Ongewijde Aarde (1967)

Alternatieve titel: Unconsecrated Earth

Nederland

geregisseerd door Jef van der Heyden
met Ton Lensink, Harry van Hirtum en Wim Van den Heuvel

Louis, een kermisgast, koestert een onverzoenlijke wrok tegen de pastoor van zijn Brabants geboortedorp, waar zijn vader niet in gewijde aarde mocht worden begraven, omdat hij destijds zelfmoord pleegde. Wanneer de pastoor sterft aan een beroerte, grijpt Louis zijn kans. Hij diept het reeds gedolven graf van de pastoor uit, graaft het stoffelijk overschot van zijn vader op en legt dit in het graf van de pastoor. Met een plechtig gezicht woont hij, vergezeld van zijn meisje, de begrafenis van de pastoor bij.

Historie: Film deed stof opwaaien vanwege enkele authentieke begrafenisscènes. Om budegettaire redenen waren met een verborgen camera opnamen gemaakt van de echte begrafenis van pastoor De Beer van Hilvarenbeek. De Filmkeuring vond vanwege het gebrek aan eerbied voor overledenen de film ontoelaatbaar. Bij herkeuring werd de film wel toegelaten. Een vertoning in Tilburg werd door de familie van pastoor De Beer via een kort geding verboden. De affaire rond ONGEWIJDE AARDE betekende het einde van de speelfilmcarrière van Jef van der Heijden. Hij legde zich in Ierland toe op het maken van opdrachtfilms.
bron

FisherKing
Jef van der Heijden of zoals IMDB zegt Jef van der Heyden, was een Beekenaar. Verliet Nederland na dit debacle en ik heb nog een docu gezien over zijn werk en leven.

Op de foto zien we Ton Lensink (met dat onverwisselbaar gruizige stemgeluid - later Ti-Ta-Tovenaar) en Shireen Strooker (later Werktheater).
Volgens mij waren ze in die tijd getrouwd.

In 1963 had Van der Heyden al een flop met de film Fietsen naar de Maan.
Hard vak - regisseur. Toen al.

Heeft iemand enig idee waar ik deze film zou kunnen huren / kopen? Mijn opa heeft in deze film meegespeeld en dus zou ik graag dit controversiële werk te zien krijgen!

Bedankt voor het meedenken!

Tijs

FisherKing
Er is nu een éénmalige vertoning in Goirle. Op 9 November 2007 om 20:00. in Jan van Besouwhuis. Inschrijven alleen mogelijk bij bezoek aan de tentoonstelling aldaar.

Is dit ergens te koop of zien?