men op het einde op zwakke wijze te rechtvaardigen, maar dat had men net zo goed niet kunnen doen. Goed, gravin Elisabeth (Pitt) heeft bloedoffers van jonge maagden nodig om jong te blijven, maar dat is toch iets heel anders dan een vampier.
Mede door het gebrek aan spanning of horror komt de bezorgdheid van onder andere de lokale bevolking ook niet goed over. Jammer, want dat had de film wel wat beter gemaakt.
Wel zijn de sets en kostuums (zoals haast altijd bij Hammer) van goede kwaliteit en krijg je echt het idee dat het zich in de beoogde tijdsperiode plaatsvind. Verder lopen er een groot aantal prachtige dames rond en hebben we geen gebrek aan de hoeveelheid bloot en seks die voorbij komt.
Al met al nog een best aardige film om naar te kijken, maar ik heb al wel betere werken uit de Hammer stal zien komen.

avatar van knusse stoel
\Leuke film met als onderwerp: "het probleem van de mens;TIJD!".

avatar van Mac Hammer Fan
"Countess Dracula" werd bij zijn release publicitair aangekondigd als Hammer's historisch, gruwelijk meesterwerk. Deze ronkende slogan was misschien toch wel iets teveel eer. De film is niet angstaanjagend maar op zichzelf een pseudo-historische milieuschets, met een fantastisch element en dure decors. Peter Sasdy beschrijft de lotgevallen van gravin Elisabeth Nadasdy - een goede rol van Ingrid Pitt - die baden nam in het bloed van jonge maagden om weer jong te worden. Dit deed ze om haar verhouding met een onstuimige cavalière-officier niet in gevaar te brengen en ze aarzelde daarbij zelfs niet om haar eigen dochter te ontzien. Een degelijke griezelfilm met Freudiaanse resonanties, maar zeker geen topper.
Verschenen in de UK op blu-ray, een heel mooie transfer met Engelse ondertitels.

avatar van alexspyforever
Brix schreef:
Niet zo'n beste Hammer film.
Eerdere Hammer producties waren beter.
Wel een bijzonder sfeertje
Geweldig mens.
Humoristisch ondanks haar trieste levenservaringen
(Enkele keren ontmoet en gesproken, echt bijzonder)

Ja ben het ermee eens dat zij hier net als in The Vampire Lovers de show steelt, maar die film is toch stukken beter Dan Countess Dracula. Het naakt is hier wat aan de korte kant en de titel lijkt eerder een cash in op Dracula want vampieren zijn hier niet te bekennen. De film lijkt me ook zwaar afgekeken te hebben bij oudere films zoals bijvoorbeeld I Vampiri (1957) van Mario Bava met het verschil dat die het mysterie lang intact hield terwijl je het hier al binnen de 15 minuten kent. Het is allemaal nogal voorspelbaar maar toch genietbaarder dan de oudere Hammer uit de jaren 50 en 60 die ik echt moeilijk vind om door te komen.
Je hebt haar een paar keer ontmoet, ok now I wanna know more