The Black Rose (1950)

Verenigd Koninkrijk
Avontuur

geregisseerd door Henry Hathaway
met Tyrone Power, Orson Welles en Cécile Aubry

Het verhaal gaat over de 13e eeuwse Saksische edelman Walter of Gurnie (Tyrone Power), die zich niet thuis voelt in het door Normandiërs beheerste Engeland. Hij besluit zijn geluk te gaan beproeven in het Verre Oosten. In gezelschap van zijn vriend Tristram Griffin (Jack Hawkins), maakt Walter kennis met de megalomane krijgsheer Bayan (Orson Welles). Naarmate ze verder reizen komen ze aan in China, waar ze met eerbied worden behandeld - zolang ze niet proberen te vertrekken.

In de film zou Walter dus eerder dan Marco Polo naar China zijn gereisd en daar de producten vandaan hebben gehaald die de tijdgenoten van Marco niet konden geloven (buskruit, papier, drukkunst). Het verhaal speelt tussen 1272 en 1274 (in 1272 werd Edward I koning van Engeland en in 1274 wist Koebilai Chan ook het zuid-Chinese Soeng-rijk te veroveren). Papier was toen al in Zuid-Europa bekend, want in het Moorse Spanje werd in 1151 het eerste Europese papier gemaakt.
Volgens mij zag ik enkele jongens op de Arabische markt tomaten stelen om die even later naar de Engelsen te gooien. Het was moeilijk deze vruchten te herkennen, maar als het tomaten waren dan is dat fout. Tomaten komen oorspronkelijk uit Zuid-Amerika en werden dus pas in de 16e eeuw door de Spanjaarden naar andere werelddelen verspreid.

lezertje
Ouderwets Hollywood avontuur, waarin de held op een toch wel heel vreemde manier het meisje in zijn armen krijgt.