Confituur (2004)

België / Zwitserland

geregisseerd door Lieven Debrauwer
met Chris Lomme, Viviane de Muynck en Jasperina de Jong

Tuur, een schoenmaker die van zijn huwelijksjubileum is weggelopen, komt terecht bij zijn uit-de-familie-verstoten zus Josée (Chris Lomme) en haar vriendin Odette (Jasperina de Jong) waarmee ze samen een cabaret runt. Ondertussen moet zijn echtgenote Emma maar alleen haar mannetje staan en zorgen voor haar zieke, bedlegerige schoonzus Gerda (Viviane de Muynck) en de winkel openhouden...

Confituur, een Belgisch-Nederlandse film, opent op 2 september het nieuwe hoofdprogramma Giornate degli autori van het Filmfestival van Venetië.

Confituur is de tweede rolprent van de Vlaamse cineast Lieven Debrauwer. Eerder oogstte hij succes met de film Pauline & Paulette, die in 2001 de publieksprijs won op het Filmfestival van Cannes.

Net als deze laatstgenoemde film gaat Confituur ook over ouderen. Een oude man ontvlucht zijn eigen huwelijksjubileum en wordt opgevangen door zijn lesbische zus en haar vriendin. Die laatste rol wordt gespeeld door Jasperina de Jong.
Het festival loopt van 1-11 september.

bron: NOS teletekst 424

FisherKing
Voor het eerst in jaren dat er een Nederlandstalige film in Venetie draait. En dan nog als opening !

o, wat voel ik me als Belg trots

avatar van speedy23
Venetië: staande ovatie Lieven Debrauwer.

De Gentse regisseur Lieven De Brauwer heeft op het filmfestival van Venetië een tien minuten durende staande ovatie gekregen voor zijn film 'Confituur'. Die had gisteren z'n wereldpremière en was meteen de openingsfilm in Venetië, voor zo'n 800 genodigden.
Lieven Debrauwer kreeg drie jaar geleden verschillende prijzen voor zijn debuutfilm 'Pauline en Paulette'. Confituur gaat opnieuw over oudere mensen, ditmaal over een echtpaar dat - net tijdens hun gouden huwelijksjubileum - door een misverstand uit elkaar gaat. In Vlaanderen zal 'Confituur' voor het eerst getoond worden op het filmfestival van Gent op 16 oktober.
Bron: Radio2.

Pauline en Paulette was erg mooi. Ik hoop dat dit net zo goed is.

avatar van bioscoopzaal
De trailer ziet er een beetje sullig uit, maar Debrauwer kennende zal hij van de film wel wat moois gemaakt hebben.

avatar van Useless
De film heeft in de Belgische media een ongeziene vlaag van kritiek gekregen. Volkomen onterecht, het is een prachtig herkenbare film geworden die je schalks charmeert.

avatar van Freud
In alle negatieve recensies (Standaard, Focus Knack, Zone /03) wordt benadrukt dat het een film is die zeker zijn waarde heeft als je er van houdt. En als ik de advertenties mag geloven dan heeft De Morgen hem bovendien positief besproken.

avatar van citybird
Ondanks de wisselende kritieken heeft deze film zijn start in de bioscoopzalen niet gemist. Het is de sterkst openende Belgische film van het jaar met 15000 bezoekers in het openingsweekend.

avatar van Freud
Ziezo, ik ben hem gaan zien. En het heeft mij echt verrast: ik heb Pauline en Paulette nooit gezien, dus ik wist niet dat Lieven Debrauwer zo'n getalenteerd regisseur was. De manier waarop hij omgaat met muziek, montage, sfeerschepping, is bijna ongezien in de Vlaamse film tegenwoordig. De liefde die deze film uitstraalt voor zijn onderwerp doet zelfs bijna denken aan de eerste films van almodovar, al is de sfeer dan wel totaal anders.
Bovendien heb ik best wel respect voor zijn keuze om een film te maken met enkel oude mensen in de hoofdrollen (misschien afgezaagd na zijn vorige prent, maar die heb ik dus niet gezien dus daar kan ik niet over oordelen) Maar waar ik meer vragen bij heb is de ergerlijk simplistische wijze waarop de karakters uitgewerkt zijn, de idiote keukenpsychologie die hun handelingen moet verklaren, en de voorspelbaarheid van het geheel. Ik heb niet de indruk dat oude mensen nu per se ook simplistisch moeten zijn. En het ligt enkel aan het scenario, want over de acteerprestaties heb ik geen slechte commentaar: die waren meer dan behoorlijk.
Het verhaal op zich stelt al zo weinig voor, als het dan ook nog slecht wordt uitgewerkt dan kan zelfs de meest inventieve regie dat niet meer oplossen: dan is de film eigenlijk mislukt. Maar ik heb mij op sommige momenten echt geamuseerd, sommige scenes zijn hilarisch leuk gemaakt en de hele sfeer die over de film hangt is charmant en leuk. Dus verdient hij 3 sterren.

Ik begrijp enigzins niet waarom de namen marilou mermans en rik van uffelen bovenaan niet te vinden zijn. uiteindelijk zijn dat toch de hoofdrollen, of zit ik mis?

Wat-een-strontfilm?! Niet moeilijk dat dit in venetië een staande ovatie kreeg: die italianen dachten natuurlijk dat die kitsch als grap was bedoeld! Avteerprestaties ondermaats, scenario schamel en ergerniswekkend, dialogen die zorgen voor plaatsvervangende schaamte, misplaatste dramatiek, een kitsch waar zelfs la cage aux folles voor zou terugdeinzen en een fotografie die een kleine vijfig jaar achterhaald is. Kortom, zelden zo gelachen! Tot het laatste kwartier: dan drong het droeve besef tot mij door dat men met dit geld ook een jonge, getalenteerde regisseur zijn ding had kunnen laten doen... Als lieven debrouwer in mijn zaal had gezeten had ik hem persoonlijk aan stukken gescheurd, en de rechter zou er nog begrip voor hebben gehad ook! Confituur is je reinste misbaksel, debrouwer de lul van het jaar!

Je kannibalistische recensie maakt me zowaar nieuwsgierig.

Opnieuw laat Debrauwer ons meeleven in de lotgevallen van enkele ouder wordende mensen, duidelijk zijn handelsmerk aan het worden.
Het verhaal is te simpel voor woorden, af en toe vergrijpt Debrauwer zich aan een platvloersheid om U tegen te zeggen en het geheel is lang niet meesterlijk.
"Confituur" is echter ook oprecht, onschuldig en met een immense jeugdigheid vertolkt. Marilou Mermans acteert vol overgave en Viviane De Muynck spat gewoonweg van het doek.
"Confituur" is niet slecht, maar je moet wel bereid zijn om de door en door Vlaamse; ouderwetse; kitscherige regie van Lieven Debrauwer erbij te nemen.

Jij leest teveel Humo!

Onwaarschijnlijk, ik las vandaag de humo review en was me direct ook bewust van de angstaanjagende overeenkomst... Deze keer sluit ik me volledig aan bij de vaak uitgesproken mening van de humo-reviewer (of hij bij mij... )

olivier schreef:

Die italianen dachten natuurlijk dat die kitsch als grap was bedoeld!

Het ergert mij een beetje dat alle negatieve reacties op deze film vertrekken vanuit het feit dat deze film veel te serieus genomen wordt: tuurlijk is die kitsch grappig bedoeld! En als het niet zo is dan kun je er toch nog altijd de grap van inzien, in plaats van je eraan te ergeren.

Wat me in de meeste nagatieve recensies ook érg stoorde was het feit dat elke recensent het had over plaatsvervangende schaamte en de meest genante scenes uit de Vlaamse filmgeschiedenis. Het ligt aan je eigen bekrompenheid om het genant te vinden dat twee oude vrouwen 'Ik heb de zon zien zakken in de zee' zitten de zingen. Neem toch een beetje afstand en zie hoe geinig die situatie is in plaats van je eraan te ergeren. (de situatie zelf is niet grappig, maar eerder het feit dat ze op die manier in een film wordt gezet, ik vind dat Debrauwer daarmee een knap staaltje zelfrelativering toont dat veel Vlaamse recensenten duidelijk niet bezitten) Tuurlijk vind je de film dan slecht!
Over het scenario heb ik het al gehad en dat neem ik niet terug: dat is inderdaad érg banaal.

Confituur, de eerste film die gemaakt is in co-productie met Omroep MAX, heeft in België inmiddels 100.000 bezoekers naar de bioscoop getrokken. De film gaat begin 2005 in Nederland in première en is in 2007 te zien bij Omroep MAX.
bron: NOS tt 424

Het feit dat dit de tweede "rolprent" is van deze regisseur maakt me al nieuwsgierig. Wat is dat toch een prachtig woord: rolprent. Zouden we hier (in NL bedoel ik dan) veel vaker moeten gebruiken.

Bijzonder aangename film, tenminste... als je ervoor open staat. Prima geacteerd. Daarnaast aandoenlijk maar ook humoristisch. 3,5 sterren.

mooie film, maar n minder in het oeuvre van Lieven.

Geen enkele chemie tussen de acteurs wat alles naar beneden haalt. Spijt. Het verhaal blijft ook zeer vlak.

avatar van Martin Van K
De film wisselt zeer grappige of emotionele stukken af met ronduit saaie en vervelende momenten. Een zeer wisselvallige film dus van Lieven Debrauwer... 3*

Kaffeefiltjer
Het eerste waar ik mij op baseer bij een film:
Heb ik op mijn horloge gekeken?

In dit geval niet, wat toch wil zeggen dat die 80 minuten goed benut zijn.

Het verhaal is povertjes en het sleept je niet mee zoals Pauline en Paulette wél deed.
de vraag waarom hij weggaat blijft onduidelijk,
wist hij dat hij met Kerst uitgenodigd was?...

Het beste stuk uit de film is toch wannneer Gerda commandeert met begeleiding van de radetski mars

3.5 *

Kaffeefiltjer schreef:
Het eerste waar ik mij op baseer bij een film:
Heb ik op mijn horloge gekeken?

In dit geval niet, wat toch wil zeggen dat die 80 minuten goed benut zijn.

Haha, het enige positieve aan deze film is net dàt ie maar 80 minuten duurt! Elke minuut is een ongeëvenaarde kwelling en als men mij ooit de keuze geeft tussen nogmaals 'confituur' doormaken of de kogel, dan is mijn keuze zéér snel gemaakt!

avatar van Zelva
olivier schreef:

Overdrijven is een vak en heb het gevoel dat je daarmee je brood verdient.

Oei, oei, oei,oei,oei...,dacht ik, maar ik vergat de goede sfeeschepping het keurig camerawerk, de enkele zeer spitsvondige en vermakelijke vondsten, de uitstraling van een als altijd sublieme Marilou Mermans...

avatar van xenne
ik ga niet mee in het negativisme, vond dit wel een aangename kijkervaring. het oogt allemaal wel zeer ouderwets, maar om daar nu volledig op af te knappen. minpunt vond ik wel Freddy Claeys die een nogal slaapverwekkend personage moet spelen en dat zeer overtuigend doet, rest van de cast deed het beter, in het bijzonder Marilou Mermans

avatar van Friday the 13 th
Weer een verhaaltje met bitter weinig om het lijf, maar die geweldige Vlaamse charme maakt er weer een gezellige en warme prent van. Typisch Vlaams dus!

De reden waarom Tuur wegliep, we zullen het nooit echt weten. Maar de hele komedie daarrond doet het hem wel. Emma die met het hoofd boven water moet blijven, de winkel open houden, zorgen voor haar zieke schoonzus (prima acteerprestaties!!). Allemaal van die karakterkoppen, geweldig. Ook Marilou Mermans deed het weer bijzonder goed. Prachtig hoe leeg en bezorgd zij kan kijken.

Een mooie drama/komische film, al had Lieven Debrauwer zijn vorige film "Pauline & Paulette" net dat ietsjes meer. Het ouderwetse stoorde me niet, dat is de stijl van de regisseur en een groot pluspunt. In "Pauline & Paulette" dat prachtig oud cadeaupapier en hier weer die confituurpotjes uit grootmoeders tijd.

ipman-99
"Proficiat Tuur en Emma met uw Jubilee ... Gans het dorp viert met jullie mee." ... " !!!

Vlaamse warme klasse !!! Een prachtige (kleine) Vlaamse film van Lieven Debrauwer ("Pauline & Paulette") !
Een melodramatisch alledaags verhaal dat zo herkenbaar kan zijn met geweldige acteerprestaties, in het bijzonder
Marliou Mermans. De film is een aaneenschakeling van emoties ..., dan weer even grappig en dan weer even triestig ...!
Juist ja een afwisseling van drama en 'komische' accenten !
Een fijn Vlaamse film waarin gevoel zat !

avatar van K. V.
Deze lang geleden eens gezien, maar eigenlijk wist 'k er niet zoveel meer van. 'k heb eigenlijk wel van genoten. De film heeft natuurlijk wel trekken mee van z'n voorganger (P & P) (bv die klassieke muziek, een oudere cast, ...), maar de film was toch nog origineel genoeg en moet ook niet onderdoen.
De film duurt niet zo lang, maar er gebeurt toch genoeg, zodat de film zeker niet verveelde. De cast deed het zeker ook niet slecht, al waren het vooral Marilou Mermans & Viviane de Muynck die het beste uit de verf kwamen.
'k vond hem beter dan verwacht en 'k heb toch een aantal keren moeten lachen, weer zo'n typische film met een lach en een traan (bij wijze van spreken dan).