L'Hermine (2015)

Frankrijk
Drama / Komedie

geregisseerd door Christian Vincent
met Fabrice Luchini, Sidse Babett Knudsen en Michaël Abiteboul

Xavier Racine is een gevreesde rechter bij een rechtbank. Zijn bijnaam is de "Rechter met de Twee Cijfers" omdat hij altijd veroordelingen uitspreekt van ten minste 10 jaar. Alles verandert drastisch de dag dat Racine Ditte Lorensen-Coteret ontmoet. Ze maakt deel uit van de jury die zich moet uitspreken over een man die beschuldigd wordt van moord. Zes jaar eerder was Racine verliefd op dezelfde vrouw. Bijna in het geheim. Ze is misschien wel de enige vrouw van wie hij ooit heeft gehouden.

Een president van een assissenhof onder het fileermes.
De strenge, ongenaakbare en afstandelijke rechter op een zwak punt gepakt : zijn platonische liefde voor een vrouw, een dokter die hem jaren geleden tijdens een hospitalisatie verzorgde.
Fabrice Luchini is weer uitstekend, met zijn gekende opgelegde lach of grijns, in de rol van de president van "La Cour !", steevast met de hermelijnen kraag, waarnaar de titel van de film verwijst (Misschien is in Frankrijk "l'hermine" wel een wat spottende naam die men aan dergelijke rechters geeft)
Eigenlijk is de ganse rechtzaak die toch het grootste gedeelte van de film in beslag neemt maar een achtergrond dienend om aard en karakter van de man onder de loepe te nemen.
Film straalt in het acteren een merkwaardige natuurlijkhjeid uit, zoals in de scène waarin de juryleden zich onderling aan elkaar voorstellen, de scènes met de dochter van de dokter (frisse vertolking van Eva Lallier), terwijl deze waarin Luchini de juryleden heel precies oriënteert naar het vervolg van het proces, toch wel vragen doet oprijzen.
Het is eigenlijk een speelse film, die men niet al te ernstig moet interpreteren, die grotendeelse berust op de nette dialogen en acteursprestaties (Sidse Babett Knudsen mogen we hierin zeker niet te kort doen) en waar 25 jaar na "La Discrète" Christian Vincent (die man maakt zeer behoorlijke films) en acteur Fabrice Luchini elkaar terugvinden.