First Man into Space (1959)

Verenigd Koninkrijk
Horror / Sciencefiction

geregisseerd door Robert Day
met Marshall Thompson, Marla Landi en Bill Edwards

Een astronaut die deelneemt aan een bemande ruimtereis weigert orders op te volgen. Een plaatselijke boer maakt vervolgens melding van een neergestort vliegtuig en de zinloze afslachting van zijn vee.

avatar van Humphrey
Eigenlijk 'n enige film in zijn soort voor zijn tijd. Science-fiction met een flink overgoten laag horror, komt vandaag de dag zeker nog griezelig over en zal zeker bij liefhebbers in de smaak vallen. Best te genieten vind ik. 3.5*

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Wel aardig filmpje.

Maar, ondanks de titel, geen hoogvlieger. Thompson is nors maar overtuigend en de rest van de cast doet zijn best. Het verhaal is echter niet zo heel sterk en behoorlijk voorspelbaar.

Toch heeft de film wel wat. Ondanks het magere plot, de idiote SFX en de weinige spanning. Met dank aan Thompson en het leuke sfeertje.

Zo had Wood Jr. ze graag willen maken.

Redelijk.

avatar van Vinokourov
De film gaat meteen van start: een astronaut wordt de ruimte ingeschoten. Al gauw blijkt het een eigenwijze dude te zijn die zich niks aantrekt van het vooropgestelde vluchtprogramma. Hij krijgt een herkansing bij een nieuwe vlucht, maar dan gaat het helemaal fout... Het ellendige is dat de film na zo'n flitsende start vervalt in een saaie bende met veel geneuzel tussen militair personeel, een dokter en een halve love-interest. Op het eind wordt het weer aardig met wat horror/SF, maar ook dat heeft uiteindelijk weinig om het lijf.